Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej:
Fundusze europejskie wspierają budowę nowej linii tramwajowej w Gdańsku
Za ponad 800 mln zł, w tym ponad 259,5 mln zł z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027, powstanie linia tramwajowa łącząca południowe dzielnice Gdańska z Wrzeszczem. Dzięki niej poprawi się komfort podróży, a także konkurencyjność, dostępność i atrakcyjność gospodarcza Trójmiasta.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Gmina Miasta Gdańska podpisały umowę o dofinansowanie projektu pn. „Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap VA – budowa linii tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz. Nowa linia tramwajowa o długości 3,75 km połączy południowe dzielnice Gdańska z Wrzeszczem – jednym z najważniejszych centrów przesiadkowych, handlowych i edukacyjnych w mieście. Dzięki tej inwestycji czas przejazdu z południa do Wrzeszcza skróci się nawet do 12 minut. W godzinach szczytu z tramwajów będzie mogło skorzystać nawet 2500 osób na godzinę, a pojazdy będą kursować co 5 minut.
- To pierwsza umowa o dofinansowanie z programu FEnIKS 2021–2027, którą jako CUPT zawarliśmy z miastem Gdańsk. Tym bardziej cieszy nas, że dotyczy ona tak strategicznej inwestycji – powiedziała dyrektor CUPT Joanna Lech.
- Jestem przekonany, że dzięki inwestycji, której zakończenie planowane jest na 2029 r., zdecydowanie poprawią się warunki i komfort podróży mieszkańców Gdańska i całego Trójmiasta. Wsparcie tego projektu infrastrukturalnego z funduszy europejskich przyczyni się też do ograniczenia emisji spalin w miejskim transporcie publicznym – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski.
Sprawdzony partner
Podpisana umowa o dofinansowanie w wysokości 259,5 mln zł to kolejny przykład dobrego wykorzystania Funduszy Europejskich przez Gdańsk. Miasto pośrednio lub bezpośrednio korzysta ze wsparcia z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) – m.in. na zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które mają ułatwić dojazd do Trójmiasta (umowa zawarta w czerwcu 2024 r. z województwem pomorskim).
Natomiast w poprzedniej perspektywie finansowej Gdańsk otrzymał z Programu Infrastruktura i Środowisko ponad 446,8 mln zł na projekty takie jak poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, budowa wiaduktu Biskupia Górka czy modernizacja komunikacji miejskiej. Miasto jest również beneficjentem projektów realizowanych przez inne podmioty z wykorzystaniem środków unijnych – m.in. przez PKP PLK czy GDDKiA.
Wszystkie te inwestycje nie tylko poprawiają komfort codziennych podróży, ale też budują konkurencyjność, dostępność i atrakcyjność gospodarczą Trójmiasta – dla mieszkańców, inwestorów i turystów.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe. (PAP)
kom/ kk/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 16.07.2025, 18:50 |
Źródło informacji | MFiPR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |