Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje:
18 listopada 2025 r. zespół ds. Programowania Prac Rządu pozytywnie rozpatrzył projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (UD332). Projekt zawiera przede wszystkim rozwiązania mające na celu wprowadzenie systemu wsparcia dla biometanu. Nowelizacja wprowadza również mechanizmy skupiające się na przyspieszeniu procesów inwestycyjnych w energetyce wiatrowej oraz liczne zmiany w ustawie o odnawialnych źródłach energii wpływające na dalszy rozwój OZE.
Najważniejsze:
- Projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw został włączony do Wykazu prac Rady Ministrów 18 listopada 2025 r. - Zmiany proponowane w projekcie ustawy dotyczą m.in. obszarów: biometanu, biogazu, biomasy, energetyki wiatrowej na lądzie, energetyki lokalnej. - Projekt zawiera przede wszystkim rozwiązania mające na celu wprowadzenie aukcyjnego systemu wsparcia dla biometanu oraz wspierające dalszy rozwój OZE.
Celem proponowanych zmian jest: zwiększenie możliwości wykorzystania OZE, przyspieszenie transformacji energetycznej z poszanowaniem środowiska naturalnego, obniżenie rachunków za energię elektryczną dla gospodarstw domowych i przemysłu oraz szeroko pojęty rozwój sektora energii, zgodny z ambicjami redukcji emisyjności gospodarki i zobowiązaniami międzynarodowymi.
Projekt ustawy zakłada wprowadzenie aukcyjnego systemu wsparcia dla biometanu w instalacjach powyżej 1 MW oraz ułatwień dla budowy gazociągów bezpośrednich służących dostarczaniu biogazu, biogazu rolniczego lub biometanu. Planowane jest usprawnienie i przyśpieszenie procesów inwestycyjnych w energetyce wiatrowej na lądzie oraz zmiany dla prosumentów, w tym zwiększenie spójności i transparentności prezentowania informacji na fakturach prosumenckich w zakresie naliczania i rozliczania depozytu prosumenckiego przez spółki obrotu.
Zmiany proponowane w projekcie ustawy:
1. Obszar biometanu, biogazu i biomasy
- Wprowadzenie wsparcia dla biometanu w instalacjach o mocy elektrycznej zainstalowanej - większej niż 1 MW;
- Określenie zasad funkcjonowania gazociągu bezpośredniego biogazu, biogazu rolniczego lub biometanu;
- Doprecyzowania w obszarze rozliczania się wytwórcy biometanu z operatorem energii odnawialnej i operatorem sieci gazowej;
- Umożliwienie lokalizowania wszystkich biogazowni rolniczych o mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 1 MW na podstawie uchwały rady gminy;
- Liberalizacja systemu aukcyjnego dla źródeł paliwowych;
- Weryfikacja danych wytwórców energii elektrycznej z biogazu rolniczego, ciepła z biogazu rolniczego lub biogazu rolniczego w mikroinstalacji biogazu rolniczego.
2. Obszar energetyki wiatrowej na lądzie
- uregulowanie możliwości zlokalizowania elektrowni wiatrowej na podstawie zintegrowanego planu inwestycyjnego (szczególny rodzaj miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego); - - ujednolicenie zasad konsultacji w procesie planistycznym dedykowanym inwestycjom wiatrakowym z ogólnymi zasadami konsultacyjnymi znajdującymi się w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
- rozszerzenie mechanizmu gratyfikacji społeczności lokalnych oraz jego doprecyzowanie;
- zmiany mające na celu ułatwienie procesu wydawania pozwoleń dla inwestycji w energetykę wiatrową.
3. Obszary energetyki lokalnej
- Modyfikacja sposobu sumowania mocy mikroinstalacji i magazynu energii;
- Zwiększenie spójności i transparentności prezentowania informacji na fakturach prosumenckich w zakresie naliczania i rozliczania depozytu prosumenckiego przez spółki obrotu;
- Uregulowanie kwestii końcowego rozliczenia depozytu prosumenckiego po dokonaniu zmiany sprzedawcy dla punktu poboru energii objętego rozliczeniem;
- Doprecyzowanie przepisów dotyczących funkcjonowania spółdzielni energetycznej;
4. Pozostałe obszary
- Możliwość zlokalizowania elektrowni wodnej w miejscu uprzednio istniejącej elektrowni z możliwością wejścia do systemu wsparcia;
- Korekta systemu wsparcia dla instalacji zmodernizowanych; Wprowadzenie możliwości zaliczenia energii elektrycznej wyprodukowanej w okresach cen ujemnych na potrzeby rozliczenia obowiązku sprzedaży w ramach systemu aukcyjnego OZE;
- Wprowadzenie możliwości alternatywnego rozliczenia dla instalacji PV w aukcyjnym systemie wsparcia OZE.
Dzięki wprowadzeniu systemu aukcyjnego dla biometanu możliwe stanie się powstawanie dużych biometanowni, które przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego państwa, zazielenienia się sieci gazowych oraz realizacji unijnych celów OZE. Uregulowanie możliwości lokalizowania elektrowni wiatrowych na podstawie szczególnego rodzaju miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jakim jest Zintegrowany Plan Inwestycyjny, pozwoli na dynamiczne uruchomienie nowych inwestycji w energetyce wiatrowej.
Istotną kwestią jest również udział społeczny w powstających projektach inwestycyjnych w energetyce wiatrowej. Przepisy zakładają nałożenie na inwestora planującego budowę elektrowni wiatrowej obowiązku wydzielenia co najmniej 10 proc. mocy zainstalowanej projektowanego przedsięwzięcia i umożliwienie mieszkańcom udziału w wytwarzanej energii w formule prosumenta wirtualnego. Celem projektowanej ustawy jest, aby ten system realnie funkcjonował i był jak największym wsparciem dla społeczności lokalnych i obywateli, którzy zechcą skorzystać z zielonej energii i włączyć się w transformację energetyczną kraju. Dlatego też rozszerzana jest możliwość funkcjonowania w tym systemie na mieszkańców gmin pobliskich oraz gminy pobliskie.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ hkdw/ lm/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
| Data publikacji | 20.11.2025, 14:10 |
| Źródło informacji | MKiŚ |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |