Pobierz materiał i Publikuj za darmo
KPRM informuje:
Od dziś każdy, kto kupuje nowe auto nie musi iść do urzędu, by je zarejestrować. Zrobi to pracownik salonu sprzedaży. Przez internet.
Dotychczas, właściciele nowych samochodów musieli zgłosić się do urzędu co najmniej dwukrotnie – teraz w ogóle nie będzie to konieczne.
Upoważnij i… zapomnij
Jak to się stało, że od dziś to możliwe? Weszły w życie odpowiednie przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym.
- To kolejna, cyfrowa zmiana, której celem jest ułatwienie życia kierowcom – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. - Przy zakupie nowego auta towarzyszy nam wiele emocji. Jest też z tym sporo obowiązków. Od teraz będzie łatwiej - dodaje.
WAŻNE: Zmiana dotyczy tylko salonów sprzedaży i nowych pojazdów (samochody, przyczepy, motorowery). W przypadku salonów oferujących samochody w leasingu i kupna używanego auta – nadal konieczna jest rejestracja w urzędzie.
Dzięki nowej e-usłudze Zarejestruj pojazd za pośrednictwem salonu, udostępnionej na portalu GOV.pl, samochód może zarejestrować za Ciebie uprawniony do tego przedstawiciel dealera lub salonu sprzedaży. Ty musisz jedynie przekazać mu pisemne upoważnienie - podpisane własnoręcznie lub elektronicznie. O nic więcej nie musisz się martwić.
Daj to zrobić za siebie
Pracownik salonu zajmie się procedurą rejestracji od początku do końca. Wniosek o rejestrację będzie mógł złożyć online, przez elektroniczny formularz. Poza dołączonym upoważnieniem, powinny się w nim znaleźć:
• dokumenty potwierdzające nabycie pojazdu,
• dowód uiszczenia opłaty za wydanie pozwolenia czasowego oraz opłaty ewidencyjnej,
• kopia karty pojazdu.
A także:
• informacje dotyczące właściciela pojazdu - imię i nazwisko, numer PESEL, data i miejsce urodzenia,
• dane identyfikujące pojazd – w tym numer VIN, numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu,
• dane techniczne pojazdu – rodzaj, marka, model, itd.,
• adres salonu sprzedaży.
Zastanawiacie się pewnie, co z odbiorem dokumentów i tablic? W tym celu również nie trzeba będzie iść do urzędu (choć, jeśli ktoś chce, można) – wystarczy poprosić we wniosku o ich przesłanie do salonu lub do domu.
Digitalizacja trwa
Salon sprzedaży, który będzie chciał korzystać z naszej nowej e-usługi musi jedynie założyć konto firmowe na ePUAP. Tylko za jego pośrednictwem, pracownicy - wyposażeni w podpis zaufany, osobisty lub kwalifikowany - będą mogli składać wnioski z upoważnienia swoich klientów.
Elektroniczny wniosek trafi do wskazanego urzędu, w którym nastąpi rejestracja – zgodnie z wytycznymi, zawartymi w dokumencie.
Aby usprawnić obsługę wniosków składanych w tym trybie, częściowa automatyzacja procesu nastąpi również po stronie wydziałów komunikacji w starostwach powiatowych.
To nie koniec. Już pracujemy nad kolejnymi zmianami związanymi z szybszą rejestracją pojazdów.
- Dążymy do tego, aby każdy pojazd – również ten z drugiej ręki – mógł być rejestrowany online, bezpośrednio przez właściciela - mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. - Aby tak się stało konieczna jest cyfrowa archiwizacja dokumentów związanych z rejestracją. Aktualnie nad tym pracujemy – dodaje.
Przypomnijmy, przez internet można już też zgłaszać zbycie lub nabycie pojazdów. Tylko w tym roku z tej możliwości skorzystano już ponad 452 tysiące razy. #ePolakpotrafi!
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ ms/ mmu/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 04.06.2021, 12:38 |
Źródło informacji | KPRM |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |