Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MI: rusza realizacja drogi ekspresowej do granicy polsko-ukraińskiej (komunikat)

28.11.2022, 18:35aktualizacja: 29.11.2022, 10:32

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

28 listopada 2022 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S17 w województwie lubelskim: Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ oraz Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne. Tym samym cała droga ekspresowa z Zamościa do granicy z Ukrainą w Hrebennem jest już w realizacji. Umowa na zaprojektowanie i budowę prawie 13 km odcinka Zamość Wschód - Zamość Południe została podpisana 14 października br.

"Droga ekspresowa S17 to trasa niezwykle istotna dla Polski Wschodniej, a ostatnio, w wyniku haniebnej napaści Rosji na Ukrainę, jest kluczowa także dla wymiany gospodarczej z naszymi wschodnimi sąsiadami. Dzięki nowej trasie znacząco poprawią się warunki transportowe, co dla mieszkańców województwa lubelskiego i Zamojszczyzny oznacza poprawę bezpieczeństwa i większy komfort podróżowania" – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Wykonawcy będą odpowiedzialni za wybudowanie ok. 36 km drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w obu kierunkach z pasami awaryjnymi). Powstaną obiekty inżynierskie, drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz infrastruktura związana z ochroną środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.

Zamość - Tomaszów Lubelski

Odcinek od węzła Zamość Południe do węzła Tomaszów Lubelski Północ będzie liczył 18,5 km i przebiegać będzie po wschodniej stronie obecnej drogi krajowej nr 17.

Za węzłem Zamość Południe nowa trasa ominie las w Księżostanach, a następnie zbliży się do DK17. W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł Tarnawatka na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku Łaszczowa, a także para miejsc obsługi podróżnych Krynice oraz obwód utrzymania drogi. Za Tarnawatką trasa przebiegać będzie w korytarzu obecnej DK17 i zakończy się w okolicach Dąbrowy Tomaszowskiej, gdzie połączy się obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego.

Planowanych jest 19 obiektów inżynierskich, w tym m.in. cztery estakady, cztery mosty, siedem wiaduktów, kładka dla pieszych oraz trzy przejścia dla zwierząt dużych i średnich.

Ten odcinek zrealizuje firma Kolin za kwotę 822,5 mln zł.

Tomaszów Lubelski - Hrebenne

Odcinek będzie miał 17,5 km. Rozpocznie się za węzłem Tomaszów Lubelski Południe, gdzie trasa przetnie obecną drogę krajową i pobiegnie po jej zachodniej stronie. Ominie Lubyczę Królewską i dalej poprowadzona będzie w korytarzu obecnej DK17. Zakończenie odcinka zaplanowano na włączeniu do istniejącej obwodnicy Hrebennego. Planowanych jest 11 obiektów inżynierskich, w tym trzy estakady, most, pięć wiaduktów oraz dwa przejścia dla zwierząt.

Wykonawcą zadania o wartości 598,2 mln zł będzie firma Budimex.

S7 z Warszawy do granicy z Ukrainą

Droga ekspresowa S17 na odcinku Piaski - Hrebenne to ważny fragment całego ciągu S17: Warszawa - Lublin - Zamość - Tomaszów Lubelski - Hrebenne (granica państwa). To także droga międzynarodowa E372 prowadząca z Warszawy do Lwowa. Trasa ta będzie się łączyć na węźle Piaski Wschód z planowaną drogą ekspresową S12, a poprzez wybudowane odcinki S12 i S17 oraz istniejące węzły na obwodnicy Lublina, połączy się z drogą ekspresową S19 (Via Carpatia).

Drogi ekspresowe S17 wraz z S12 i S19 na terenie woj. lubelskiego stanowić będą zasadniczy szkielet tras o dużej przepustowości, łączących kluczowe ośrodki gospodarcze kraju z największymi miastami Polski Wschodniej.

Cała S17 między Lublinem a Hrebennem będzie liczyć ok. 140 km. Obecnie na etapie prac przygotowawczych jest pięć odcinków S17 między Piaskami a Zamościem o łącznej długości ok. 67 km. Jeszcze w tym roku GDDKiA planuje ogłoszenie przetargów na realizację trzech z nich: Piaski - Łopiennik (ok. 16,5 km), Krasnystaw - Izbica (ok. 19 km) oraz Izbica - Zamość Sitaniec (ok. 10 km). Dla pozostałych dwóch Łopiennik - Krasnystaw (ok. 9,5 km) oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (ok. 12 km) toczy się procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ mick/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 28.11.2022, 18:35
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ