Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Organizatorzy KCF już po raz kolejny stworzyli przestrzeń do otwartej debaty pomiędzy wszystkimi uczestnikami rynku consumer finance. Podczas spotkań plenarnych oraz kuluarowych wymieniano informacje nt. najbardziej aktualnych problemów tego rynku, a także dyskutowano nad wypracowaniem rekomendacji w zakresie jego bezpieczeństwa.
„Celem Kongresu Consumer Finance jest troska o to, żeby racjonalizować mechanizmy gospodarki rynkowej, promować rozwiązania, które powodują, że sektor finansowy rozwija się stabilnie, bezpiecznie. Najważniejsze dla środowiska bankowego jest wdrożenie wzorcowej umowy kredytowej, która niwelowałaby ryzyka prawne związane z kredytami, umożliwiała uniknięcie wojny między różnymi interesariuszami na rynku finansowym" - stwierdził prof. Leszek Pawłowicz, koordynator Europejskiego Kongresu Finansowego.
Jak przekazał Mariusz Cholewa, przewodniczący Rady Programowej KCF, „na Kongresie spotyka się branża bankowa, pożyczkowa, a jednocześnie regulator i nadzorca”. Jego zdaniem to unikalna sytuacja w skali kraju.
„Branża finansów konsumenckich zbliża się do zakrętu, za którym czeka ją większe wyważenie pomiędzy wzrostem biznesu, a odpowiedzialnością wobec konsumentów” - powiedział Mariusz Cholewa, prezes zarządu Biura Informacji Kredytowej S.A. oraz prezes międzynarodowego stowarzyszenia ACCIS.
Jednym z poruszanych zagadnień był temat nowych regulacji, a przez to nowych wyzwań, jakie jawią się przed przedstawicielami sektora consumer finance.
„Widzimy ogromny problem dotyczący oszustw na rynku usług finansowych, niebezpieczeństwo związane z tzw. zakupem jednym kliknięciem, coraz bardziej rosnącą asymetrię informacji, łatwy - zbyt łatwy - dostęp do usług finansowych. Cyfryzacja w świecie finansów przyspiesza. Cyfrowa wygoda ma jednak swoją cenę” - stwierdził Daniel Mańkowski, wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ważnym elementem kongresowego spotkania przedstawicieli branży consumer finance była dyskusja o wejściu w życie nowych przepisów ustawy o kredycie konsumenckim, które będą implementowały unijną dyrektywę w sprawie umów o kredyt konsumencki, tzw. dyrektywę CCD2.
„Mamy projekt przepisów, które wprowadziłyby licencję na prowadzenie działalności pożyczkowej. Nie wiemy jeszcze, czy będzie możliwość jej prowadzenia w świetle dyrektywy CCD2. Instytucje pożyczkowe respektujące literę prawa akceptują ten pomysł” - przekazała Agnieszka Beata Kowalska, dyrektor Departamentu Instytucji Pożyczkowych w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego.
Jedną z ważniejszych debat była dyskusja o rynku consumer finance w przyszłości, podczas której kreślono scenariusze transformacji sektora finansowego pod wpływem Generacji Z. Inspiracją do dyskusji było badanie Autopay „Finanse Młodych Polek i Polaków”, w którym skupiono się na analizie postaw młodych w grupach od 18 do 34 lat.
„Wszyscy zastanawiamy się nad Generacją Z. Już za 10 lat na świecie to pokolenie będzie najbardziej liczne, u szczytu swoich możliwości finansowych. Musimy transformować usługi finansowe tak, żeby odpowiedzieć na potrzeby Generacji Z i to jest właściwy moment, żeby się na tym zastanowić” - przyznał Andrzej Szewczyk, zarządzający Business United Finance w Autopay.
Również menedżerowie wielkich instytucji finansowych dostrzegają coraz wyraźniejszy wpływ na rynek przedstawicieli Generacji Z. Raport pokazujący, czy młodzi oszczędzają i inwestują oraz co wpływa na ich wybory finansowe, pomaga im w podejmowaniu konkretnych działań.
„Upraszczając produkty, pokazujemy nasz wkład, nie tylko nasz własny interes biznesowy, ale potrzeby społeczne. ESG, ekologia, pomaganie to jest nieodzowny element budowania tożsamości brandu, budowania więzi z konsumentem, więzi opartej nie tylko na relacji czysto finansowej. To jest taki kolejny element, który musimy uwzględniać” - powiedział Tomasz Byczyński, członek zarządu BNP Paribas Cardif.
Społeczność Kongresu Consumer Finance stanowią przedstawiciele: zarządów i rad nadzorczych banków, instytucji ubezpieczeniowych i innych instytucji finansowych, instytucji regulacyjnych i nadzorczych, zarządów firm doradczych i audytorskich oraz kancelarii prawnych, zarządów instytucji współpracujących z sektorem finansowym oraz środowiska akademickiego.
Dla tejże branży EKF Research oraz firma Deloitte - już po raz czwarty - przygotowały mapę szans i zagrożeń dla rynku consumer finance w najbliższych trzech latach.
„W raporcie identyfikujemy najistotniejsze zagrożenia oraz kluczowe szanse dla przyszłego rozwoju rynku consumer finance. Wśród najważniejszych szans rozwojowych jest przede wszystkim rozwój cyfrowy i technologiczny, który przyspieszy proces kredytowy. Natomiast regulacje będą w najbliższych trzech latach bardzo mocno determinowały strategie biznesowe banków” - powiedziała dr Marta Penczar, wiceprezes zarządu Centrum Myśli Strategicznych i dyrektor EKF Research , współautorka raportu o rynku consumer finance.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
| Data publikacji | 04.12.2025, 10:40 |
| Źródło informacji | PAP MediaRoom |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |