Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MI: Otwarto oferty w przetargu na drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce (komunikat)

20.12.2024, 19:19aktualizacja: 23.12.2024, 09:24

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Pięć ofert wpłynęło na budowę tunelu dalekobieżnego na linii kolejowej nr 85 w Łodzi. Teraz rozpocznie się sprawdzanie i weryfikacja ofert. Długość tego procesu będzie zależna od jakości złożonych dokumentów. Jest to największy jak dotąd opublikowany przez CPK przetarg na roboty budowlane, w ramach którego powstanie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w II połowie 2025 roku.

Przetarg dotyczy budowy tunelu od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej.

Zamawiający przewidział na realizację projektu 2 mld 800 mln zł. Najtańsza ze złożonych ofert wyniosła 2 mld 166 mln zł, a najdroższa 2 mld 797 mln zł. Fakt, że wszystkie oferty mieszczą się w zaplanowanym budżecie, świadczy o dobrym przygotowaniu postępowania.

Po ocenie dokumentacji poznamy odpowiedź na pytanie, kto wybuduje tunel o długości 4,6 kilometra przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości kursujących między Warszawą a Wrocławiem i Poznaniem.

"Głównym celem jest przeprowadzenie drążenia tunelu w sposób, który zagwarantuje maksymalne bezpieczeństwo osobom mieszkającym w bezpośrednim sąsiedztwie realizowanej inwestycji. Wszyscy mieszkańcy Łodzi muszą mieć pewność, że projekt jest prowadzony odpowiedzialnie z zachowaniem najwyższych standardów technicznych. Cieszę się, że konsekwentnie realizujemy kolejny ważny krok w programie CPK" — podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

O złożoności procesu świadczy fakt, że sama specyfikacja warunków zamówienia wraz z załącznikami liczyła ok. 2000 dokumentów. W sumie ws. przetargu do CPK wpłynęło około 1000 pytań od 25 potencjalnych wykonawców. Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana po przeanalizowaniu ofert na podstawie ceny (70 proc. kryteriów przetargowych) i kwalifikacji personelu (30 proc.).

"To niezwykle ambitne zadanie, ponieważ łódzki tunel będzie miał największą średnicę spośród podziemnych konstrukcji realizowanych dotychczas metodą TBM w Polsce. Stanie się też najdłuższym tego typu obiektem tunelowym budowanym jednym odcinkiem" — podkreślił wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

Wykonawca będzie zobowiązany do realizacji zamówienia w ciągu 46 miesięcy od podpisania umowy.

Tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element tzw. linii „Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Będzie on przebiegać przez centrum Łodzi – pod istniejącą, gęstą zabudową. Wybrany wykonawca już na etapie projektu wykonawczego zostanie w związku z tym zobowiązany do ponownej analizy wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych.

Samo drążenie tunelu ma ruszyć w IV kwartale 2026 r. i potrwać do III kwartału 2028 r.

Cały fragment linii 85 między Warszawą a Łodzią zostanie oddany do użytku w 2032 r., czyli razem z otwarciem nowego lotniska krajowego. Podróż pociągiem między wspomnianymi wyżej miastami skróci się wówczas do ok. 40 minut. Inwestycja to istotny krok w realizacji kolejowego projektu „Polska 100 minut”, który usprawni połączenia i stanie się ważnym krokiem w walce z wykluczeniem komunikacyjnym wśród Polaków.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ pt/ mhr/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 20.12.2024, 19:19
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ