Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Journalism Trust Initiative: certyfikat pomoże mediom w relacjach z big techami

12.07.2024, 11:22aktualizacja: 12.07.2024, 11:27

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W siedzibie Polskiej Agencji Prasowej - po raz pierwszy w Polsce - zorganizowano 9 lipca 2024 roku warsztaty prezentujące certyfikat Journalism Trust Initiative (JTI). Dzięki programowi JTI media z Polski i z całego świata będą mogły skuteczniej chronić swoje treści przed ich usuwaniem, a nawet przed obniżonym pozycjonowaniem przez big techy.

Warsztaty pod hasłem „Kiedy odpowiedzialność staje się twoim atutem” zostały zorganizowane w Warszawie przez międzynarodową organizację Reporterzy bez Granic, która jest inicjatorem i realizatorem programu Journalism Trust Initiative.

Standard JTI został wymieniony w unijnym akcie o wolności mediów (EMFA - European Media Freedom Act) jako jedno z kryteriów identyfikacji mediów, które będą objęte szczególną ochroną przed usuwaniem ich treści z wielkich platform społecznościowych i z wyników w wyszukiwarkach.

Standard JTI ma być potwierdzeniem wysokiej jakości i rzetelności dziennikarstwa. Certyfikacja opiera się na obiektywnych kryteriach, dotyczących przejrzystości właścicielskiej mediów oraz profesjonalizmu procesów redakcyjnych. Została opracowana przez komitet złożony ze 130 ekspertów: dziennikarzy i wydawców, przedstawicieli instytucji czy organów regulacyjnych oraz firm specjalizujących się w nowych technologiach.

Inicjatywa JTI została zapoczątkowana przez Reporterów bez Granic w celu promowania wiarygodnego dziennikarstwa, które obecnie musi konkurować z dezinformacją oraz treściami propagandowymi i reklamowymi, które to szczególnie rozprzestrzeniają się w przestrzeni cyfrowej. To zjawisko przyczynia się do braku zaufania do mediów, a w konsekwencji do spadku liczby odbiorców oraz do obniżania się przychodów z reklam czy subskrypcji.

Do inicjatywy dołączyło już 1700 mediów z około100 krajów (w tym ponad 350 w krajach UE), m.in. France TV, CBC w Kanadzie czy Inside Story w Grecji. W Polsce do inicjatywy aktualnie zamierza dołączyć 10 organizacji medialnych.

W opinii organizatorek warsztatów - Kathariny Viktorii Weiß oraz Chloé Fiodiere z organizacji Reporterzy bez Granic - przyjęcie standardu JTI daje redakcjom długoterminowe korzyści, m.in. wyższe pozycjonowanie treści, co przekłada się na zwiększone przychody z reklam.

W niektórych krajach już teraz reklamodawcy polegają na certyfikacie przy wyborze mediów, z którymi chcą kojarzyć swój wizerunek. Niektóre wyszukiwarki wykorzystują dane JTI do indeksowania i promowania rzetelnych źródeł informacji, a organy regulacyjne i podmioty państwowe - do przydzielania mediom dotacji. Korzyści odnoszą także obywatele, którzy - dzięki widocznym oznaczeniom JTI - wybierają wiarygodne źródła wiadomości i wiedzy.

Aby przystąpić do programu Journalism Trust Initiative, redakcje muszą najpierw dokonać samooceny zgodności ze standardem, na tej podstawie opublikować własny raport transparentności, a następnie mogą wystąpić o certyfikat JTI.

Proces samooceny, który prowadzi do publikacji raportu przejrzystości, jest bezpłatny i polega na udzieleniu odpowiedzi na 130 pytań poprzez stronę internetową albo aplikację JTI.

Natomiast uzyskanie certyfikatu JTI poprzedzone jest zewnętrznym, trwającym 1-2 miesiące audytem, a minimalny koszt usług audytora to 1,5 tys. euro. Certyfikat jest ważny 2 lata.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 12.07.2024, 11:22
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ