Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MI: Szybsze i sprawniejsze przejazdy pociągami w województwie kujawsko-pomorskim dzięki środkom z funduszy europejskich (komunikat)

22.08.2025, 14:20aktualizacja: 22.08.2025, 15:18

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego zyskają lepszy dostęp do kolei i sprawniejsze podróże pociągiem w obrębie toruńskiego węzła kolejowego. Skróci się czas przejazdu na ważnym odcinku trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta - pomiędzy Maksymilianowem a Kościerzyną. Również pociągi towarowe sprawniej pojadą do portu w Gdyni. 22 sierpnia 2025 r., w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, spółka PKP PLK SA podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowy na dofinansowanie dwóch inwestycji o łącznej wartości blisko 5 mld zł ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027.

Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko to popularny FENIKS – mechanizm unijny, z którego finansowane są wielkie polskie inwestycje. Budżet programu to ponad 29 mld euro, z czego na inwestycje stricte w infrastrukturę przeznaczonych jest blisko 13 mld euro.

- Dzisiejszy dzień to bardzo dobra wiadomość dla kolei, szczególnie dla pasażerów podróżujących w województwach kujawsko-pomorskim i pomorskim. Podpisaliśmy rekordową umowę na dofinansowanie ze środków europejskich – prawie 5 miliardów złotych na dwa kluczowe projekty komunikacyjne. To informacja korzystna nie tylko dla podróżnych, ale również dla gospodarki, przedsiębiorców oraz samorządów lokalnych. Skrócenie czasu przejazdu, lepszy dostęp do kolei i sprawniejszy transport towarów to konkretne korzyści, które już wkrótce odczujemy wszyscy – powiedział minister Dariusz Klimczak.

Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna

Na ponad 100 km linii kolejowej nr 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną dobudowany zostanie drugi tor, a linia zostanie zelektryfikowana. Najszybsze pociągi pojadą nią z prędkością do 160 km/h. Pozwoli to na skrócenie czasu przejazdu o 20 minut. Zwiększy się przepustowość trasy, dzięki czemu pojedzie nią więcej pociągów, również towarowych, wiozących towary do i z portu morskiego w Gdyni.

W ramach inwestycji powstaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Rozbudowane zostaną układy stacyjne, w tym 175 rozjazdów.

Pasażerowie zyskają lepszy dostęp do kolei i wygodniej wsiądą do pociągów z nowych peronów. Przewidziano modernizację peronów na ośmiu stacjach: Maksymilianowo, Stronno, Serock, Błądzim, Wierzchucin, Zarośle, Lipowa Tucholska, Szałamaje, a także na 10 przystankach osobowych: Wudzyn, Lubania-Lipiny, Świekatowo, Lipienica, Zielonka Pomorska, Małe Gacno, Rosochatka, Wojtal, Olpuch, Podleś, oraz budowę nowego przystanku Szenajda.

Dzięki modernizacji i budowie blisko 100 obiektów inżynieryjnych (wiaduktów, mostów, przepustów) i modernizacji nawierzchni 31 oraz budowie 3 nowych przejazdów kolejowo-drogowych wzrośnie bezpieczeństwo ruchu kolejowego oraz drogowego.

Inwestycja „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” otrzyma dofinansowanie ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027.

Inwestycja, która jest warta 6,65 mld zł, otrzyma dofinansowanie w wysokości 4,6 mld zł. Jest to pierwszy w historii CUPT projekt kolejowy, dla którego została podpisana umowa o dofinansowanie na tak wysoką kwotę.

Modernizacji linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschodni

PKP PLK wspólnie z Miastem Toruń zadba o lepszy dostęp do kolei oraz sprawniejsze podróże w obrębie toruńskiego węzła kolejowego. PKP PLK zmodernizują stację Toruń Wschodni i Toruń Miasto na linii kolejowej nr 353 (Poznań Wschód – Skandawa). Perony zostaną przebudowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się: powstaną windy prowadzące na perony z przejść podziemnych. Na stacjach pojawi się system dynamicznej informacji pasażerskiej, informujący o odjazdach pociągów. Między stacjami wymienione zostaną tory oraz sieć trakcyjna na trasie o łącznej długości 8,5 km. Drugi tor pod Placem Pokoju Toruńskiego zlikwiduje wąskie gardło i poprawi przepustowość linii. Wyremontowany zostanie zabytkowy most kolejowy nad Wisłą im. Ernesta Malinowskiego z 1873 r.

Miasto Toruń natomiast przebuduje kładkę nad torami (tak zwany Garbaty Mostek), łączącą ulice Chrobrego i Sobieskiego oraz przebuduje ul. Sowińskiego przy stacji Toruń Miasto wraz z budową miejsc parkingowych.

Szacowana wartość inwestycji „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II” to 685 mln zł, a jej dofinansowania ze środków FENIKS wyniesie 390 mln zł.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ bch/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 22.08.2025, 14:20
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ