Newsletter

Polityka i społeczeństwo

#FakeHunterChallenge: najlepszą bronią w wojnie informacyjnej jest znajomość metod wroga

21.04.2023, 16:07aktualizacja: 21.04.2023, 16:15

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/Kadr z filmu
PAP/Kadr z filmu
Dezinformacja jest elementem wojny informacyjnej prowadzonej przez Rosję, której celem jest osłabienie morale i woli walki żołnierzy ukraińskich, wzbudzenie w nich strachu i niewiary w zwycięstwo – mówił generał Leon Komornicki podczas rozmowy w ramach VII edycji konkursu #Fake Hunter Challenge-Fake News Alert. „Cel ten dotychczas nie został osiągnięty, bo armia ukraińska dobrze się do wojny przygotowała” - podkreślił ekspert.

Jak podkreślał Leon Komornicki, generał dywizji WP w stanie spoczynku, były zastępca Szefa Sztabu Generalnego w latach 1992-1997, zadaniem wojny informacyjnej jest „sianie zamieszania w szeregach wroga”. Na tę walkę składają się działania skierowane na zniszczenie infrastruktury informacyjnej oraz te ukierunkowane na pole walki, jakim staje się umysł żołnierzy i kadr dowódczych walczących w obronie ojczyzny, a także ich sojuszników i społeczeństwa zaatakowanego kraju. 

W opinii generała Komornickiego Rosjanie na razie przegrywają tę wojnę, gdyż armia ukraińska została do niej dobrze przygotowana, poczynając od pierwszego etapu agresji Rosji na Ukrainę w 2014 roku.

„Został zbudowany adekwatny system przeciwdziałania tego typu zjawiskom, polegający m.in. na szkoleniu, na wskazywaniu tych obszarów istotnych z punktu widzenia informacji i dezinformacji, które Rosja będzie wykorzystywać, by osłabiać stan moralny i odporność żołnierza na tego typu działania” – tłumaczył gen. Komornicki. 

Sposoby, którymi posługują się Rosjanie, to np. przekazywanie fałszywych informacji o niepowodzeniach Ukrainy czy wzbudzanie lęku i obaw, w tym straszenie różnymi formami zagrożenia nuklearnego, np. zbombardowaniem elektrowni atomowych czy użyciem brudnej bomby lub atomowej broni taktycznej. 

Te ataki prowadzone są różnymi kanałami, np. poprzez internet, dlatego – jak wyjaśnia Leon Komornicki – żołnierze nie mogą posługiwać się na polu walki smartfonami, bo mogą one być wykorzystane jako narzędzia dezinformacji. Kolejna droga to wszelkiego rodzaju media: telewizja, radio, gazety, a także ulotki. Rosjanom w tym wypadku sprzyja powszechna wśród Ukraińców znajomość języka rosyjskiego.  

„To wszystko ma służyć osłabianiu ducha walki. Odporność na to jest bardzo ważna, dlatego w czasach pokoju kluczowe jest szkolenie żołnierzy w rozróżnianiu informacji od dezinformacji” – zaznaczył generał Komornicki.  

Ekspert wskazał również, że rosyjska wojna informacyjna skierowana jest także przeciw państwom sprzyjającym i pomagającym Ukrainie, w tym Polsce. W jego opinii to, co się działo na polsko-białoruskiej granicy w związku z falą uchodźców, było preludium tej wojny.

„Celem działań ze strony Rosji i Białorusi było skłócenie polskiego społeczeństwa i w konsekwencji zniechęcenie go do późniejszego przyjmowania uciekinierów z zaatakowanej Ukrainy. Jeśliby do tego doszło, nie byłoby w Polsce woli do przyjęcia Ukraińców” – wyjaśnił generał Komornicki. 

W jego opinii niestety pojawiły się wówczas niewłaściwe postawy w społeczeństwie, a także wśród polityków i w mediach, które sprzyjały celom rosyjskich. Jednak ostateczny cel Rosji nie został osiągnięty i Polacy otworzyli swoje domy i serca dla uchodźców. 

Wojna informacyjna – to temat VII edycji konkursu #FakeHunter Challenge- Fake News Alert, odbywającego się w dniach 21-22 kwietnia. Organizatorami konkursu są PAP i GovTech Polska, a współorganizatorami - Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Cyfrowa Polska.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 21.04.2023, 16:07
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ