Newsletter

Polityka i społeczeństwo

CBA: Kontrola w Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej S.A. zakończona. Są nieprawidłowości (komunikat)

21.04.2021, 07:51aktualizacja: 21.04.2021, 07:52

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

– Wydział Komunikacji Społecznej CBA informuje:

Kontrola w Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej S.A. zakończona. Są nieprawidłowości

Nieprawidłowości we wdrażaniu systemów informatycznych „Nasz Wrocław” oraz „Wrocławska baza miejsc i wydarzeń”, a także w realizacji kampanii promocyjnych „Akademicki Wrocław” i „Promocja wybranych gmin Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego” ujawnili kontrolerzy z Delegatury Centralnego Biura Antykorupcyjnego we Wrocławiu, którzy od 8 czerwca 2020 r. do 8 marca 2021 r. prowadzili kontrolę wybranych umów z lat 2014-2020 w Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej S.A.

W toku kontroli funkcjonariusze sprawdzali zamówienia realizowane zarówno powyżej, jak i poniżej wartości 30 000 euro, w których stwierdzili liczne nieprawidłowości.

Zamówienia zrealizowane powyżej 30 000 euro dotyczyły dwóch ogólnopolskich kampanii promocyjnych prowadzonych w Internecie i w mediach społecznościowych w ramach realizacji projektów „Promocja wybranych gmin Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego w kraju i za granicą jako obszaru atrakcyjnego pod względem gospodarczym i inwestycyjnym” oraz „Akademicki Wrocław”.

Podczas kontroli stwierdzono naruszenie ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie zastosowanych kryteriów oceny ofert. Kryteria te zostały opisane w sposób nieprecyzyjny i niejednoznaczny, co uniemożliwiało ich prawidłową, obiektywną weryfikację i ocenę. Kolejne ujawnione nieprawidłowości to brak dokumentacji, wynikającej z zapisów umowy tj. raportu końcowego, który miał być podstawą rozliczenia wynagrodzenia oraz brak wymaganych podpisów na protokole postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Zrealizowany poniżej progu 30 000 euro system informatyczny obsługujący miejski program „Nasz Wrocław”, został zlecony w ramach dwóch odrębnych postępowań, temu samemu wykonawcy. Łączna suma wynagrodzeń przekroczyła próg ustawowy określony w Prawie zamówień publicznych, a procedura doboru potencjalnych wykonawców przez ARAW S.A. skutkowała złożeniem oferty tylko przez ww. spółkę.

Serwis internetowy „Wrocławska baza miejsc i wydarzeń” także był realizowany w ramach zleceń poniżej progów 30 tys. euro przez tę samą firmę, która w latach 2014-2019 podpisała ze spółką miejską 6 umów abonamentowych.

W zabezpieczonej dokumentacji nie stwierdzono także żadnych śladów potwierdzających przeprowadzanie przez ARAW S.A. czynności oszacowania wartości ww. zamówień, czym naruszono równocześnie ustawę Pzp i wewnętrzny regulamin ich udzielania.

Dodatkowo kontrolujący stwierdzili naruszenie zapisów jednej z umów w zakresie odbioru przedmiotu zamówienia – jeden z protokołów odbioru został podpisany 3 miesiące po terminie wskazanym w umowie. Spółka nie weryfikowała także zakresu i terminowości prac realizowanych przez wykonawcę na podstawie raportów miesięcznych, pomimo takiego wymogu zawartego w umowie. Dotyczyło to zarówno programu „Nasz Wrocław” jak i platformy „Wrocławska baza miejsc i wydarzeń”.

Reklamy zewnętrzne (tzw. billboardy), także zostały zlecone w ramach postępowania poniżej 30 000 euro wykonawcy, z którym spółka nie zawarła stosownej, wymaganej regulaminem umowy.

Ponadto stwierdzono nieprawidłowości w zakresie organizacji prowadzenia dokumentacji w ARAW S.A. polegające na braku w siedzibie Spółki oryginałów dokumentów, braku złożonych podpisów przez Wykonawcę na dokumentach dotyczących odbioru jednego z zamówionych systemów. W toku czynności stwierdzono, że w dwóch umowach nanoszono zmiany już po ich podpisaniu.

Analiza dokumentacji wykazała także, że doszło do nieuprawnionej wymiany korespondencji mailowej, dotyczącej sporządzenia specyfikacji technicznej, pomiędzy ARAW S.A. a późniejszym wykonawcą.

Jeszcze w trakcie przeprowadzanego postępowania kontrolnego Prezes zarządu, która objęła funkcję 1 grudnia 2019 r. wprowadziła zmiany w Regulaminie udzielania zamówień publicznych, których wartość nie przekracza równowartości kwoty 30 000 euro oraz w sposobie obiegu i przechowywania dokumentów. Przeprowadzone zostały szkolenia dla pracowników z zakresu przygotowania, realizacji i rozliczania zamówień.

Wydział Komunikacji Społecznej CBA

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe.(PAP)

kom/ ago/ joz/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 21.04.2021, 07:51
Źródło informacji CBA
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ