Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MI: Nowe lokomotywy PKP Intercity wyjeżdżają na tory (komunikat)

30.06.2020, 16:15aktualizacja: 30.06.2020, 16:15

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MI informuje:

Nowe lokomotywy PKP Intercity wyjeżdżają na tory

Flota PKP Intercity wzbogaciła się o 20 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin.

- Polską gospodarkę napędzają przemyślane i intensywne inwestycje. Od kilku lat jesteśmy ich świadkami na kolei. Kolejne zakupy nowoczesnego taboru przybliżają nas do celu, jakim jest kolej bezpieczna, przewidywalna i komfortowa – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk 30 czerwca 2020 r., podczas prezentacji lokomotywy Griffin w Zakładzie Centralnym PKP Intercity w Warszawie.

Pierwsze lokomotywy elektryczne Griffin przewoźnik odebrał na początku bieżącego roku. Teraz, dzięki dostawie 20 nowych pojazdów wyprodukowanych przez NEWAG z Nowego Sącza, zrealizowana została podstawowa część podpisanej w maju 2018 roku umowy, która we wrześniu ubiegłego roku została rozszerzona o 10 dodatkowych pojazdów w tzw. prawie opcji. Wartość kontraktu obejmującego dostawę łącznie 30 lokomotyw wzrosła wówczas z 367,6 mln zł do 551,4 mln zł. Zgodnie z umową pozostałych 10 Griffinów trafi do PKP Intercity jeszcze w tym roku.

Bezpieczne i szybkie podróże po całej Polsce

20 nowych lokomotyw od początku lipca br. poprowadzi pociągi:

- TLK Kiev Express relacji Warszawa – Kijów – Warszawa na odcinku Warszawa – Dorohusk – Warszawa;

- IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zbąszynek – Warszawa;

- IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;

- IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;

- TLK Staszic relacji Warszawa – Kołobrzeg – Warszawa;

- IC Noteć relacji Warszawa – Piła – Warszawa;

- IC Czartoryski relacji Lublin – Zbąszynek – Lublin;

- TLK Zamoyski relacji Piła – Lublin – Piła;

- TLK Chełmianin relacji Warszawa – Chełm – Warszawa;

- TLK Kochanowski relacji Chełm – Bydgoszcz – Chełm;

- TLK Mierzeja relacji Lublin – Kołobrzeg – Lublin na odcinku Kołobrzeg – Bydgoszcz – Kołobrzeg (sezonowy);

- TLK Wetlina na odcinku Poznań – Lublin – Poznań (sezonowy);

- TLK Latarnik na odcinku Poznań – Białystok – Poznań (sezonowy);

- TLK Warta relacji Warszawa – Poznań – Warszawa.

Nowe lokomotywy rozwijają prędkość do 160 km/h. Pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe.

- Realizowane obecnie przez spółki Grupy PKP inwestycje zakładają całościowe spojrzenie na polską kolej. Dzięki osiągniętemu efektowi synergii nowoczesne pociągi będą mogły w pełni wykorzystać swoje możliwości techniczne na zmodernizowanych liniach kolejowych - zauważa Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP SA.

- Moment odbioru wszystkich lokomotyw z podstawowego zamówienia, na które PKP Intercity uzyskało unijne dofinansowanie, to dla nas duża satysfakcja. Ambitny projekt realizowany przez spółkę jest coraz bliższy realizacji i zakończenia się pełnym sukcesem – przekonuje Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

- Nowe lokomotywy są silnym wzmocnieniem naszej floty. Pozwolą udoskonalić naszą ofertę na wielu ważnych dla pasażerów trasach, co przyczyni się do dalszego wzrostu popularności – stwierdził Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Lokomotywy elektryczne Griffin spełniają wymagania rygorystycznych, europejskich przepisów Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności. Pojazdy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu pierwszego i drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach i spełnia wymagania IV pakietu kolejowego Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, którego przepisy zaczną obowiązywać od 31 października 2020 r. Lokomotywy posiadają również system zdalnej diagnostyki, który pozwala na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację.

- Dzięki naszej współpracy PKP Intercity może pochwalić się teraz posiadaniem najnowocześniejszych lokomotyw elektrycznych w Polsce. Jestem przekonany, że dzięki zastosowanym w nich rozwiązaniom technicznym będą one służyć przewoźnikowi przez długi czas, cechując się wysokim poziomem bezpieczeństwa i niezawodnością - zapewnia Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG SA.

Największe inwestycje w historii

Zakup 30 nowoczesnych lokomotyw to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7 mld zł program „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ mom/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 30.06.2020, 16:15
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ