Newsletter

Polityka i społeczeństwo

CIR: Komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów (komunikat)

16.06.2020, 16:34aktualizacja: 16.06.2020, 16:34

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych;

- uchwałę zmieniają uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.);

- uchwałę w sprawie ustanowienia Programu rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza do 2030 roku.

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, przedłożony przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej.

Rząd przygotował korzystne zmiany dla emerytów urodzonych w 1953 r., którzy stracili na wprowadzeniu w 2013 r. nowych zasad obliczania emerytury. Cześć z nich otrzyma średnią miesięczną podwyżkę na poziomie ponad 1,4 tys. zł, a część wyrównanie – średnio o ponad 12 tys. zł oraz przeciętną miesięczną podwyżkę o ok. 200 zł. Na zmianach skorzysta ok. 74 tys. osób. Zaproponowane rozwiązanie realizuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 6 marca 2019 r.

Kto skorzysta na zmianie?

Wyższą emeryturę będą otrzymywać kobiety i mężczyźni urodzeni w 1953 r., którzy spełniają następujące warunki:

1. Pobierają lub pobierali wcześniejsze emerytury;

2. Otrzymali prawo do wcześniejszej emerytury przed 1 stycznia 2013 r.;

3. Kiedykolwiek wystąpili o emeryturę według nowych zasad, przyznawaną po ukończeniu ustawowego wieku emerytalnego oraz emerytura ta została ustalona z pomniejszeniem podstawy obliczenia o sumę kwot pobranych wcześniejszych emerytur.

- Liczba osób, które skorzystają na zmianie wynosi 62,6 tys.

- Szacunkowo otrzymają oni przeciętną miesięczną podwyżkę o 202 zł oraz wyrównanie (tj. różnicę między pobieraną dotychczas emeryturą, a emeryturą, która powinna być wypłacana) – średnio o 12 786 zł.

4. Pobierają wcześniejsze emerytury według starych zasad przyznanych przed 2013 r. i które do wyroku Trybunału Konstytucyjnego nie wystąpiły o emeryturą powszechną, a wystąpią o nią w lipcu 2020 r.

5. Liczba osób, które skorzystają na zmianie wynosi 11,2 tys.

6. Szacunkowo otrzymają oni przeciętną miesięczną podwyżkę o 1 487 zł.

Rząd naprawia niekorzystne zmiany wprowadzone 7 lat temu

W 2013 r. zmieniono zasady obliczania wysokości świadczenia emerytalnego osobom pobierającym wcześniejszą emeryturę, wprowadzając mniej korzystne rozwiązanie. Chodzi o odliczenie od podstawy obliczenia emerytury powszechnej pobranych dotychczas kwot emerytur wcześniejszych. Roczniki, które do 2013 r. osiągnęły powszechny wiek emerytalny skorzystały z możliwości obliczenia wysokości emerytury według dotychczasowych – korzystniejszych dla nich zasad. Takiej możliwości nie miał rocznik 1953.

Dzięki obecnej propozycji, wszyscy ubezpieczeni urodzeni w 1953 r. i pobierający wcześniejszą emeryturę będą mogli wystąpić o ustalenie prawa do emerytury powszechnej bez zastosowania mechanizmu pomniejszania podstawy jej obliczenia o sumę kwot pobranych emerytur wcześniejszych. Z takiej możliwości będą mogli skorzystać ubezpieczeni z rocznika 1953, którzy przed wydaniem orzeczenia Trybunału (czyli przed 6 marca 2019 r.) występowali do ZUS o przyznanie emerytury powszechnej oraz ci, którzy z takim wnioskiem wystąpią po raz pierwszy.

Wejście w życie

Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.), przedłożoną przez ministra infrastruktury.

Rząd przeznaczy dodatkowo ponad 21 mld zł na Program Budowy Dróg Krajowych. Więcej pieniędzy zostanie przewidzianych m.in. na budowę dróg ekspresowych S6 od Koszalina do obwodnicy Trójmiasta oraz S10 Toruń – Bydgoszcz. Zwiększenie środków na drogi będzie korzystne dla polskiej gospodarki, która wychodzi z kryzysu wywołanego przez COVID-19. Realizacja przedsięwzięć drogowych wpisuje się także w plan inwestycji strategicznych zaproponowany przez prezydenta Andrzeja Dudę.

Droga ekspresowa S6

Na budowę drogi przeznaczymy dodatkowo ok. 9 mld zł.

- Budowa obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej: 31,7 km, ok. 2,2 mld zł.

- Budowa drogi na odc. Lębork – Bożepole Wielkie (dk 6): 22 km, ok. 1,4 mld zł.

- Budowa drogi Koszalin – Słupsk: 46,2 km, ok. 2,6 mld zł.

- Budowa drogi Słupsk – Lębork: 49,6 km, ok. 2,9 mld zł.

- Rozpoczęcie inwestycji nastąpi w ok. 2022 r.

Droga ekspresowa S10

Na budowę drogi przeznaczymy dodatkowo ok. 2,8 mld zł.

- Budowa drogi Toruń – Bydgoszcz wraz z węzłem Toruń Płd: 50,4 km, 2,8 mld zł.

- Rozpoczęcie inwestycji nastąpi w 2023 r.

Inne inwestycje drogowe

Na budowę pozostałych dróg przeznaczymy dodatkowo ok. 9,8 mld zł, w tym:

- Budowa drogi S8 na odc. Wrocław (Magnice) – Kłodzko – rozpoczęcie realizacji: 74,5 km, więcej o 2,8 mld zł.

- Budowa drogi S5 na odc. Sobótka (S8) – Bolków (S3) – rozpoczęcie realizacji: 50 km, więcej o 2 mld zł.

- Budowa drogi krajowej nr 75 odc. Brzesko – Nowy Sącz: 47,7 km, więcej o 1,7 mld zł.

- Budowa drogi S74 Przełom/Mniów – Kielce: 21,3 km, więcej o 968 mln zł.

- Budowa drogi S19 Rzeszów - Barwinek, odc. w. Babica (bez węzła) – Barwinek: 74,9 km, więcej o 800 mln zł.

- Budowa drogi S19 odc. Lublin – Lubartów, (w. Lublin Rudnik/bez węzła – w. Lubartów Północ): 23,8 km, więcej o 441 mln zł.

- Budowa drogi S19 Białystok – Lubartów, odc. Choroszcz – Ploski – Chlebczyn: 128 km, więcej o 356 mln zł.

- Budowa drogi S3 Troszyn – Świnoujście: 33 km, więcej o 300 mln zł.

- S52 Północna Obwodnica Krakowa: 14,5 km, więcej o 160 mln zł.

- Budowa obwodnicy Łochowa: 8,2 km, więcej o 103 mln zł.

- Budowa drogi S7 Gdańsk – Warszawa, odc. Płońsk – Czosnów: 34,6 km, więcej o 87 mln zł.

- Budowa drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) odcinek Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki): 8,5 km, więcej o 21 mln zł.

Finansowanie Programu Budowy Dróg Krajowych

Zwiększenie wydatków Programu Budowy Dróg Krajowych o ponad 21 mld zł nastąpi po 2021 r. i będzie wynosiło:

- w 2022 r.: 6,5 mld zł;

- w latach 2023-2025: 15,2 mld zł.

Zwiększone finansowanie będzie pochodziło z obligacji Skarbu Państwa, kredytów zaciąganych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz z refundacji z budżetu środków europejskich. Dodatkowe pieniądze będą także pochodziły z przesunięcia z budżetu państwa części wpływów podatku akcyzowego oraz z wpływów z opłaty elektronicznej pobieranej z nowobudowanej sieci dróg szybkiego ruchu.

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza do 2030 roku, przedłożoną przez ministra infrastruktury.

Rząd chce poprawić dostęp do regionu Podtatrza, przy jednoczesnym zachowaniu jego walorów kulturowych i środowiskowych. W tym celu modernizowana będzie infrastruktura komunikacyjna oraz budowany system transportowy z wykorzystaniem niskoemisyjnego transportu zbiorowego.

Zasięg działania programu

Program obejmie teren dwóch powiatów: tatrzańskiego i nowotarskiego, wraz z gminami: Zakopane, Bukowina Tatrzańska, Poronin, Kościelisko, Biały Dunajec, Nowy Targ, miasto Nowy Targ, Rabka-Zdrój, Szczawnica, Czarny Dunajec, Czorsztyn, Jabłonka, Krościenko nad Dunajcem, Lipnica Wielka, Łapsze Niżne, Ochotnica Dolna, Raba Wyżna, Spytkowice, Szaflary.

Obszar ten charakteryzuje się znacznym ruchem turystycznym. Przykładowo – w okresach poza sezonem (marzec – maj oraz październik – listopad) natężenie ruchu na drodze krajowej nr 7 osiągało poziom ok. 16 tys. pojazdów w ciągu doby, podczas gdy w najwyższym sezonie (lipiec – sierpień) było to ok. 24 tys. pojazdów na dobę. Tylko w samym 2018 r. Tatrzański Park Narodowy odwiedziło blisko 4 mln osób.

Forum Współpracy dla Podtatrza

Program będzie koordynowany przez Forum Współpracy dla Podtatrza pod przewodnictwem przedstawicieli samorządu województwa małopolskiego z udziałem władz powiatowych i gminnych oraz Ministerstwa Infrastruktury.

Główne cele programu

1. Zapewnienie infrastruktury transportowej

- Budowa i modernizacja linii kolejowych.

- Budowa i modernizacja dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych, w tym rond, łączników, dodatkowych pasów ruchu w sąsiedztwie kluczowych skrzyżowań – w szczególności w celu likwidacji tzw. „wąskich gardeł.”

- Budowa przystanków kolejowych i autobusowych, wraz z pozostałą infrastrukturą dla podróżnych.

- Budowa parkingów P&R i węzłów przesiadkowych.

- Budowa ścieżek rowerowych oraz infrastruktury dla obsługi rowerzystów.

- Rozwój infrastruktury paliw alternatywnych.

2. Poprawa funkcjonowania transportu zbiorowego

- Zakup i wymiana taboru kolejowego i autobusowego, uwzględniająca niskoemisyjność.

- Rozwój połączeń kolejowych, w szczególności Podhalańskiej Kolei Regionalnej.

- Rozwój siatki połączeń autobusowych, w tym dowozowych do przystanków kolejowych i powiązanych z transportem kolejowym.

- Rozwój transgranicznych połączeń w transporcie zbiorowym.

3. Efektywny system zarządzania transportem

- Integracja rozkładów jazdy.

- Integracja systemów taryfowych (autobusy dalekobieżne, podmiejskie, kolej, autobusy miejskie, opłaty za P&R).

- Inteligentne systemy zarządzania ruchem i systemy informacji pasażerskiej,

Przykładowe inwestycje

1. Rewitalizacja linii 99 Chabówka-Zakopane – inwestycja podstawowa na linii zakopiańskiej

- Realizacja: do 2023 r.

- Koszt: 356 mln zł.

- Efekt: zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h.

2. Przebudowa dróg przez powiaty przy wsparciu Funduszu Dróg Samorządowych

- Długość dróg objętych projektami: 17,4 km.

- Wartość zadań: 33 mln zł.

3. Przebudowa dróg przez gminy przy wsparciu Funduszu Dróg Samorządowych

- Długość dróg objętych projektami: 21,2 km.

- Wartość zadań: 39 mln zł.

4. Rozbudowa dwóch skrzyżowań na DK47 z ul. Wojdyły i ul. Ustup w Zakopanem

- Realizacja: do 2023 r.

- Koszt: 22 mln zł.

Dalsze przykładowe inwestycje planowane do 2030 r.

- Rozbudowa linii kolejowej nr 99 o drugi tor na wybranych odcinkach Nowy Targ – Zakopane.

- Budowa obwodnic – Nowy Targ, Zakopane, Chochołów, Czarny Dunajec, Jabłonka.

- Budowa drogi DK 7 na odc. Rabka – Chyżne.

- Budowa rond – Zakopane, Szaflary.

- Poprawa płynności ruchu i bezpieczeństwa na odcinku DK47 Nowy Targ – Zakopane.

- Uzupełnienie miejskiej sieci drogowej – Zakopane, Nowy Targ.

- Budowa, modernizacja i rozbudowa dróg powiatowych i gminnych – gmina Kościelisko, Zakopane, Poronin, Brzegi, Wierch Olczański, Wierch Rusiński, Kaniówka.

- Budowa Centrum Przesiadkowego w Kuźnicach.

- Budowa parkingów buforowych – Nowy Targ, Zakopane.

- Budowa parkingów „Park&Ride” przy przystankach Podhalańskiej Kolei Regionalnej.

- Budowa ścieżek rowerowych oraz sieci wypożyczalni rowerów elektrycznych.

- Zakup taboru kolejowego oraz niskoemisyjnego taboru autobusowego.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ jml/ par/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 16.06.2020, 16:34
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ