Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Finansów informuje:
Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – październik 2024 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2024 r. wyniosło:
- dochody 519,5 mld zł, tj. 76,1 proc.;
- wydatki 649,3 mld zł, tj. 74,9 proc.;
- deficyt 129,8 mld zł, tj. 70,5 proc.;
Dochody budżetu państwa w okresie styczeń-październik 2024 r.
W okresie styczeń – październik 2024 r. dochody budżetu państwa wyniosły ok. 519,5 mld zł i były wyższe o ok. 44,1 mld zł (tj. 9,3 proc.) w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego (475,4 mld zł, tj. 79,1 proc. planu).
Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 464,6 mld zł i były wyższe w stosunku do wykonania w okresie styczeń – październik 2023 r. o ok. 45,4 mld zł (tj. 10,8 proc.), w tym:
dochody z podatku VAT wyniosły 243,6 mld zł i były wyższe o ok. 37,1 mld zł (tj. 18,0 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – październik 2023 r., dochody z podatku akcyzowego wyniosły 74,1 mld zł i były wyższe o ok. 4,3 mld zł (tj. 6,1 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – październik 2023 r., dochody z podatku PIT wyniosły 80,6 mld zł i były wyższe o ok. 11,8 mld zł (tj. 17,2 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – październik 2023 r., dochody z podatku CIT wyniosły 49,8 mld zł i były niższe o ok. 9,0 mld zł (tj. 15,4 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – październik 2023 r. W okresie styczeń – październik 2024 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło 53,6 mld zł i było niższe o ok. 0,8 mld zł (tj. 1,6 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – październik 2023 r.
Dochody z VAT w październiku br. były wyższe o 1,1 mld zł, tj. 4,3 proc. r/r i wyniosły ok. 26,4 mld zł. Wykonanie dochodów z tyt. VAT w październiku dotyczyło transakcji ekonomicznych zrealizowanych we wrześniu. W październiku GUS ogłosił, że sprzedaż detaliczna spadła nominalnie we wrześniu o 2,2 proc. r/r. Wrześniowy spadek sprzedaży przełożył się na październikowe osłabienie dynamiki dochodów z VAT.
Październik 2024 r. był kolejnym miesiącem, w którym podatnicy z terenów objętych powodzią mogli korzystać z pomocy państwa w formie m.in. odroczenia terminów płatności zaliczek na PIT i CIT oraz płatności VAT.
Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń-październik 2024 r. Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – październik 2024 r. wyniosło ok. 649,3 mld zł tj. 74,9 proc. planu, jednocześnie było wyższe o ok. 137,5 mld zł (tj. o 26,9 proc.) w stosunku do tego samego okresu roku 2023 r. (511,8 mld zł, tj. 73,8 proc. planu).
Nominalny wzrost wydatków po dziesięciu miesiącach 2024 wynika ze wzrostu wydatków ogółem zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2024 rok. Wzrost wydatków w ustawie budżetowej na 2024 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2023 r. wynosi 24,9 proc. tj. 173,0 mld zł i związany jest z priorytetami zaplanowanymi w ustawie na 2024 rok tj. m.in.:
wypłatą tzw. 13. i 14. emerytury w 2024 r. z budżetu państwa, które w 2023 r. były finansowane z Funduszu Solidarnościowego (zaplanowano wydatki na ten cel w wysokości 29,5 mld zł); realizacją programu „Rodzina 800+” – od 1 stycznia 2024 r. wysokość świadczenia na dzieci wzrosła do 800 zł (zaplanowano wydatki wyższe o 23,5 mld zł w stosunku do roku 2023); zwiększeniem wydatków obronnych w budżecie państwa (zaplanowano wydatki wyższe o 20,7 mld zł w stosunku do roku 2023); zwiększeniem finansowania zdrowia z budżetu państwa (zaplanowano wydatki wyższe o 14,2 mld zł w stosunku do roku 2023). W okresie styczeń – październik 2024 r. najwyższe wydatki odnotowano w następujących częściach budżetu państwa:
Zakład Ubezpieczeń Społecznych – w wysokości 142,6 mld zł tj. 79,4 proc. planu, Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – w wysokości 105,3 mld zł tj. 89,2 proc. planu, Obrona Narodowa – w wysokości 76,9 mld zł tj. 65,4 proc. planu, Obsługa długu Skarbu Państwa – w wysokości 51,0 mld zł tj. 76,6 proc. planu, Budżety Wojewodów – w wysokości 45,3 mld zł tj. 81,2 proc. planu, Sprawy wewnętrzne – w wysokości 34,9 mld zł tj. 76,7 proc. planu, Środki własne UE – w wysokości 26,5 mld zł tj. 76,9 proc. planu, Szkolnictwo wyższe i nauka – w wysokości 25,7 mld zł tj. 81,4 proc. planu. Porównując wykonanie wydatków w okresie styczeń – październik 2024 r. z okresem styczeń – październik 2023 wyższe wykonanie odnotowano w części 73 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 58,0 mld zł), co związane było z realizacją programu „Rodzina 800+” – od 1 stycznia 2024 wysokość świadczenia wychowawczego wzrosła z 500 zł do 800 zł. Natomiast w zakresie dotacji przekazanej do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło 49,0 mld zł i było wyższe od wykonania po dziesięciu miesiącach 2023 o 9,9 mld zł tj. o ok. 25,3 proc. W kwietniu i we wrześniu zostało wypłacone z budżetu państwa dodatkowe roczne świadczenie pieniężne tzw. trzynasta i czternasta emerytura, które w ubiegłym roku finansowane były z Funduszu Solidarnościowego.
W ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było wyższe o 19,1 mld zł, w związku ze wzrostem wydatków w części oświatowej subwencji ogólnej w wyniku podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli o 30 proc. Ponadto w 2024 r. po raz pierwszy przekazano również środki na część rozwojową subwencji ogólnej dla JST.
W części 29 – Obrona narodowa wykonanie było wyższe o 10,4 mld zł, m.in. w związku z zakupem sprzętu i uzbrojenia wojskowego oraz z przekazaniem środków do Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych.
W części 85 – Budżety wojewodów wykonanie było wyższe o ok. 9,6 mld zł, głównie w zakresie świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zasiłków stałych oraz środków przekazanych dla przedszkoli, a także komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej, Inspekcji Sanitarnej oraz środków na staże i specjalizacje medyczne. Przekazano również wyższe środki na zapewnienie uczniom prawa do bezpłatnego dostępu do podręczników i materiałów edukacyjnych.
Dodatkowo ze względu na wystąpienie sytuacji powodziowej na południu Polski, we wrześniu i październiku utworzono w ramach budżetu państwa nowe rezerwy celowe (uzupełniające już istniejące środki na ten cel), z przeznaczeniem na przeciwdziałanie klęskom żywiołowym i usuwanie ich skutków, a co za tym idzie wydatkowano więcej środków na te cele niż pierwotnie zakładano.
W części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego przekazano więcej środków na wydatki o 5,9 mld zł, co jest rezultatem wzrostu poziomu obsługiwanego zadłużenia oraz bieżącego rozkładu jego obsługi.
W części 84 – Środki własne UE przekazano więcej o 1,4 mld zł, co było spowodowane przede wszystkim rozliczeniem w marcu br. niedopłaty do budżetu UE z tytułu dostosowań VAT i DNB za lata poprzednie poprzez zwiększenie raty składki za ten miesiąc.
Więcej informacji nt. wykonania budżetu państwa: https://www.gov.pl/web/finanse/szacunek-2024
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ mbed/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 15.11.2024, 19:28 |
Źródło informacji | MF |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |