Newsletter

Polityka i społeczeństwo

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

02.06.2015, 16:45aktualizacja: 02.06.2015, 16:45

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd skierował wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Siłach Międzynarodowych w Republice Kosowa i Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz w Bośni i Hercegowinie.

Przyjęto:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw;

- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw;

- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw.

Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3230).

* * *

Rada Ministrów skierowała wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Siłach Międzynarodowych w Republice Kosowa i Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz w Bośni i Hercegowinie, przedłożony przez ministra obrony narodowej.

Wniosek dotyczy przedłużenia użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Siłach Międzynarodowych w Kosowie i Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz Bośni i Hercegowinie. Funkcjonowanie kontyngentu ma być przedłużone od 1 lipca do końca 2015 r. (na podstawie obowiązującego postanowienia prezydenta polscy żołnierze mogą przebywać w tych terytoriach do końca czerwca 2015 r.). Kontyngent, jak dotąd, będzie liczył do 300 żołnierzy i pracowników wojska.

Polski kontyngent będzie:

- wchodził (wydzielone siły) w skład Wielonarodowej Grupy Bojowej – Wchód, podporządkowanej dowódcy Sił Międzynarodowych w Kosowie i Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii;

- działał w Kosowie i Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii (jego głównym celem będzie nadzorowanie przestrzegania porozumienia pokojowego przez strony konfliktu w Kosowie);

- mógł zostać użyty w Bośnie i Hercegowinie w celu wzmocnienia Sił Unii Europejskiej działających na rzecz utrzymania pokoju i bezpieczeństwa w Bośni i Hercegowinie.

Podstawowym zadaniem kontyngentu będzie monitorowanie przestrzegania porozumień i traktów międzynarodowych. Ma się zajmować wykonywaniem działań manewrowych, w tym demonstrowaniem militarnej obecności Sił Międzynarodowych w Kosowie oraz prowadzeniem patroli w rejonie odpowiedzialności Wielonarodowej Grupy Bojowej – Wschód w celu identyfikacji i neutralizacji zagrożeń bezpieczeństwa. Polski kontyngent zajmie się również wspieraniem kosowskiej policji oraz misji UE w kontrolowaniu przestrzegania praworządności w Kosowie. Jego zadaniem będzie monitorowanie, w ścisłej współpracy z lokalną społecznością, sytuacji bezpieczeństwa w rejonie odpowiedzialności oraz wspieranie pomocy humanitarnej.

Użycie kontyngentu zostanie sfinansowane z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej. Od lipca do końca 2015 r. przewidziano na ten cel ok. 20.341,5 tys. zł, a w 2015 r. wydatki te wyniosą ok. 40.683 tys. zł.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.

Wprowadzono przede wszystkim rozwiązania upraszczające i ułatwiające przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej związanej z obrotem wyrobami akcyzowymi.

Nowe regulacje oznaczają zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych dla przedsiębiorców. Odciąży to firmy od czynności administracyjnych, a w rezultacie obniży koszty prowadzonej przez nie działalności. Proponowane przepisy służą również ograniczeniu „szarej strefy” w obrocie suszem tytoniowym.

Propozycje najważniejszych zmian:

- wprowadzenie w określonych sytuacjach możliwości wyboru przez podatnika właściwego organu podatkowego w zakresie akcyzy;

- wprowadzenie zwolnienia od akcyzy także dla zakładów energochłonnych rozpoczynających działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub gazowych;

- umożliwienie zastąpienia ewidencji prowadzonych dotychczas na potrzeby akcyzy, dokumentacją prowadzoną na potrzeby podatkowe lub księgowe inne niż akcyza;

- ograniczenie dokumentacji dotyczącej kontroli wyrobów akcyzowych przez m.in.:

a) wyeliminowanie podwójnej weryfikacji podmiotów przed wydaniem zezwolenia akcyzowego oraz podwójnej dokumentacji dotyczącej składu podatkowego,

b) wprowadzenie jednego wniosku o wydanie zezwolenia i urzędowe sprawdzenie;

- wprowadzenie obowiązku rejestracji pośredniczących podmiotów tytoniowych, w miejsce dzisiejszego zgłoszenia i wymogu składnia zabezpieczenia akcyzowego.

Przewidywane korzyści:

- ograniczenie obciążeń administracyjnych, co zmniejszy koszty wykonywanej działalności gospodarczej;

- ułatwienie przedsiębiorcom prowadzenia działalności w formie usługowych składów podatkowych typu magazynowego;

- zniesienie obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego przy przemieszczaniu wyrobów z zerową stawką akcyzy w procedurze zawieszenia, co zmniejszy koszty prowadzenia działalności;

- wprowadzenie nowych regulacji odnoszących się do pośredniczących podmiotów tytoniowych, co zwiększy obroty podmiotów działających legalnie na rynku wyrobów tytoniowych w związku z ograniczeniem szarej strefy; oszacowano, że straty dla budżetu państwa w latach 2013-2014 r. związane z działaniem szarej strefy w obrocie suszem tytoniowym wyniosły ok. 830 mln zł; wprowadzone zmiany przyczynią się do odcięcia źródła surowca dla nielegalnych fabryk papierosów (ostatnio pod Warszawą odkryto fabrykę, w której znaleziono 30 mln zł w gotówce).

Większość znowelizowanych przepisów ma obowiązywać od 31 lipca 2015 r., z wyjątkiem części regulacji, dla których termin wejścia w życie wyznaczono na 1 stycznia 2016 r.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra gospodarki.

Znowelizowane przepisy ustawowe zapewniają stosowanie rozporządzenia europejskiego 1227/2011 z października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (tzw. rozporządzenie REMIT).Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom hurtowy rynek energii stanie się bardziej przejrzysty. Nowe regulacje będą sprzyjać eliminowaniu z niego nieuczciwych praktyk giełdowych i spekulacji cenami hurtowymi towarów energetycznych. Wpłynie to korzystnie na pozostałych uczestników rynku energii.

Głównym celem tego rozporządzenia jest skuteczne monitorowanie hurtowego rynku energii elektrycznej i gazu, wykrywanie na nim manipulacji, zwalczanie nadużyć polegających na niewłaściwym wykorzystywaniu informacji wewnętrznych. Rozporządzenie przewiduje wprowadzenie sankcji za naruszanie jego przepisów. Obowiązuje ono bezpośrednio w polskim porządku prawnym, ale wymaga zapewnienia stosowania w szczególności przez rozszerzenie uprawnień prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz wskazanie sankcji za naruszenie jego przepisów. Właściwe stosowanie rozporządzenia REMIT wymaga zmian ustawowych.

Aby zapewnić wykonywanie obowiązków wynikających z rozporządzenia REMIT, w przepisach ustawowych rozszerzono kompetencje prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz stworzono podstawy do jego współpracy z różnymi podmiotami regulacyjnymi. Prezes URE będzie współpracował z Agencją ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER), organami regulacyjnymi państw członkowskich Unii Europejskiej, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Komisją Nadzoru Finansowego.

Zobowiązano prezesa URE do przekazywania ACER informacji o podejrzeniach manipulacji na rynku energii. Ma on prowadzić rejestr uczestników hurtowego rynku energii. Zajmie się też kontrolą i prowadzeniem postępowań wyjaśniających w sprawie manipulacji (lub jej prób) oraz niewłaściwego wykorzystania informacji wewnętrznej na rynku energii. Prezes URE będzie mógł także nakładać kary pieniężne za naruszenie przepisów rozporządzenia.

Nowe regulacje mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich publikacji w Dzienniku Ustaw.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra środowiska.

Do projektu nowelizacji Prawa ochrony środowiska (POŚ) wdrożono przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (2012/18/UE) w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi (dyrektywa Seveso III). Dyrektywa reguluje kwestie zapobiegania poważnym awariom, które mogą być następstwem określonych działań przemysłowych oraz ograniczania ich skutków dla zdrowia ludzkiego i środowiska.

Dostosowanie regulacji krajowych do postanowień dyrektywy Seveso III, oprócz zmian w POŚ, wymaga nowelizacji innych ustaw: o Inspekcji Ochrony Środowiska;

o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko; o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; o Państwowej Straży Pożarnej.

Projektowane przepisy dostosowują przede wszystkim istniejący system klasyfikacji zakładów o dużym albo zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej do nowego systemu klasyfikacji substancji chemicznych.

Proponowane przepisy wzmacniają wymogi dotyczące dostępu społeczeństwa do informacji o zagrożeniach poważnymi awariami. Zmiany obejmują również przepisy odnoszące się do kwestii zagospodarowania przestrzennego w sąsiedztwie zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej oraz w zakresie kontroli tego rodzaju zakładów. Wprowadzono także wiele zmian poprawiających spójność przepisów dotyczących przeciwdziałania poważnym awariom.

Przyjęto, że prowadzący zakłady o zwiększonym ryzyku lub dużym ryzyku będą zobowiązani do wdrożenia programu zapobiegania poważnym awariom przemysłowym za pomocą systemu zarządzania bezpieczeństwem. System ten powinien zagwarantować odpowiedni do zagrożeń poziom ochrony ludzi i środowiska. Wprowadzono ponadto obowiązek stałej aktualizacji tego programu.

Przewiduje się, że w rozporządzeniu przygotowanym przez ministra środowiska (w porozumieniu z ministrami: spraw wewnętrznych oraz ministrem infrastruktury i rozwoju) zostaną określone: sposób ustalania bezpiecznej odległości, rodzaje poważnych awarii przemysłowych, których potencjalne skutki należy uwzględnić przy ustalaniu takiej odległości, parametry graniczne oddziaływania potencjalnych skutków poważnych awarii przemysłowych w zakresie palności, wybuchowości i toksyczności substancji niebezpiecznych, których miejsca występowania należy uwzględnić przy ustalaniu bezpiecznej odległości. Dzięki temu zapewniony będzie wysoki poziom ochrony ludzi i środowiska w pobliżu zakładów o dużym oraz zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.

Uszczegółowiono zakres informacji, które musi uwzględniać dokumentacja opracowywana przez prowadzących zakłady o dużym i zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.

Założono, że organy właściwe w zakresie poważnych awarii - Państwowa Straż Pożarna oraz Inspekcja Ochrony Środowiska - będą mogły wspólnie prowadzić kontrolę w zakładach stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Wspólne działania kontrolne to m.in. większa precyzja i synergia działań administracyjno-prawnych oraz ujednolicone podejście w sprawach oceny ryzyka zagrożeń istniejących w różnych obszarach. Wspólne kontrole powodują ponadto zmniejszenie obciążeń dla przemysłu.

* * *

Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3230), przedłożone przez ministra finansów.

Rząd pozytywnie ocenia propozycje rozwiązań ujętych w poselskim projekcie nowelizacji ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3230).

Posłowie zaproponowali szerszą i bardziej równomierną partycypację poszczególnych grup podmiotów prowadzących działalność na rynku kapitałowym w ponoszeniu kosztów nadzoru nad rynkiem. Koszty te mają ponosić wszystkie podstawowe grupy podmiotów prowadzących działalność na rynku kapitałowym, w tym także te kategorie podmiotów nadzorowanych, które dotychczas nie były objęte opłatami bezpośrednimi. Zachowany zostanie dotychczas funkcjonujący system finansowania kosztów, tj. funkcjonowanie dwóch źródeł wpłat pochodzących od podmiotów rynku kapitałowego:

- opłat jednorazowych za udzielanie przez Komisję Nadzoru Finansowego zgody, zezwolenia lub podjęcie innej czynności o podobnym charakterze,

- stałych opłat rocznych.

Zaproponowane w poselskim projekcie nowelizacji ustawy zmiany uzupełniają obecnie funkcjonujący model nadzoru nad rynkiem kapitałowym przez uwzględnienie postępującego procesu wzajemnego przenikania się sektorów rynku finansowego.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ mgl/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 02.06.2015, 16:45
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ