Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Kancelaria Prezydenta: Informacja o ustawie z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (komunikat)

15.04.2021, 14:33aktualizacja: 15.04.2021, 14:34

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Kancelaria Prezydenta RP informuje:

14 kwietnia 2021 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.

Ustawa określa szczegółowo rodzaje pojazdów i urządzeń, kategoryzuje je i ustanawia odpowiednio do rodzaju urządzenia: reguły obowiązujące osoby nimi poruszające się, ograniczenia prędkości, zasady wyprzedzania, rodzaje lub części dróg na jakich mogą się poruszać, zakazy dotyczące zachowania w ruchu, dopuszczalne miejsca zatrzymywania się i postoju oraz sankcje – administracyjne i karne (wykroczeniowe) związane z naruszeniami tych reguł.

W ustawie – Prawo o ruchu drogowym na nowo zdefiniowane zostały pojęcia takie jak: droga, uczestnik ruchu, pojazd czy pieszy. Dodano także nowe definicje - hulajnogi elektrycznej, urządzenia wspomagającego ruch oraz urządzenia transportu osobistego.

Hulajnogę elektryczną zdefiniowano jako pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe. Przepis nie dopuszcza przebywania na hulajnodze elektrycznej więcej niż jednej osoby. Z kolei zgodnie z definicją urządzenia wspomagającego ruch jest to urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczony do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzany siłą mięśni. W uzasadnieniu do projektu ustawy doprecyzowano, że przez urządzenie wspomagające ruch należy rozumieć wrotki, rolki, deskorolki, hulajnogi i inne urządzenia lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, napędzane siłą mięśni osoby poruszającej się tym urządzeniem. Osoba poruszająca się przy użyciu takiego urządzenia nie jest pieszym ani kierującym pojazdem, stanowi odrębną grupę w ramach pojęcia uczestników ruchu drogowego. Ustawa określa również szczegółowe zasady poruszania się tych osób. Co istotne, osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch jest obowiązana korzystać z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów. W strefie zamieszkania ma prawo korzystać z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdami. Urządzenia transportu osobistego to z kolei pojazdy napędzane elektrycznie, bez siedzenia i pedałów, przeznaczone wyłącznie dla kierującego – z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, są to na przykład elektryczne deskorolki i elektryczne urządzenia samopoziomujące. Ustawa stanowi, że maksymalna dopuszczalna prędkość poruszania się takim urządzeniem to 20 km/h, podobnie jak w przypadku poruszania się elektryczną hulajnogą.

Ustawa reguluje również szczegółowe zasady kierowania hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z:

1) drogi dla rowerów, drogi dla rowerów i pieszych lub pasa ruchu dla rowerów (jeżeli są one wyznaczone dla kierunku w którym się porusza lub zamierza skręcić),

2) jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, gdy brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów,

3) chodnika lub drogi dla pieszych, wyjątkowo, gdy chodnik usytuowany jest wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

Kierujący urządzeniem transportu osobistego jest obowiązany korzystać z:

1) drogi dla rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych, jeżeli jest wyznaczona dla kierunku w którym się porusza lub zamierza skręcić,

2) chodnika lub drogi dla pieszych, wyjątkowo, gdy brakuje drogi dla rowerów.

Kierujący urządzeniem wspomagającym ruch jest obowiązany korzystać z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów. Ponadto osobę tę na drodze dla rowerów obowiązuje ruch prawostronny. Obowiązek ten nie dotyczy poruszania się w strefie zamieszkania, bowiem w strefie tej osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch będzie mogła korzystać z całej szerokości drogi i będzie miała pierwszeństwo przed pojazdem. Natomiast podkreślenia wymaga, że w strefie zamieszkania pieszy ma pierwszeństwo zarówno przed pojazdem, jak i przed osobą poruszającą się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch.

Każda osoba inna niż pieszy korzystająca z chodnika albo drogi dla pieszych będzie obowiązana jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, a także będzie obowiązana do zachowania szczególnej ostrożności, ustępowania pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudniania jego ruchu, natomiast pieszy poruszający się po drodze dla rowerów będzie obowiązany ustąpić miejsca osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego.

Ustawa wprowadza także regulację dotyczącą dopuszczenia postoju roweru, hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego na chodniku w miejscu do tego przeznaczonym. W przypadku braku takiego miejsca wskazane pojazdy muszą być pozostawione jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi.

W ustawie dodano regulację w której określone zostały maksymalne stawki kwotowe opłat za usunięcie z drogi i parkowanie hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego (123 zł za usunięcie oraz 23 zł za każdą dobę przechowywania).

Ustawa dokonuje także zmiany w ustawie:

1) Kodeks wykroczeń – zmiana polega na wprowadzeniu nowego typu czynu zabronionego jako wykroczenia, polegającego na nieporuszaniu się przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną, urządzeniem transportu osobistego albo urządzenia wspomagającego ruch z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego lub nieustępowaniu pierwszeństwa pieszemu;

2) o kierujących pojazdami – zgodnie ze zmianami wprowadzonymi do tej ustawy osoby poniżej 18 roku życia, chcące kierować elektryczną hulajnogą albo urządzeniem transportu osobistego będą obowiązane posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1, lub T. Z kolei minimalny wiek do kierowania takimi urządzeniami to 10 lat. Dzieci poniżej 10 roku życia będą mogły jednak kierować hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego ale wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.

Ustawa wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ robs/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 15.04.2021, 14:33
Źródło informacji Kancelaria Prezydenta RP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ