Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MEN: Gry komputerowe i wideo w szkołach – rusza pilotaż programu (komunikat)

09.09.2020, 11:40aktualizacja: 09.09.2020, 11:40

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MEN informuje:

Szkoły mogą zgłaszać się już do udziału w pilotażu dotyczącym wykorzystania gier komputerowych i wideo w edukacji. Do 30 września zainteresowane placówki mogą przesłać formularze zgłoszeniowe do wojewódzkich koordynatorów ds. innowacji w edukacji w kuratoriach oświaty. Głównym celem pilotażu jest rozwijanie kompetencji cyfrowych w zakresie programowania, bezpiecznego, efektywnego i odpowiedzialnego korzystania z gier komputerowych i wideo, a także zapewnienie szkołom materiałów obejmujących edukacyjne gry komputerowe. Zapraszamy do udziału!

Działania w ramach pilotażu

W pierwszej kolejności szkoły przeprowadzą innowacje pedagogiczne. Następnie zostaną przeprowadzone badania na temat skuteczności i efektywności przeprowadzonych rozwiązań. W końcowym etapie na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej epodreczniki.pl, zostaną zamieszczone e-materiały w postaci gier komputerowych i wideo.

Działania szkoły w ramach innowacji wprowadzającej gry komputerowe i wideo:

- opracowanie i zatwierdzenie autorskich programów nauczania;

- ustanowienie lidera/koordynatora projektu w szkole;

- wybór oraz wdrożenie gier komputerowych i wideo;

- udział nauczycieli szkół w różnych formach doskonalenia;

- zapewnienie wsparcia innowacji przez organ prowadzący szkołę;

- udostępnienie przykładów dobrych praktyk;

- wzięcie udziału w badaniach.

Zgłoszenia do pilotażu

Szkoły zainteresowane udziałem w pilotażu prosimy o przesyłanie zgłoszeń na formularzu do wojewódzkich koordynatorów.

Aby zgłosić się do programu należy:

- wypełnić formularz,

- wybrać koordynatora z województwa, w którym znajduje się dana szkoła

- przesłać formularz mailem;

- czekać na kontakt od wojewódzkiego koordynatora.

Formularz i lista wojewódzkich koordynatorów są dostępne na stronie internetowej MEN https://www.gov.pl/web/edukacja/gry-komputerowe-i-wideo-w-szkolach-rusza-pilotaz-programu. Na zgłoszenia czekamy do 30 września br.

Zadania wojewódzkich koordynatorów w pilotażu:

- ustalenie listy szkół, w których realizuje się nauczanie z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo;

- pozyskanie danych dotyczących nauczycieli prowadzących zajęcia

z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo na podstawie autorskich programów nauczania oraz nauczycieli chętnych do prowadzenia takich zajęć;

- nawiązanie współpracy z organami prowadzącymi szkoły, z uczelniami

w zakresie metodyki wdrożenia gier komputerowych i wideo do szkół;

- nawiązanie współpracy z wiodącymi w województwie ośrodkami doskonalenia nauczycieli w zakresie upowszechnienia metod pracy w oparciu

o gry komputerowe i wideo;

- wsparcie szkół w opracowaniu innowacji pedagogicznych z zakresu nauczania z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo;

- nawiązanie współpracy z działającymi na terenie województwa środowiskami informatycznymi, przedsiębiorstwami w celu wsparcia wdrożenia nauki

z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo w szkołach;

- wspieranie organizacji konkursu na najlepsze praktyki wykorzystania nauczania z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo.

Podstawa programowa

Wykorzystywanie gier komputerowych i wideo w szkołach wynika m.in. z podstawy programowej, która obliguje nauczycieli do rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów, w tym korzystania z różnego rodzaju narzędzi informatycznych.

Zadania MEN w pilotażu:

- opracowanie rekomendacji oraz przykładów dobrych praktyk, w zakresie metodyki nauczania oraz bezpieczeństwa dotyczących wykorzystania gier komputerowych i wideo w procesie kształcenia;

- koordynacja działań wojewódzkich koordynatorów ds. innowacji w edukacji

w zakresie pilotażu;

- współpraca z innymi instytucjami publicznymi w tym m.in.: Kancelarią Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwem Cyfryzacji Ministerstwem Rozwoju, Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego;

- współpraca z Radą ds. Informatyzacji Edukacji Ministra Edukacji Narodowej,

- współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi interesariuszami wspierającymi naukę z wykorzystaniem gier komputerowych i wideo (m.in. Polskie Towarzystwo Informatyczne, Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Interaktywnego, Fundacja edTech Poland, Interactive Software Federation of Europe, European Schoolnet);

- współpraca z FRSE, IBE, NASK w celu zapewnienia ewaluacji zewnętrznej,

- zapewnienie szkołom z pilotażu dostępu do zintegrowanej platformy edukacyjnej z e-materiałami w postaci edukacyjnych gier komputerowych;

- współpraca z mediami w zakresie upowszechnienia informacji o pilotażu.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ mst/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 09.09.2020, 11:40
Źródło informacji MEN
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ