Newsletter

Biznes, podobnie jak konsumenci, kupuje w e-commerce

24.09.2025, 12:24aktualizacja: 24.09.2025, 12:29

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Allegro
Allegro

Aż 81% klientów biznesowych korzysta z marketplace’ów do robienia zakupów, a ponad połowa (56%) kupuje przez smartfony - wynika z najnowszego raportu „B2B Customer Journey 2025”, opracowanego przez Mobile Institute dla Izby Gospodarki Elektronicznej we współpracy z Allegro Business. Już prawie co czwarta firma wskazuje e-commerce jako główny kanał zakupowy, a 47% klientów stosuje tak zwane podejście omnichannel, dobierając sposób zakupu do konkretnej kategorii czy oferty.

„Firmy kupują dziś podobnie jak konsumenci - oczekują wygody, szybkości, personalizacji i wsparcia AI. Rynek B2B potrzebuje rozwiązań klasy konsumenckiej, ale dostosowanych do skali procesów biznesowych” - powiedziała Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

„Dynamiczny wzrost znaczenia kanału e-commerce w zakupach B2B to trwała zmiana sposobu działania firm w Polsce. Już ponad połowa przedsiębiorstw planuje zwiększyć wydatki w tym obszarze, a średnie roczne koszyki zakupowe sięgają dziesiątek tysięcy złotych. Digitalizacja procesów zakupowych obejmuje mikro- i małe firmy, ale też biznesy o dużej skali przychodów. Jednocześnie rynek staje się coraz bardziej wymagający - przedsiębiorcy oczekują szerokiego wyboru produktów oraz narzędzi wspierających ich w procesie zakupowym. Na znaczeniu zyskują transparentność ofert, łatwość porównywania opcji czy atrakcyjne metody płatności. To właśnie w tym miejscu marketplace’y B2B, takie jak Allegro Business, mogą odegrać kluczową rolę poprzez wdrażanie innowacji, by rynek firmowych zakupów online mógł się rozwijać” - podkreśla Julian Lindloff, dyrektor B2B w Allegro.

Cyfrowe koszyki zakupowe B2B robią wrażenie - choć o lojalność nie jest łatwo

Marketplace’y B2B są popularne wśród firm kupujących sprzęt biurowy, materiały eksploatacyjne, produkty marketingowe i gadżety reklamowe. Firmy wydają średnio 67 tys. zł rocznie w jednej kategorii, a wartość koszyków zakupowych może sięgać 130 tys. zł.

Strategie zakupowe klientów biznesowych pokazują, że ich lojalności nie jest łatwo utrzymać. Co piąty klient stawia na stałe relacje z dostawcami, ale równie wielu testuje różne marketplace'y - aż 55% to "promo-hunters", czyli firmy polujące na promocje i porównujące ceny.

Ścieżka zakupowa w firmach jest skomplikowana i wymaga zaangażowania średnio 5 osób, a proces decyzyjny trwa nawet do kilku miesięcy. 65% firm uznaje budowanie konsensusu jako kluczowy etap, co podkreśla potrzebę dostarczania klarownych ofert i wsparcia decyzji zespołowych. Tylko 12% automatyzuje procesy zakupowe. 90% firm napotyka wyzwania, takie jak logistyka i ograniczone opcje płatności, a 76% oczekuje wsparcia AI w analizie ofert i planowaniu zakupów.

Perspektywy dla sprzedawców e-B2B? Optymistyczne

53% badanych firm planuje zwiększyć wydatki na e-commerce, a 23% uzależnia dalsze decyzje od wyników finansowych. Tylko 9% planuje cięcia budżetowe, a 4% pozostanie na obecnym poziomie zakupów cyfrowych. Firmy długo działające w e-commerce rozważają podobny wzrost wydatków jak ogół, ale 87% firm zarabiających wyłącznie online planuje zwiększyć zakupy z uwagi na nowe inwestycje i określone kategorie.

Źródło informacji: Allegro

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 24.09.2025, 12:24
Źródło informacji Allegro
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ