Newsletter

Polityka i społeczeństwo

ME: Energetyka bliżej obywatela – uproszczenie rachunków, większa ochrona odbiorców i rozwój odnawialnych źródeł energii (komunikat)

07.10.2025, 15:08aktualizacja: 08.10.2025, 09:13

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Energii informuje:

Dwa ważne projekty ustaw przygotowane przez Ministerstwo Energii podczas posiedzenia Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu zostały włączone do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dokonania deregulacji w zakresie energetyki oraz projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo energetyczne. Zmiany w tych ustawach dotyczą szerokiej modernizacji sektora energetycznego – upraszczają zasady i procedury (m.in. upraszczają rachunki za energię elektryczną), wzmacniają ochronę odbiorców, promują odnawialne źródła energii, kogenerację i wykorzystanie ciepła odpadowego, a także wspierają efektywność oraz lokalne planowanie systemów ciepłowniczych.

– Zmieniamy prawo po to, by ułatwić życie Polakom - zwykłym obywatelom i przedsiębiorcom. Upraszczamy przepisy, ograniczamy biurokrację i wprowadzamy rozwiązania, które przyspieszą inwestycje w odnawialne źródła energii. Naszym celem jest nowoczesny, elastyczny i bezpieczny system energetyczny, który będzie służył ludziom, gospodarce i środowisku. Budujemy niezależność energetyczną Polski, wzmacniamy bezpieczeństwo dostaw i stawiamy na przejrzystość oraz wygodę odbiorców – powiedział Minister Energii Miłosz Motyka.

Energetyka przyjazna obywatelom i przedsiębiorcom

Ustawa o deregulacji w zakresie energetyki ma na celu uproszczenie procesów, zwiększenie przejrzystości rynku i stworzenie lepszych warunków do inwestycji w odnawialne źródła energii. Proponowane zmiany to m.in.:

• Uproszczenie rachunków za energię elektryczną – wprowadzenie jednolitej, przejrzystej pierwszej strony rachunku z najważniejszymi informacjami (łączna kwota do zapłaty, opłaty za obrót i dystrybucję) pozwoli odbiorcom szybciej i łatwiej zrozumieć, za co płacą;

• Elektroniczna komunikacja z odbiorcami – nowe umowy będą domyślnie zawierane w formie elektronicznej, co usprawni kontakt i ograniczy biurokrację, przy zachowaniu możliwości wyboru wersji papierowej dla osób wykluczonych cyfrowo;

• Rozszerzenie cable poolingu – umożliwienie łączenia różnych instalacji odnawialnych źródeł energii i magazynów energii pozwoli efektywniej wykorzystywać istniejące przyłącza i zwiększy bezpieczeństwo pracy sieci elektroenergetycznej;

• Liberalizacja rozliczeń ciepła dla przemysłu – zwolnienie z obowiązku zatwierdzania taryf na ciepło przez Prezesa URE oraz uproszczenie wymogów koncesyjnych dla ciepła dostarczanego wyłącznie na potrzeby przemysłowe;

• Wprowadzenie kryteriów uznania ciepła produkowanego w kotłach elektrodowych jako ciepło ze źródeł odnawialnych - umożliwi lepszą integrację systemów elektroenergetycznych i ciepłowniczych, poprawi efektywność i zmniejszy emisje dzięki wykorzystaniu nadwyżek zielonej energii (power-to-heat).

• Uproszczenie ustalania wysokości zwrotu z kapitału zaangażowanego w działalność gospodarczą wytwarzania ciepła, jego dystrybucję oraz obrót - impuls do inwestycji w odnawialne źródła ciepła;

• Zmiany przepisów w zakresie promowania rozwoju kogeneracji -uzupełnienie przepisów da impuls do inwestycji w źródła ciepła bazujące na jednostkach kogeneracji, realizacja usprawnienia i uproszczenia procedur zmniejszy ryzyko inwestycyjne w jednostki kogeneracyjne

• Zmiana definicji kanału technologicznego i rozszerzenie go o możliwość uwzględnienia w ich ramach sieci ciepłowniczej - przyczyni się do przyśpieszenia procesu budowy i modernizacji sieci ciepłowniczych.

Zmiany wzmacniające ochronę odbiorców i rozwój zielonego ciepła

Ustawa o zmianie ustawy – Prawo energetyczne wprowadza szereg regulacji mających na celu wzmocnienie ochrony odbiorców, poprawę efektywności systemów ciepłowniczych i chłodniczych oraz zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii w sektorze ogrzewania i chłodzenia. Główne zmiany obejmują:

• Nowe prawa umowne dla odbiorców ciepła i chłodu – umowy sprzedaży i kompleksowe będą musiały zawierać więcej informacji, m.in. o taryfach, warunkach umowy, prawach konsumenta oraz procedurach pozasądowego rozstrzygania sporów, co zwiększy przejrzystość i bezpieczeństwo odbiorców.

• Ochrona odbiorców przy wstrzymaniu dostaw – przedsiębiorstwa energetyczne będą zobowiązane do wcześniejszego informowania o planowanym odłączeniu dostaw (najpóźniej miesiąc przed w przypadku ciepła i 14 dni przed w przypadku energii elektrycznej) oraz do przekazania informacji o możliwych alternatywach, co wzmocni prawa konsumentów.

• Nowe kryteria efektywnego systemu ciepłowniczego – przepisy określą stopniowe wymogi zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii oraz ciepła i chłodu odpadowego w systemach ciepłowniczych, aby dążyć do pełnego odejścia od paliw kopalnych zgodnie z dyrektywą EED.

• Nowe kryteria wysokosprawnej kogeneracji – doprecyzowane zostaną zasady kwalifikowania energii wytwarzanej w wysokosprawnej kogeneracji oraz warunki modernizacji instalacji, co pozwoli uniknąć wątpliwości interpretacyjnych i ułatwi planowanie inwestycji.

• Obowiązek wykorzystania ciepła odpadowego – centra przetwarzania danych o mocy powyżej 1 MW będą musiały wykorzystywać lub odzyskiwać ciepło odpadowe, chyba że wykażą, iż jest to technicznie lub ekonomicznie niewykonalne; rozwiązanie to sprzyja efektywnemu gospodarowaniu energią.

• Rozszerzenie obowiązku analiz kosztów i korzyści – obowiązek sporządzania analiz obejmie większy zakres instalacji: cieplne powyżej 10 MW, przemysłowe powyżej 8 MW, obiekty usługowe (np. oczyszczalnie, LNG) powyżej 7 MW oraz centra danych powyżej 1 MW; ma to zapewnić racjonalne planowanie energetyczne.

• Kompleksowa ocena potencjału ogrzewania i chłodzenia – minister właściwy ds. energii będzie zobowiązany do opracowania krajowej oceny potencjału wykorzystania OZE, ciepła i chłodu odpadowego, a także rozwoju kogeneracji, co zostanie uwzględnione w Krajowym planie na rzecz energii i klimatu.

• Lokalne plany ogrzewania i chłodzenia – w gminach powyżej 45 000 mieszkańców powstaną obowiązkowe plany ogrzewania i chłodzenia, obejmujące analizę potencjału lokalnych źródeł energii, kogeneracji i ciepła odpadowego; gminy będą również zobowiązane do angażowania interesariuszy w przygotowanie tych planów.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe. (PAP)

kom/ azk/ lm/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 07.10.2025, 15:08
Źródło informacji ME
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ