Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MI: Przywrócimy kolej z Kartuz do Lęborka – z myślą o podróżnych i elektrowni jądrowej (komunikat)

23.09.2025, 12:22aktualizacja: 23.09.2025, 12:23

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Zwiększy się dostęp do kolei na Pomorzu oraz bezpieczeństwo energetyczne kraju. Pociągi powrócą na linię kolejową z Kartuz do Lęborka. Zmodernizowana trasa będzie również alternatywnym połączeniem do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na realizację tej inwestycji.

- Ta inwestycja, która doprowadzi do budowy i nowych stacji, i do rewitalizacji już istniejących stacji kolejowych, będzie bardzo istotną częścią strategicznego planu, jakim jest budowa elektrowni jądrowej w Lubiatowie. Bez linii kolejowych nie byłoby mowy o tym, żeby ta inwestycja stała się faktem. To jest kolejny dowód na to, że robimy, nie gadamy – stwierdził premier Donald Tusk.

- Naszym celem jest stworzenie na Pomorzu sieci kolejowej, która umożliwi realizację jednego z najważniejszych zadań inwestycyjnych w historii nowoczesnej Polski oraz zapewni sprawne połączenia dla mieszkańców regionu. Podpisana umowa przybliża nas do osiągnięcia tych założeń i sprawia, że polski atom nabiera realnych kształtów - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Ostatni raz regularne połączenia pasażerskie na odcinku linii kolejowej nr 229 Kartuzy – Sierakowice – Lębork były realizowane w 2000 r. Po ćwierćwieczu oczekiwań mieszkańcy powiatów kartuskiego i lęborskiego oraz turyści, korzystający z kaszubskich atrakcji, ponownie będą mogli wsiąść do pociągów na tej trasie, która będzie również pełnić funkcję korytarza dowozu pracowników i dostaw towarów podczas budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Rewitalizacja trasy Kartuzy – Lębork będzie mieć istotne znaczenie podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork, gdyż pozwoli na utrzymanie ruchu pociągów pasażerskich i towarowych ze Słupska i Lęborka do Trójmiasta, z ominięciem remontowanego odcinka linii nr 202 (zakończenie prac planowane jest w 2029 r.).

- Uczestniczenie w historycznym procesie inwestycyjnym, jakim jest budowa pierwszej w kraju elektrowni jądrowej, jest szczególnie istotnym zadaniem dla PLK SA. Dla sprawnego przewozu towarów oraz przywrócenia ruchu pasażerskiego przygotujemy nie tylko linie kolejowe prowadzące bezpośrednio do elektrowni, ale również trasę alternatywną z Kartuz przez Sierakowice do Lęborka. To dobry czas dla kolei na Pomorzu, gdzie m.in. modernizujemy linię kolejową nr 201 z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Trójmiasta oraz linię nr 202 z Gdyni do Słupska – stwierdził Piotr Wyborski, prezes zarządu Polskich Linii Kolejowych SA.

Zadanie będzie realizowane w trybie Projektuj i buduj. Na około 60-kilometrowej trasie PKP PLK przebuduje 11 stacji i przystanków (Prokowo, Garcz, Reskowo, Miechucino, Mojusz, Sierakowice, Kamienica Królewska, Niepoczołowice, Linia-Zakrzewo, Kętrzyno, Rozłazino). Powstaną trzy nowe przystanki (Grzybno, Łapalice, Sierakowice Szkoła), które zwiększą dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przebudowanych zostanie 10 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów, natomiast 57 objętych zostanie remontem. Sprawne i bezpieczne prowadzenie pociągów będzie możliwe dzięki zabudowie nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Bezpieczniej będzie także na styku dróg i torów dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Pociągi pasażerskie i towarowe po zakończeniu prac pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres inwestycji będzie znany po przygotowaniu dokumentacji projektowej.

Będzie kolej do elektrowni jądrowej

Realizacja robót na linii nr 229 odc. Kartuzy – Lębork stanowi jeden z trzech etapów projektu, którego celem jest zapewnienie dostępu kolejowego do planowanej na terenie gminy Choczewo (pow. wejherowski) elektrowni jądrowej. W drugim etapie zmodernizowany będzie odcinek linii nr 229 między Lęborkiem i Łebą, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim. Powstaną nowe odcinki linii z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 na obszarze stacji Steknica. Zmodernizowana zostanie również linia nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo, co stanowić będzie trzeci etap inwestycji. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei.

Wybranie wykonawcy dla realizacji drugiego etapu zadania planowane jest w tym roku, a dla trzeciego etapu w II kwartale 2026 r. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2029 r.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ wbr/ jpn/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 23.09.2025, 12:22
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ