Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MF: Jesienne prognozy gospodarcze Komisji Europejskiej (komunikat)

15.11.2024, 17:42aktualizacja: 18.11.2024, 09:30

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Ministerstwo Finansów informuje:

- 15 listopada 2024 r. Komisja Europejska opublikowała jesienne prognozy gospodarcze.

- W przypadku Polski, Komisja prognozuje wzrost realnego PKB na poziomie 3,0 proc. w 2024 r. oraz 3,6 proc. w 2025 r. po wzroście o 0,1 proc. zanotowanym w ubiegłym roku. Polska jest jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek UE.

- Komisja prognozuje znaczące spowolnienia tempa wzrostu cen w Polsce w 2026 r.

- KE wskazuje, że główną przyczyną wysokiego deficytu sektora gg w Polsce są wysokie i rosnące wydatki obronne.

Polska gospodarka w latach 2024-2025 będzie najszybciej rosnącą dużą gospodarką w Unii Europejskiej. Najważniejszym czynnikiem stymulującym wzrost będzie silny wzrost konsumpcji prywatnej. W mniejszym stopniu do wzrostu PKB w br. przyczyni się wzrost spożycia publicznego i inwestycji, natomiast wpływ eksportu netto będzie negatywny. Prognozy wzrostu PKB dla Polski na lata 2024-2025 są wyższe od projekcji KE z maja br. o odpowiednio 0,2 i 0,2 pkt. proc. Prognozowany wzrost PKB jest nieznacznie niższy od prognozy Ministerstwa Finansów do ustawy budżetowej na 2025 r. zakładającej wzrost na poziomie 3,1 proc. w br. i 3,9 proc. w 2025 r.

W odniesieniu do głównych składowych PKB, Komisja zakłada wzrost konsumpcji prywatnej o odpowiednio 3,8 proc. i 3,6 proc. w latach 2024-2025, w porównaniu do spadku o 0,3 proc. w zeszłym roku. Komisja prognozuje wzrost inwestycji o 2,3 proc. w 2024 r. oraz 6,7 proc. w 2025 r. (po wzroście o 12,6 proc. w 2023 r.). Niższy wzrost inwestycji w latach 2024-2025 wynika z faktu, że 2023 r. był ostatnim rokiem kiedy mogły być wykorzystywane środki z perspektywy finansowej 2014-2020. Komisja wskazuje również na relatywnie niską dynamikę inwestycji prywatnych w roku bieżącym.

Komisja prognozuje spowolnienia tempa wzrostu cen w Polsce. Po odnotowaniu w 2023 r. średniorocznej inflacji (mierzonej wskaźnikiem HICP) na poziomie 10,9 proc., KE prognozuje, że w 2024 r. wyniesie ona średnio 3,8 proc., w 2025 r. przejściowo wzrośnie do 4,7 proc., a następnie spadnie do 3,0 proc. w 2026 r. Inflacja bazowa (tj. po wyłączeniu cen energii i żywności) w 2024 r. wyniesie 4,3 proc., natomiast w kolejnych latach dezinflacja w usługach będzie postępować stopniowo ze względu na duże podwyżki wynagrodzeń.

Komisja przewiduje dalszy spadek bezrobocia - stopa bezrobocia w bieżącym roku wyniesie 2,9 proc., a w 2025 r. nieznacznie spadnie do poziomu 2,8 proc. Stopa bezrobocia w Polsce będzie wyraźnie poniżej średniej dla UE (wynoszącej odpowiednio 6,1 proc. i 5,9 proc. w latach 2024-2025).

Jako czynniki ryzyka do prognozy, Komisja Europejska wymienia głównie opóźnienia w realizacji inwestycji publicznych, w tym tych finansowanych z funduszy UE.

Wg prognoz Komisji w latach 2024-2025 deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych zostanie zredukowany do 5,6 proc. PKB, mimo że istotny wpływ na sytuację budżetową mają znaczące wydatki na obronę narodową, które w 2024 r. mają wynieść 2,6 proc. PKB, a w 2025 r. wzrosną do 2,8 proc. PKB (w ujęciu ESA). Prognoza deficytu jest zbliżona do prognozy przedstawionej przez Polskę w Średniookresowym planie budżetowo-strukturalnym na lata 2025-2028.

Na 2026 r. Komisja prognozuje dalszą redukcję nadmiernego deficytu, do 5,3 proc. PKB. Skala redukcji jest niższa niż przedstawiona w Średniookresowym planie, co wynika ze standardowo stosowanego przez Komisję podejścia no-policy change do lat nieobjętych projektem ustawy budżetowej. Oznacza ono, że Komisja nie uwzględnia zmian w polityce rządu. Zgodnie ze zreformowanym zarządzaniem gospodarczym w UE działania konsolidacyjne na rok 2026 powinny zostać przedstawione w ustawie budżetowej na ten rok. Dlatego dopiero ustawa budżetowa na 2026 r., w zależności od kształtowania się deficytu, wzrostu gospodarczego i faktycznych skutków już zaplanowanych działań, będzie przedstawiać ewentualne dodatkowe działania konsolidacyjne na 2026 r.

Wysokie wydatki na obronę narodową wpływają również na dług sektora instytucji rządowych i samorządowych. Pomimo spadku deficytu dług sektora ma wzrosnąć do 58,9 proc. PKB w 2025 r. i 62,4 proc. PKB.

Więcej informacji, w tym porównanie z prognozą Ministerstwa Finansów, można znaleźć na stronie: https://www.gov.pl/web/finanse/prognozy-makroekonomiczne-i-fiskalne

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ zs/ wus/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 15.11.2024, 17:42
Źródło informacji MF
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ