Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MI: Historyczne wyniki polskiej kolei (komunikat)

12.01.2023, 16:28aktualizacja: 12.01.2023, 16:42

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Kondycja polskiej kolei była przedmiotem debaty, która odbyła się w Sejmie RP 12 stycznia 2023 r. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister Andrzej Bittel przedstawili informację na ten temat, wymieniając najważniejsze zmiany, które zaszły w ostatnim czasie na polskiej kolei.

Nowszy tabor, lepsza dostępność, rekordy przewozowe

Minister infrastruktury przypomniał, że w ciągu ostatnich 7 lat znacząco poprawiła się kondycja polskiej kolei. Szef resortu zwracał uwagę na inwestycje w tabor, które przyciągają nowych podróżnych oraz znaczące zwiększenie liczby stacji obsługiwanych przez pociągi dalekobieżne.

– Od 2016 r. na polskie tory wyjechało prawie 800 nowych i zmodernizowanych pojazdów PKP Intercity. Dodatkowo dzisiaj pociągi tej spółki obsługują o ponad 100 stacji więcej niż to było przed 2016 r. To zmiany, które powodują, że Polacy chętniej korzystają z transportu kolejowego - transportu najbardziej ekologicznego i bardzo bezpiecznego – mówił Andrzej Adamczyk.

W 2022 r. spółka PKP Intercity przewiozła prawie 59 mln pasażerów. To rekord w historii spółki. W ostatnim czasie spółka była zmuszona zaktualizować ceny biletów kolejowych. Wynika to m.in. ze znaczącego wzrostu kosztów energii elektrycznej, spowodowanego rosyjską agresją na Ukrainę.

– W 2019 r. spółka PKP Intercity zapłaciła rachunek za prąd w wysokości 500 mln zł. W bieżącym roku będzie to ponad 3 razy więcej: ponad 1,6 mld zł – przypomniał wiceminister Andrzej Bittel, Pełnomocnik Rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Zwrócono uwagę, że gdyby nie aktywna polityka rządu we wspieraniu przewoźnika, wzrost ceny biletów byłby znacznie wyższy: zamiast o 11,8% (dla wybieranych przez 90% pasażerów pociągów TLK i IC), byłoby to 53%.Inwestycje w dworce, stacje i przystanki Andrzej Adamczyk podsumował dotychczasowe dokonania rządu w zakresie modernizacji i odbudowy infrastruktury kolejowej w Polsce.

– Od 2016 r. zmodernizowano i wybudowano ponad 850 dworców, stacji i przystanków kolejowych – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

– Tylko w ubiegłym roku powstało 10 nowych, a zmodernizowano 80 istniejących stacji i przystanków. W bieżącym roku będzie ich jeszcze więcej: wybudujemy ponad 30 nowych stacji i przystanków, a zmodernizujemy ponad 120 istniejących – dodał.

W ubiegłym roku otwarto m.in. nowe przystanki w Krakowie, Szczecinie, Wrocławiu i Toruniu, co ułatwia ruch aglomeracyjny. Planowane na 2023 r. otwarcie nowej stacji Pyrzowice Lotnisko będzie oznaczało połączenie podkatowickiego lotniska do transportu kolejowego, co pozwoli pasażerom samolotów na sprawniejszy i bardziej komfortowy przejazd do Katowic. Oprócz tego powstaną stacje i przystanki m.in. w Chorzowie, Krakowie, Szczecinie, Rzeszowie i Pabianicach.

W najbliższym czasie zostaną podpisane umowy na modernizację dworców kolejowych m.in. w Koszalinie, Czyżewie, Tłuszczu i Pilawie.

Tworzenie w miejsce likwidacji

Duża część dyskusji upłynęła na przypominaniu okresu tzw. „wielkiej likwidacji" linii kolejowych, która miała miejsce w pierwszych latach XXI wieku.

– Rządy lewicy zlikwidowały łącznie 2863 km linii kolejowych. Natomiast w sumie między 1991 a 2015 r. zlikwidowano ponad 3600 km linii. Natomiast od 2016 r. utworzono i przywrócono do ruchu łącznie ponad 1100 km linii kolejowych. Obecny rząd przywrócił na mapę kolejową takie miasta jak Lubin, Radzyń Podlaski, Rypin, Końskie czy Sierpc – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

Obecnie prowadzone są liczne programy inwestycyjne, dzięki którym kolejne miasta zostaną przywrócone do sieci kolejowej, a także znajdą się w niej takie miasta, których mieszkańcy nigdy nie mogli skorzystać u siebie z transportu kolejowego. Dzięki programowi Kolej Plus, dzięki Krajowemu Programowi Kolejowemu wkrótce pociągi będą ponownie zatrzymywały się w Jastrzębiu-Zdroju, Kłobucku czy Limanowej. Takie miasta jak Janów Lubelski czy Maków Mazowiecki doczekają się przyłączenia do sieci transportu kolejowego.

– Dobre zmiany na kolei będą przez obecny rząd kontynuowane. Apeluję do wszystkich, którzy dobrze życzą polskiemu transportowi kolejowemu, aby wspierali nas w tych działaniach – podsumował dyskusję minister A. Adamczyk.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ wkr/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 12.01.2023, 16:28
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ