Newsletter

OC&C: Polacy mają coraz więcej psów i kotów, rynek karmy i akcesoriów czeka dynamiczny wzrost

30.10.2025, 12:00aktualizacja: 30.10.2025, 12:03

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

OC&C
OC&C
Rynek karmy i akcesoriów dla zwierząt domowych w Polsce wzrośnie w ciągu najbliższych czterech lat o jedną trzecią do niemal 13 mld złotych w 2029 roku, wynika z analiz firmy doradczej OC&C Strategy Consultants. Rozwój rynku napędza coraz większa liczba psów i kotów oraz gotowość opiekunów do kupowania produktów premium. Polska jest także jednym z liderów w Europie pod względem sprzedaży produktów dla zwierząt domowych przez internet.

Według danych OC&C w ostatnich pięciu latach rynek produktów dla zwierząt w Polsce rósł w tempie około 14 proc. rocznie i prawdopodobnie w tym roku osiągnie wartość 9,6 mld złotych. Rozwój rynku szczególnie przyspieszył w okresie pandemii, kiedy to znacznie wzrosła liczba zwierząt domowych w Polsce, a inflacja dodatkowo napędziła wzrost cen.

W polskich domach żyje dziś ponad 8,4 mln psów, co oznacza wzrost o prawie 700 tys. wobec 2019 roku, a także 7,5 mln kotów - wzrost o ponad 1,1 mln, wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Karmy dla Zwierząt Domowych (FEDIAF).

„Od czasu pandemii coraz więcej Polaków decyduje się na posiadanie zwierząt, które stały się istotną częścią codziennego życia milionów osób. To z kolei bezpośrednio napędza rozwój rynku - mówi Bartek Krawczyk, partner w OC&C Strategy Consultants. - Rynek rośnie nie tylko pod względem ilości sprzedanych produktów, ale także ich wartości. Pokolenie 30- i 40- latków jest coraz bardziej świadome wpływu wysokiej jakościowo karmy na zdrowie pupili. Na rynku pojawia się też wiele nowych produktów, jak na przykład suplementy dla zwierząt”.

Badanie OC&C dotyczące zachowań zakupowych Polaków pokazuje, że kategoria karmy i akcesoriów dla zwierząt cechuje się wyjątkową odpornością na dekoniunkturę. Jedynie 7 proc. badanych konsumentów deklaruje plany ograniczenia wydatków na tego typu produkty. Dla porównania 22 proc. planuje ograniczyć wydatki na ubrania, 21 proc. na sprzęt elektroniczny, a 28 proc. na wychodzenie do restauracji i barów. Co więcej, aż 39 proc. konsumentów planuje dalsze zwiększenie wydatków na produkty dla zwierząt.

„Zwierzęta są traktowane priorytetowo. Nawet jeśli konsumenci muszą zrezygnować z części wydatków, to oszczędności szukają gdzieś indziej. Wiele osób jest bardzo mocno przywiązanych do swoich pupili i inwestuje w ich zdrowie oraz samopoczucie” - mówi Adam Gajewicz, manager w OC&C Strategy Consultants.

Według analiz OC&C, polski rynek wyróżnia się na tle innych krajów europejskich wysokim odsetkiem zakupów online. Prawie 30 proc. wszystkich produktów dla zwierząt kupowane jest właśnie przez internet, co wynika z dużej popularności takich platform jak Allegro czy Zooplus. Wyprzedza nas jedynie Wielka Brytania z 35 proc. udziału zakupów online. W Niemczech i Czechach jest to niespełna 20 proc., a na końcu europejskiego rankingu plasują się Włosi z 13 proc. i Węgrzy z jedynie 6 proc. zakupów online.

Polski rynek jest też jednym z największych w Europie Środkowej i wciąż ma duży potencjał wzrostu. Roczne wydatki na karmę, produkty i akcesoria związane z opieką nad zwierzętami domowymi wyniosły w 2024 roku średnio 57 euro na osobę - to około połowa kwoty przypadającej na mieszkańca Francji czy Wielkiej Brytanii. Więcej od Polaków na zwierzęta wydają także Rumuni - 59 euro, oraz Czesi - 69 euro.

„Polacy coraz częściej sięgają po karmy oraz produkty z wyższej półki - mówi Bartek Krawczyk. - Wzrost segmentu premium jest dziś najważniejszym trendem kształtującym rynek. Wartość sprzedaży rośnie znacznie szybciej niż wolumen, a konsumenci szukają produktów naturalnych, zdrowotnych i lepiej dopasowanych do indywidualnych potrzeb swoich podopiecznych”.

Eksperci OC&C podkreślają, że choć segment premium i przekąsek dla zwierząt rośnie wyjątkowo szybko, nie oznacza to spadku sprzedaży w segmencie ekonomicznym. W ostatnich latach jednocześnie rosła sprzedaż produktów premium i tańszych marek własnych. To wyzwanie dla producentów, którzy muszą precyzyjnie pozycjonować swoje portfolio, aby nie utracić ani klientów, ani marż.

„Walka na rynku staje się coraz bardziej zacięta, w szczególności największe marki należące do dużych międzynarodowych graczy znajdują się pod presją nowych brandów działających w atrakcyjnych segmentach, na przykład związanych z naturalnym składem. Pojawiają się też nowe modele sprzedaży, takie jak subskrypcje na karmę, które producenci oferują bezpośrednio klientom. Pozwala im to nie tylko stabilizować przychody, ale również pogłębiać lojalność właścicieli zwierząt wobec marki” - dodaje Adam Gajewicz.

Źródło informacji: OC&C

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 30.10.2025, 12:00
Źródło informacji OC&C
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ