Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Powstanie nowa lokomotywownia na bocznicy kolejowej na warszawskim Grochowie. Umowę w tej sprawie 20 marca 2025 r. podpisała spółka PKP Intercity. Inwestycja zostanie zrealizowana w 2027 r., a jej wartość to ponad 179 mln zł.
Umowa podpisana między PKP Intercity a konsorcjum firm TRAKCJA SA oraz DB Projekt Sp. z o.o. dotyczy budowy nowej lokomotywowni z urządzeniami i towarzyszącą infrastrukturą na terenie bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę nowej lokomotywowni oraz hali mycia lokomotyw, przebudowę budynku socjalnego, przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz budowę stanowiska do diagnostyki taboru kolejowego, w tym do badania nacisku zestawów kołowych na szynę.
"Nowoczesne zaplecza techniczne PKP Intercity to inwestycje w komfort i punktualność, czyli to, co jest najważniejsze dla podróżnych. Pasażerowie doceniają jakość podróży koleją – w ubiegłym roku PKP Intercity przewiozło blisko 80 mln osób, a wszystkich podróżujących koleją w 2024 r. było ponad 407 mln. W tym roku pasażerów będzie jeszcze więcej. Jesteśmy świadkami prawdziwego renesansu polskiej kolei" — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
"Nasz park pojazdów trakcyjnych jest systematycznie unowocześniany. W 2024 i pierwszych miesiącach 2025 r. odebraliśmy 48 nowych lokomotyw. 29 jednostek trafiło do Zakładu Centralnego w Warszawie, czyli na bocznicę Warszawa Grochów. W planach mamy jeszcze odbiory 46 lokomotyw jednosystemowych oraz 63 pojazdy wielosystemowe. Do obsługi nowoczesnego taboru, potrzebujemy nowoczesnego zaplecza technicznego" — stwierdził Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Obecnie w Warszawie PKP IC korzysta z zabytkowej lokomotywowni, wzniesionej w latach 1937-1938 i objętej nadzorem konserwatora zabytków.
Nowoczesna hala lokomotywowni będzie obiektem trzytorowym, przejazdowym i w pełni zelektryfikowanym. Zostanie wyposażona w stanowiska przeglądowe z dwupoziomowymi pomostami oraz suwnicami pomostowymi. Jej powierzchnia użytkowa wyniesie około 5500 m², a wysokość sięgnie 12 metrów. Hala pomieści specjalistyczne stanowisko umożliwiające przegląd elektrycznych zespołów trakcyjnych o długości do 153 metrów, a także zapadnię podtorową o nośności do 10 ton, czyli urządzenie do wymiany kół oraz stanowisko do pomiaru nacisku kół na szyny. Dodatkowo hala mycia lokomotyw będzie przystosowana do całorocznego mycia pudeł i podwozi lokomotyw.
Termin realizacji inwestycji w systemie zaprojektuj i zbuduj został określony na maksymalnie 26,5 miesiąca od daty podpisania umowy. Na wykonanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych przewidziano maksymalnie 8,5 miesiąca. Roboty budowlane zostaną przeprowadzone w terminie do 18 miesięcy od dnia uzyskania ostatecznego pozwolenia na budowę. Zadania dotyczące wykonania systemu sterowania ruchem kolejowym, związane z wyposażeniem części infrastruktury i dostawą urządzeń diagnostycznych zostaną wykonane do końca 2026 r. Wartość inwestycji wynosi ponad 179 mln zł. Przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym w rejonie lokomotywowni oraz dostawa stanowiska do badania nacisków zestawów kołowych na szynę są elementem projektu „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Nowoczesne stacje postojowe również w innych częściach Polski
W 2024 r. PKP Intercity zakończyło realizację części inwestycji budowlanych, które zostały ujęte w wieloletniej strategii spółki na terenie bocznic kolejowych w Krakowie, Szczecinie oraz we Wrocławiu. W trakcie realizacji jest rozbudowa zaplecza technicznego wraz z nowoczesną myjnią, które powstają w Przemyślu, w dzielnicy Bakończyce. Na terenie technicznej stacji postojowej zostanie zbudowany obiekt, w którym powstanie hala myjni i hala napraw.
Łącznie na rozbudowę infrastruktury własnej przewoźnik przeznaczył w 2024 r. 148 mln zł. W 2025 r. PKP Intercity zainwestuje w infrastrukturę 292 mln zł. Plany inwestycyjne uwzględniają m.in. rozbudowę bocznicy w Lublinie czy Białymstoku, których łączna szacowana wartość ma wynieść 130 mln zł. W latach 2025-2030 przewoźnik planuje przeznaczyć blisko 3,2 mld zł na unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic kolejowych. Inwestycje mają na celu dostosowanie infrastruktury do obsługi większej liczby nowoczesnego taboru.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ pt/ lm/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 20.03.2025, 16:51 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |