Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
31 marca 2025 r. przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe podpisali umowę na projekt nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Projekt będzie kosztował 32,5 mln zł. Wykonawca ma 52 miesiące na przygotowanie dokumentacji i uzyskanie wszystkich potrzebnych pozwoleń, w tym środowiskowych i budowlanych.
— Podpisanie umowy na projekt nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz to kluczowy krok w rozwoju infrastruktury kolejowej na Północnym Mazowszu, który przyczyni się do znacznej poprawy dostępności komunikacyjnej oraz komfortu podróży mieszkańców — powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Linia kolejowa między Zegrzem Południowym a Przasnyszem będzie w większości jednotorowa, zelektryfikowana. Użycie dwutorowych odcinków (zwanych długimi mijankami) pozwoli pociągom mijać się bez konieczności dłuższego czekania na przejazd pociągu z przeciwnej strony. Pociągi będą poruszać się z maksymalną prędkością 160 km/h, a czas przejazdu między Zegrzem a Przasnyszem wyniesie około 50 minut. Organizator przewozów zadeklarował uruchomienie min. 14 pociągów na dobę, które pojadą między Przasnyszem a Warszawą.
Kolej Północnego Mazowsza połączy Przasnysz, Maków Mazowiecki, Pułtusk i Serock z Zegrzem. Na trasie będzie 12 przystanków, w tym Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki, Przasnysz, Jadwisin, Wierzbica, Trzepowo, Łubienica Superunki, Jeżewo, Kleszewo, Szlasy Bure oraz przystanek w gminie Szelków. Perony będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Będą też wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.
— Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Przasnysza, Makowa Mazowieckiego, Pułtuska i Serocka zyskają szybki i wygodny dojazd do stolicy. Naszym celem jest tworzenie nowoczesnej i efektywnej sieci kolejowej, która będzie służyć społeczeństwu przez wiele lat — stwierdził Piotr Wyborski, Prezes Zarządu Polskich Linii Kolejowych SA.
Prace budowlane mogą rozpocząć się w 2030 roku i potrwać do 2033 roku, ale zależy to od uzyskania finansowania na budowę. Na razie finansowanie jest zapewnione na etap projektowy.
Z Programu Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku do realizacji w województwie mazowieckim zakwalifikowano 4 projekty. Oprócz przygotowania dokumentacji projektowej dla budowy linii kolejowej Zegrze - Przasnysz (tzw. Kolei Północnego Mazowsza) zaplanowano rewitalizację linii kolejowej Sokołów Podlaski – Siedlce oraz rewitalizację linii kolejowej nr 34 na odcinku Ostrów Mazowiecka – Małkinia. Mieszkańcy Kozienic i okolic także zyskają lepszy dostęp do kolei.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 r. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Wartość programu to ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei. Więcej o Programie https://www.plk-sa.pl/program-kolej-plus.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ kpr/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 31.03.2025, 16:39 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |