Newsletter

Polityka i społeczeństwo

#FakeHunter Challenge: oszustwa doby dezinformacji, czyli jak nie wpaść w pułapkę nadużyć

03.12.2021, 15:47aktualizacja: 03.12.2021, 16:10

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP - kadr z filmu
Fot. PAP - kadr z filmu
Oszustwa na łatwy zarobek, zachęty do inwestowania, wykorzystujące wizerunek znanych osób i firm czy obietnice cudownych kuracji - internet pełen jest pułapek, zastawianych przez czyhających na nieświadomych użytkowników sieci przestępców, wyłudzających pieniądze lub dane osobowe.

Czwarta edycja startującego dzisiaj konkursu PAP #FakeHunter Challenge poświęcona jest demaskowaniu oszustw w cyberprzestrzeni, dotyczących ochrony zdrowia, energetyki, telekomunikacji, finansów, branży farmaceutycznej i kosmetycznej.

Minutę po północy 3 grudnia rozpoczęła się rywalizacja w tropieniu fałszerstw w sieci: wprowadzających w błąd informacji oraz fałszywych ofert handlowych i biznesowych, mających na celu wyłudzenie pieniędzy, jak również danych osobowych, które mogą potem zostać wykorzystane do zaciągania zobowiązań finansowych w imieniu oszukanej osoby.

#FakeHunter Challenge, który trwa do 5 grudnia, składa się z dwóch konkurencji: polowania na fake newsy, polegającego na zgłaszaniu oszustw oraz fact checking challenge, dotyczącego przygotowywania i przesyłania raportów weryfikujących opartych na wiarygodnych źródłach. Zwycięzców, na których czekają nagrody pieniężne, poznamy 10 grudnia.

Konkursowi towarzyszą transmitowane na stronie https://fakehunter.pap.pl/challengeIV debaty i rozmowy, w których eksperci wyjaśniają, jak nie dać się oszukać w sieci.

Zdaniem uczestników debaty „Oszustwa doby dezinformacji, czyli jak nie wpaść w pułapkę nadużyć” pomimo tego, że wielu internautów spotkało się z treściami wprowadzającymi w błąd, a wręcz niebezpiecznymi, to jednak 50 proc. użytkowników sieci nadal bezrefleksyjnie ufa internetowym treściom.

„Przeglądając Twittera, natrafiłem na reklamę, w której znana osoba w otoczeniu rozpoznawalnych logotypów firmy zachęcała do inwestycji. Przeraziły mnie komentarze, że ludzie nie mają świadomości, że to oczywisty fejk, który należałoby wyśmiać, zdyskredytować” - powiedział Rafał Pazura, rzecznik prasowy PGNiG Obrót Detaliczny.

Antoni Rytel, wicedyrektor Programu GovTech Polska w Kancelarii Premiera i specjalista od cyberbezpieczeństwa wyjaśnił, że większość oszustw internetowych, jak wyłudzenia czy phishing, jest stosunkowo łatwa do wykrycia, ponieważ wymaga interakcji z użytkownikiem, polegającej na kliknięciu w link przysłany w mailu czy sms-ie, wpisaniu hasła. Rzadkie są natomiast incydenty wykorzystujące luki w zabezpieczeniach.

„Od strony technologicznej, oprzyrządowania nie trzeba robić nic nowego. Narzędzia już istnieją, wbudowane w systemy operacyjne. Każdy może np. sprawdzić, że e-mail został wysłany z płatnego generatora” - zaznaczył Antoni Rytel.

Łukasz Dzieran, trener kompetencji cyfrowych i popularyzator nauki w Centralnym Domu Technologii proponuje, by korzystając z internetu, być dociekliwym i stosować zasadę ograniczonego zaufania, analizując np. czy w podejrzanym mailu są literówki, zmienione czcionki czy zły układ graficzny.

Ekspert dodał jednak, że w przypadku internetowych debiutantów lepsze będzie sprawdzanie podejrzanej wiadomości tradycyjnymi metodami.

„Prowadziłem zajęcia z seniorami. Wyjaśniłem im, że kiedy dostają podejrzanego maila czy sms-a, wystarczy zadzwonić na infolinię firmy, która rzekomo tę wiadomość przysłała, opisać sytuację: odezwał się do mnie ktoś od was i chciał moje dane. I to się sprawdza” - powiedział Łukasz Dzieran.

Uczestnicy debaty podkreślali również znaczenie „pracy u podstaw” - edukowania społeczeństwa poprzez kampanie cyfrowe w social mediach, dedykowane spoty telewizyjne czy audycje radiowe, które tłumaczą, z jakimi niebezpieczeństwami w sieci mamy do czynienia - i jak się przed nimi uchronić.

„Zazwyczaj dorośli edukują dzieci, ale w naszej ostatniej kampanii digitalowej odwróciliśmy narrację i to dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym edukują dorosłych. To skłania do głębszego zastanowienia się nad problemem” - podkreślił Rafał Pazura.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 03.12.2021, 15:47
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ