Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Podczas panelu omawiano strategię poszerzania kręgu odbiorców, rolę instytucji, edukacji, mecenasów oraz mediów w tym procesie. W dyskusji wokół tematu popularyzacji muzyki klasycznej w naszym kraju, która zbiegła się z emocjami towarzyszącymi ostatniej edycji Konkursu Chopinowskiego, wzięli udział Szymon Gawryszczak (członek zarządu Totalizatora Sportowego), Aleksander Laskowski (rzecznik prasowy Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina), Michał Kwieciński (producent i reżyser filmu „Chopin, Chopin!”) oraz Zofia Zembrzuska (dyrektor naczelna Filharmonii Narodowej).
Debata rozpoczęła się od podkreślenia znaczenia Konkursu Chopinowskiego jako katalizatora zainteresowania muzyką klasyczną w Polsce i na świecie. Sukces ten powinien być punktem wyjścia do dyskusji o tym, w jaki sposób mówić o muzyce poważnej, w jaki sposób poszerzać krąg odbiorców i w jaki sposób zachęcać ludzi do tego, żeby budowali wspólnotę wokół muzyki.
Kluczowym wątkiem dyskusji było przełamywanie barier, które utrudniają dostęp do muzyki poważnej, w szczególności dla osób, które nigdy nie miały okazji spotkać się bezpośrednio z muzyką klasyczną. Zofia Zembrzuska skupiła się na działaniach Filharmonii Narodowej, mających na celu obniżenie progu wejścia dla nowych słuchaczy. Przykładem są „Koncerty Czwartkowe”, wydarzenia krótsze, pozbawione przerw, promujące prostszy przekaz.
Aleksander Laskowski podkreślił, że Konkurs Chopinowski jest kwestią trwania i rozwoju dla muzyki klasycznej, ponieważ motywuje młode talenty. Zwrócił jednak uwagę, że pomimo działań instytucji, jak Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, nie mogą one całkowicie zastąpić roli państwa w edukacji i zapewnianiu powszechnego dostępu do kultury.
Michał Kwieciński, twórca filmu „Chopin, Chopin!” przedstawił swoją motywację do stworzenia obrazu Fryderyka Chopina. Zdecydował się na ten krok po uświadomieniu sobie, że dotychczasowy wizerunek kompozytora był „całkowitym zakłamaniem obrazu jego osobowości". Jego celem stało się więc przedstawienie Chopina jako Europejczyka.
Szymon Gawryszczak podkreślił kluczową rolę wsparcia finansowego, wskazując, że bez partnera głównego jakim jest Totalizator Sportowy, konkurs nie osiągnąłby obecnego wymiaru. Zauważył, że mecenat jest realizowany również z myślą o przybliżeniu kultury własnym klientom instytucji, co ma szeroki wymiar edukacyjny. Mimo to przyznał, że nawet dla niego, jako reprezentanta partnera, najważniejsze jest to, aby muzyka poważna żyła również pomiędzy kolejnymi konkursami. Gawryszczak poparł pomysły wyjścia z muzyką klasyczną do nieoczywistych miejsc i opakowania jej w atrakcyjną formę, aby dotrzeć do młodszych odbiorców.
Wszyscy uczestnicy zgodnie stwierdzili, że nie istnieje jedna uniwersalna recepta na popularyzację muzyki poważnej. Kluczem jest skoordynowane działanie instytucji kultury, państwa (poprzez edukację i wsparcie systemowe) oraz mecenatu. Należy dążyć do zburzenia murów elitarności przy jednoczesnym utrzymaniu najwyższej jakości wykonawczej i artystycznej, co jest podstawą autorytetu muzyki klasycznej.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 30.10.2025, 11:21 |
| Źródło informacji | PAP MediaRoom |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Solstice Advanced Materials zakończyło proces wyodrębnienia się z Honeywell i rozpoczyna notowania na giełdzie Nasdaq
- Wyodrębnienie umożliwia firmie Solstice przyspieszenie wzrostu i zwiększenie wartości dla akcjonariuszy – jako wiodącej, wyspecjalizowanej firmy specjalizującej się w materiałach. - Firma jest dobrze przygotowana, by czerpać korzyści z silnych i trwałych trendów rynkowych w obszarach chłodzenia, rozwiązań budowlanych, zaawansowanego przetwarzania danych, energii, bezpieczeństwa i opieki zdrowotnej. - Notowania na Nasdaq rozpoczynają się dziś pod symbolem giełdowym „SOLS".- 30.10.2025, 12:21
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
OC&C: Polacy mają coraz więcej psów i kotów, rynek karmy i akcesoriów czeka dynamiczny wzrost
Rynek karmy i akcesoriów dla zwierząt domowych w Polsce wzrośnie w ciągu najbliższych czterech lat o jedną trzecią do niemal 13 mld złotych w 2029 roku, wynika z analiz firmy doradczej OC&C Strategy Consultants. Rozwój rynku napędza coraz większa liczba psów i kotów oraz gotowość opiekunów do kupowania produktów premium. Polska jest także jednym z liderów w Europie pod względem sprzedaży produktów dla zwierząt domowych przez internet.- 30.10.2025, 12:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: OC&C
-
Eksperci Forum Krynica 2025: rynek gier hazardowych wymaga demonopolizacji PAP
W Polsce potrzebna jest skuteczna walka z czarnym rynkiem gier hazardowych online - wskazali uczestnicy debaty „Hazard online: skuteczny czy fikcyjny monopol państwa?”, która odbyła się podczas Forum Krynica 2025. Eksperci podkreślili, że klienci kasyn online chcą urozmaicenia oferty, a do tego potrzeba demonopolizacji polskiego rynku internetowych gier hazardowych.- 30.10.2025, 11:53
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ