Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Kopacz: rusza projekt "Obywatel" - dla lepszej komunikacji urzędników i obywateli (komunikat)

31.07.2015, 17:43aktualizacja: 31.07.2015, 17:43

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podręcznik komunikacji przyjaznej obywatelom, portal www.obywatel.gov.pl oraz specjalna infolinia, gdzie urzędnicy podpowiedzą jak załatwić każdą sprawę – premier Ewa Kopacz zainaugurowała w piątek projekt „Obywatel”.

„O bardzo poważnych procedurach można mówić bardzo przyjaznym językiem” – przekonywała premier Ewa Kopacz podczas prezentacji projektu „Obywatel”. Szefowa rządu podkreślała, że administracja powinna ułatwiać obywatelom załatwianie wszystkich spraw oraz komunikować się z nimi w sposób jasny i zrozumiały. „Nie dziwię się, że obywatele nie rozumieją niekiedy tego urzędniczego żargonu” – powiedziała premier. Dodała przy tym, że jako wieloletnia posłanka sama ma czasem problem z językiem używanym w administracji. „Urzędnicy to zwyczajni ludzie. Oni jak przychodzą do domu i siadają do stołu z najbliższymi nie mówią „w dniu dzisiejszym”. Mówią „dzisiaj” – podkreślała Ewa Kopacz. Polskie urzędy potrzebują zmian, a projekt „Obywatel” to pierwszy krok na tej drodze.

Urząd bliżej obywatela

Projekt Obywatel składa się z trzech elementów: podręcznika - rekomendacji dotyczących komunikowania się administracji z obywatelem, portalu www.obywatel.gov.pl i telefonicznej „Informacji dla Obywatela”, gdzie dzwoniąc pod numer 222 500 115, każdy może zapytać o procedury urzędowe i zgłosić swoje uwagi. Prace nad „Obywatelem” wsparły Ministerstwo Spraw Wewnętrznych oraz Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

www.obywatel.gov.pl – urzędowe informacje w jednym miejscu

Na stronie www.obywatel.gov.pl znajdują się opisy najpopularniejszych 101 usług, jakie administracja świadczy dla obywateli. Informacje o tym jak załatwić sprawę w poszczególnych urzędach są dostępne w jednym miejscu. Procedury są opisane zrozumiałym językiem. Internauci mogą szybko sprawdzić m.in. jak wyrobić paszport, Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), ile to kosztuje i jakie dokumenty trzeba wypełnić. Zawartość strony będzie stale poszerzana i aktualizowana.

Telefoniczna Informacja dla Obywatela

To rozwiązanie dla tych, którzy nie korzystają z Internetu. Dzwoniąc pod numery telefonu „Informacji dla Obywatela” dowiemy się, gdzie załatwić swoją sprawę. Możemy też zgłaszać swoje uwagi i pytać o procedury urzędowe. System działa na poziomie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Infolinia centralna 222 500 115, czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.

Koniec z urzędową nowomową – podręcznik komunikacji przyjaznej obywatelom

Kancelaria Premiera przygotowała dwie publikacje, które zawierają wskazówki m.in. jak pisać pisma urzędowe prostym językiem. Przewodnik trafi do wszystkich dyrektorów generalnych i będzie promowany wśród urzędników w całej Polsce.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ ksi/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 31.07.2015, 17:43
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ