Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Gliwice: Nie czekaj na nowy rok, wyrób teraz kartę do PSZOK!

15.12.2025, 07:20aktualizacja: 15.12.2025, 07:29

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. UM Gliwice
Fot. UM Gliwice
Od 1 stycznia obsługa w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przy ul. Rybnickiej 199B zostanie usprawniona dzięki przejściu z papierowych oświadczeń na karty PSZOK z kodem QR. Taką „wejściówką” dysponuje już kilkadziesiąt tysięcy gliwiczan, składających wnioski do Wydziału Usług Komunalnych UM osobiście lub online, przez system ePUAP. Dołącz do nich!

W Urzędzie Miejskim zarejestrowano dotychczas ok. 3 tysiące wniosków o wydanie kodu PSZOK. Najwięcej dotyczy zabudowy jednorodzinnej, ale mniej liczne, składane przez zarządców budynków wielorodzinnych, to prawdziwe „masówki”  – jeden wniosek złożony przez wspólnotę czy spółdzielnię dotyczy jednorazowo nawet 2–3 tysięcy kodów PSZOK dla lokatorów. 

Po co Ci karta PSZOK? 

Po pierwsze, by nie płacić za cudze odpady, dostarczane jako „gliwickie” do punktu PSZOK, bo nowe rozwiązanie pozwoli miastu lepiej kontrolować i ewidencjonować cały system gospodarowania odpadami.  Po drugie, dla szybszej obsługi mieszkańców w samym punkcie PSZOK. Przypominamy – posiadacz karty PSZOK nie będzie już musiał wypełniać oświadczenia na miejscu, a kody sczytywane przez pracowników PSZOK umożliwią błyskawiczną identyfikację nieruchomości, z której pochodzą odpady oraz szybkie określenie, co zostało przywiezione i gdzie powinno trafić. 

Jak złożyć wniosek?

Jeśli ma się dom jednorodzinny, można to zrobić osobiście na stanowisku na parterze Urzędu Miejskiego przy ul. Zwycięstwa 21, po prawej stronie od wejścia głównego albo elektronicznie przez ePUAP lub eDoręczenia. Odpowiedni wniosek jest do pobrania m.in. w Wirtualnym Biurze Obsługi dostępnym pod adresem bip.gliwice.eu. Usługa jest dość szybka, bo w przypadku domów jednorodzinnych urząd może od razu sprawdzić w systemach, czy została złożona deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i czy osoba wnioskująca o kod PSZOK jest właścicielem nieruchomości. 

W przypadku budynków wielorodzinnych kody zamawiają w urzędzie zarządcy, wspólnoty lub spółdzielnie na druku, który wypełnia tylko administrator / zarządca nieruchomości. Wnioski są zbiorcze, obejmując za jednym razem nawet kilka tysięcy lokatorów. Jeśli zarządcy nie zdecydują się na taką formę, mieszkaniec może złożyć wniosek samodzielnie – tym razem na formularzu dla nieruchomości jednorodzinnej i z informacją od zarządcy potwierdzającą objęcie lokalu opłatą za odpady komunalne.

Ważna wiadomość – od 6 grudnia możliwe jest wyrabianie karty do PSZOK w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przy ul. Rybnickiej 199B. Mieszkańcy muszą wypełnić na miejscu wniosek oraz – w przypadku lokatorów budynków wielorodzinnych – mieć przy sobie informację od zarządcy swojej nieruchomości, potwierdzającą objęcie lokalu opłatą za odbiór odpadów.

Złóż wniosek o kod PSZOK już teraz, zanim zrobi się tłoczno! 

Na stanowisku jego wydawania w Urzędzie Miejskim od razu połączysz kod z Gliwicką Kartą Mieszkańca, dzięki czemu później możesz załatwiać wszystko za jej pośrednictwem. Jest tylko jedno ważne zastrzeżenie. Gliwicką Kartę Mieszkańca może mieć np. student wynajmujący mieszkanie albo osoba pracująca w Gliwicach, ale niebędąca właścicielem nieruchomości. Jeśli jesteś taką osobą, pamiętaj – prawo do wydania karty PSZOK i jej powiązania z Gliwicką Kartą Mieszkańca ma tylko właściciel mieszkania czy domu, a nie lokator.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 15.12.2025, 07:20
Źródło informacji UM Gliwice
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ