Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MI: Nowoczesna lokomotywownia PKP Intercity (komunikat)

20.03.2025, 16:51aktualizacja: 20.03.2025, 16:54

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Powstanie nowa lokomotywownia na bocznicy kolejowej na warszawskim Grochowie. Umowę w tej sprawie 20 marca 2025 r. podpisała spółka PKP Intercity. Inwestycja zostanie zrealizowana w 2027 r., a jej wartość to ponad 179 mln zł.

Umowa podpisana między PKP Intercity a konsorcjum firm TRAKCJA SA oraz DB Projekt Sp. z o.o. dotyczy budowy nowej lokomotywowni z urządzeniami i towarzyszącą infrastrukturą na terenie bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę nowej lokomotywowni oraz hali mycia lokomotyw, przebudowę budynku socjalnego, przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz budowę stanowiska do diagnostyki taboru kolejowego, w tym do badania nacisku zestawów kołowych na szynę.

"Nowoczesne zaplecza techniczne PKP Intercity to inwestycje w komfort i punktualność, czyli to, co jest najważniejsze dla podróżnych. Pasażerowie doceniają jakość podróży koleją – w ubiegłym roku PKP Intercity przewiozło blisko 80 mln osób, a wszystkich podróżujących koleją w 2024 r. było ponad 407 mln. W tym roku pasażerów będzie jeszcze więcej. Jesteśmy świadkami prawdziwego renesansu polskiej kolei" — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

"Nasz park pojazdów trakcyjnych jest systematycznie unowocześniany. W 2024 i pierwszych miesiącach 2025 r. odebraliśmy 48 nowych lokomotyw. 29 jednostek trafiło do Zakładu Centralnego w Warszawie, czyli na bocznicę Warszawa Grochów. W planach mamy jeszcze odbiory 46 lokomotyw jednosystemowych oraz 63 pojazdy wielosystemowe. Do obsługi nowoczesnego taboru, potrzebujemy nowoczesnego zaplecza technicznego" — stwierdził Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Obecnie w Warszawie PKP IC korzysta z zabytkowej lokomotywowni, wzniesionej w latach 1937-1938 i objętej nadzorem konserwatora zabytków.

Nowoczesna hala lokomotywowni będzie obiektem trzytorowym, przejazdowym i w pełni zelektryfikowanym. Zostanie wyposażona w stanowiska przeglądowe z dwupoziomowymi pomostami oraz suwnicami pomostowymi. Jej powierzchnia użytkowa wyniesie około 5500 m², a wysokość sięgnie 12 metrów. Hala pomieści specjalistyczne stanowisko umożliwiające przegląd elektrycznych zespołów trakcyjnych o długości do 153 metrów, a także zapadnię podtorową o nośności do 10 ton, czyli urządzenie do wymiany kół oraz stanowisko do pomiaru nacisku kół na szyny. Dodatkowo hala mycia lokomotyw będzie przystosowana do całorocznego mycia pudeł i podwozi lokomotyw.

Termin realizacji inwestycji w systemie zaprojektuj i zbuduj został określony na maksymalnie 26,5 miesiąca od daty podpisania umowy. Na wykonanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych przewidziano maksymalnie 8,5 miesiąca. Roboty budowlane zostaną przeprowadzone w terminie do 18 miesięcy od dnia uzyskania ostatecznego pozwolenia na budowę. Zadania dotyczące wykonania systemu sterowania ruchem kolejowym, związane z wyposażeniem części infrastruktury i dostawą urządzeń diagnostycznych zostaną wykonane do końca 2026 r. Wartość inwestycji wynosi ponad 179 mln zł. Przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym w rejonie lokomotywowni oraz dostawa stanowiska do badania nacisków zestawów kołowych na szynę są elementem projektu „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Nowoczesne stacje postojowe również w innych częściach Polski

W 2024 r. PKP Intercity zakończyło realizację części inwestycji budowlanych, które zostały ujęte w wieloletniej strategii spółki na terenie bocznic kolejowych w Krakowie, Szczecinie oraz we Wrocławiu. W trakcie realizacji jest rozbudowa zaplecza technicznego wraz z nowoczesną myjnią, które powstają w Przemyślu, w dzielnicy Bakończyce. Na terenie technicznej stacji postojowej zostanie zbudowany obiekt, w którym powstanie hala myjni i hala napraw.

Łącznie na rozbudowę infrastruktury własnej przewoźnik przeznaczył w 2024 r. 148 mln zł. W 2025 r. PKP Intercity zainwestuje w infrastrukturę 292 mln zł. Plany inwestycyjne uwzględniają m.in. rozbudowę bocznicy w Lublinie czy Białymstoku, których łączna szacowana wartość ma wynieść 130 mln zł. W latach 2025-2030 przewoźnik planuje przeznaczyć blisko 3,2 mld zł na unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic kolejowych. Inwestycje mają na celu dostosowanie infrastruktury do obsługi większej liczby nowoczesnego taboru.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ pt/ lm/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 20.03.2025, 16:51
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ