Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MC: Zalety wdrożenia EZD RP w chmurze (komunikat)

27.03.2025, 11:11aktualizacja: 27.03.2025, 12:30

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

System Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją RP (EZD RP) to bezpłatne narzędzie wspierające administrację publiczną w codziennej pracy z dokumentami – bez konieczności ich drukowania, inwestowania w infrastrukturę IT czy zatrudniania dodatkowych administratorów. System w modelu chmurowym (SaaS) ułatwia pracę urzędnikom, upraszcza i automatyzuje procesy, zwiększa przejrzystość działań instytucji, poprawia wymianę danych między urzędami i skraca czas obsługi spraw obywatelskich. EZD RP zapewnia bezpieczeństwo, skalowalność i pełne wsparcie wdrożeniowe, jednocześnie oferując najbardziej efektywne kosztowo rozwiązanie dla państwa.

"EZD RP realnie upraszcza załatwianie naszych codziennych spraw. Udostępniamy administracji publicznej nowoczesne, bezpieczne i dostępne rozwiązanie, które wspiera sprawność działania i przyspiesza procedury. W ciągu najbliższych 12 miesięcy 2000 instytucji publicznych dołączy do programu bez żadnych opłat za korzystanie z tego rozwiązania i bez konieczności inwestycji w infrastrukturę. Wychodzimy z ery papieru do szybszej i sprawniejszej pracy urzędów" – mówi wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.

Narzędzie cyfrowej transformacji administracji

EZD RP to system rozwijany przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Naukowo Akademicką Siecią Komputerową oraz Centralnym Ośrodkiem Informatyki. Jego zadaniem jest wsparcie urzędów w prowadzeniu spraw w formie elektronicznej, bez potrzeby przenoszenia dokumentów między jednostkami czy drukowania korespondencji. Nowa usługa w modelu SaaS (Software as a Service), budowana przez COI w oparciu o Rządową Chmurę Obliczeniową, umożliwia korzystanie z EZD RP nawet 300 tysiącom użytkowników w administracji publicznej – bez konieczności ponoszenia kosztów zakupu sprzętu, oprogramowania ani budowy lokalnej infrastruktury IT.

Brak barier technologicznych

Model SaaS eliminuje istotne ograniczenia, z którymi mierzą się szczególnie mniejsze urzędy. Instytucje nie muszą inwestować w sprzęt ani zatrudniać dodatkowych administratorów – otrzymują gotową usługę dostępną przez internet. Dzięki temu znika bariera technologiczna, która dotychczas utrudniała wielu podmiotom samodzielne wdrożenie EZD RP w lokalnym środowisku (on-premise).

Uproszczenie i automatyzacja procesów

Nowy system upraszcza i porządkuje obieg dokumentów w instytucjach publicznych. Dzięki wbudowanym funkcjom elektronicznego zarządzania sprawami urzędnik zyskuje narzędzia, które wspierają jego codzienną pracę – od automatyzacji rejestrów po szybki dostęp do dokumentów z różnych działów. To oznacza mniej formalności, sprawniejszą realizację zadań i oszczędność czasu – zarówno dla urzędników, jak i obywateli.

Skuteczniejsza współpraca urzędów

EZD RP powstał z myślą o wspólnej architekturze, która integruje różne systemy informatyczne działające w administracji. Dzięki temu rozwiązaniu możliwa jest szybsza i prostsza wymiana danych pomiędzy jednostkami, skuteczniejsza koordynacja działań oraz lepsze zarządzanie zadaniami na poziomie lokalnym i centralnym. System sprzyja standaryzacji procesów i redukcji rozproszenia informacyjnego w instytucjach publicznych.

Dzięki wbudowanym narzędziom analitycznym EZD RP wspiera także podejmowanie trafnych decyzji – zarówno na poziomie lokalnym, jak i centralnym – w oparciu o aktualne dane i rzeczywiste potrzeby jednostek.

Bezpieczeństwo, elastyczność, skalowalność

Usługa SaaS EZD RP oparta jest na Rządowej Chmurze Obliczeniowej. To gwarantuje pełne bezpieczeństwo przetwarzanych danych, a jednocześnie umożliwia elastyczne dopasowanie systemu do potrzeb różnych jednostek administracyjnych – niezależnie od ich wielkości czy struktury. Skalowalność systemu pozwala na obsługę rosnącej liczby użytkowników bez utraty jakości działania.

Wsparcie wdrożeniowe i szkoleniowe

Projekt zapewnia kompleksowe wsparcie dla urzędów wdrażających EZD RP – zarówno na poziomie technicznym, jak i merytorycznym. Instytucje mogą liczyć na pomoc NASK-PIB w zakresie asysty technicznej, doradztwa, szkoleń oraz działań informacyjnych. To szczególnie istotne dla jednostek, które nie dysponują własnym zapleczem specjalistów IT.

Korzyści dla obywateli

Z perspektywy obywatela wdrożenie EZD RP oznacza przede wszystkim szybszy dostęp do informacji, sprawniejszą obsługę spraw urzędowych oraz większą przejrzystość działań administracji. System zwiększa dostępność usług publicznych i usprawnia komunikację między obywatelami a instytucjami państwa.

Rozwiązanie efektywne kosztowo

EZD RP w modelu SaaS to najbardziej efektywne kosztowo narzędzie cyfrowe dla administracji publicznej. Zamiast rozproszonego finansowania lokalnych rozwiązań IT, państwo oferuje wspólny system, utrzymywany centralnie i rozwijany zgodnie z aktualnymi potrzebami użytkowników.

Finansowanie

System EZD RP rozwijany jest w ramach projektu Ministerstwa Cyfryzacji pn. „Wsparcie dla powszechnego stosowania elektronicznego zarządzania dokumentacją poprzez rozwój i udostępnienie nieodpłatnego systemu klasy EZD, udostępnienie chmury SaaS2 EZD RP oraz wdrożenia systemu EZD w administracji publicznej RP”. Środki w wysokości 194 181 000 zł pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy.

Jak się zgłosić do projektu

Więcej informacji o projekcie oraz możliwości zgłoszenia przystąpienia do niego: Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją EZD RP (link: https://www.gov.pl/web/ezd-rp)

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

azk/ js/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 27.03.2025, 11:11
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ