Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wizytował 2 czerwca 2023 r. budowę tunelu drogowego pod Świną w Świnoujściu. W ramach inwestycji powstał najdłuższy podwodny tunel w Polsce.
– Silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu. Budowa tunelu pod Świną jest jedną z kluczowych inwestycji w tym regionie. Ma ogromne znaczenie na wielu płaszczyznach, m.in. gospodarczej i kulturowej. Otwarcie w tym roku tunelu nie byłoby możliwe bez wielu lat prac przygotowawczych, m.in. decyzji z lat 2006-2007, które umożliwiły uzyskanie przez GDDKiA decyzji środowiskowej, określającej gdzie ten tunel ma przebiegać i jak ma być wykonany. Podczas rządów naszych poprzedników inwestycja nie była kontynuowana i dopiero ponowne dojście do władzy obozu zjednoczonej prawicy pozwoliło na przejście do fazy realizacji – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Minister przypomniał, że rozpoczęcie prac udało się dzięki wsparciu rządu w uzyskaniu finansowania dla inwestycji ze środków UE. Udało się to dzięki konkursowi Ministerstwa Infrastruktury i CUPT, wcześniej tunel nie był wpisany na listę zadań do dofinansowania.
Przeprawa pod Świną w Świnoujściu, zlokalizowana w ciągu drogi krajowej nr 93, to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych realizowanych w województwie zachodniopomorskim. Jej łączna długość to 3 km. Głównym elementem przeprawy jest jednonawowy tunel pod Świną o długość 1,44 km, drążony maszyną TBM (tunnel boring machine). Drążenie tunelu rozpoczęło się 17 marca 2021 r. i zakończyło się we wrześniu 2021 roku. Obecnie trwają końcowe testy i kalibracja systemów tunelu, w tym kluczowego systemu wentylacji.
Zadanie uzyskało finansowane ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln zł.
S3 Świnoujście – Troszyn
Minister A. Adamczyk wizytował ponadto budowę odcinka drogi ekspresowej S3 Dargobądz – Troszyn. Odcinek o długości 15,9 km jest realizowany w formule Projektuj i buduj. Całkowita wartość inwestycji, której wykonawcą jest konsorcjum firm Polbud, Intop i PRD Nowogard to 824,6 mln zł. Rozpoczęcie robót budowlanych na tym odcinku miało miejsce na początku 2022 r. Obecne zaawansowanie prac wynosi 45 proc., a planowany termin zakończenia inwestycji to II kwartał 2024 r. W ramach inwestycji powstaną trzy węzły drogowe: Dargobądz, Wolin Zachód, Wolin Wschód, 7 wiaduktów, estakada i 2 mosty. Zaplanowano ponadto przejścia dla zwierząt, dwa miejsca obsługi podróżnych i obwód utrzymania ruchu przy węźle Wolin Wschód.W realizacji na terenie województwa zachodniopomorskiego jest jeszcze odcinek drogi ekspresowej S3 Świnoujście – Dargobądz o długości 17 km. Wykonawcą zadania o całkowitej wartości 830 mln zł jest firma POLAQUA. Zakończenie prac na tym odcinku S3 jest przewidywane w II kwartale 2024 r. Kierowcy będą mieli do dyspozycji 4 węzły drogowe: Świnoujście, węzeł przy terminalu LNG oraz węzły Łunowo i Międzyzdroje.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 02.06.2023, 15:36 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |