Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MON informuje:
Powołana po katastrofie smoleńskiej komisja, której przewodniczył minister Jerzy Miller, opracowała zalecenia wprowadzające nowe procedury bezpieczeństwa. Zapisano je w raporcie, który przedstawiono 29 lipca 2011 r. Znalazły się tam zapisy odnoszące się do kilku instytucji, w tym do Sił Zbrojnych RP.
Wśród przedstawionych rekomendacji znalazły się 44 zalecenia, które odnosiły się do wojska, w tym przede wszystkim do Sił Powietrznych. W celu ich wprowadzenia minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak, 9 sierpnia 2011 r., powołał Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do Spraw Wdrożenia Rekomendacji Raportu Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Funkcję tę objął wiceminister Czesław Mroczek.
Zalecenia dotyczące Sił Zbrojnych odnosiły się zarówno do samych procedur bezpieczeństwa jak też systemu kontroli. W raporcie analizowano działalność rozformowanego 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, ale zalecenia wprowadzono w całych Siłach Zbrojnych. W sumie w pełni zrealizowano 34 zalecenia, 6 zaleceń realizowanych jest stale, w ramach działalności jednostek, zaś od wykonania 4 zaleceń odstąpiono w związku z tym, że odnosiły się one bezpośrednio do eksploatacji maszyn Tupolew, które wycofano ze służby.
W ramach prac, którym przewodniczył min. Czesław Mroczek dokonano m.in. weryfikacji przepisów regulujących sposób i zakres prowadzenia przez Dowództwo Sił Powietrznych nadzoru nad procesem szkolenia lotniczego w 36SPLT. oraz sprawdzono prawidłowość nadania uprawnień personelowi latającemu 36 SPLT. W ramach działań kompleksowych sprawdzenie rozszerzono na całe Siły Powietrzne i jednostki Lotnictwa Wojsk Lądowych.
W pierwszym kwartale 2012 r. zrealizowano m.in. zalecenie dotyczące opracowania zasad współpracy w zakresie zamawiania specjalnego transportu lotniczego kancelarii uprawnionych do zamawiania takiego transportu oraz opracowania zasad współpracy zamawiającego z organizatorem lotu, które w procesie organizacji specjalnego transportu lotniczego zapewnią organizatorowi ocenę możliwości bezpiecznego wykonania zadania. Opracowano nowe zalecenia o współpracy w załogach wieloosobowych oraz zasady wykonywania lotów przez takie załogi. Sporządzono i wprowadzono do dokumentacji lotniczej stosowne zapisy nakazujące opracowanie prognoz i komunikatów meteorologicznych dla lotów HEAD przez Szefostwo Służby Hydrometeorologicznej SZ RP. Ponadto opracowano nową instrukcję operacyjną wojskowego portu lotniczego Warszawa-Okęcie.
W tym samym roku opracowano nowe zasady szkolenia i nadawania pilotom uprawnień instruktorskich, a także co szczególnie ważne uporządkowano status dokumentów odnoszących się do specjalnego transportu lotniczego. Dotyczyło to dziewięciu dokumentów, w tym m.in.: Instrukcji organizacji lotów w lotnictwie Sił Zbrojnych RP (opracowano nowy dokument), Regulaminu lotów lotnictwa Sił Zbrojnych RP (opracowano nowy dokument), Instrukcji organizacji lotów statków powietrznych o statusie HEAD (opracowano nową instrukcję organizacji lotów oznaczonych statusem HEAD w lotnictwie SZ RP), porozumień zawartych między Ministerstwem Obrony Narodowej a Biurem Ochrony Rządu, Kancelarią Prezydenta, Kancelarią Sejmu, Kancelarią Senatu, Kancelarią Prezesa Rady Ministrów (zawarto nowe porozumienia).
Sześć spośród określonych zaleceń ma charakter stały i jest realizowana w bieżącej działalności. Jest to m.in. organizowane raz na kwartał szkolenie przeprowadzane z Dyżurną Służbą Operacyjną COP oraz kontrolerami (koordynatorami) służby ruchu lotniczego nt. obowiązków osób funkcyjnych w zakresie meteorologicznego zabezpieczenia lotów statków powietrznych o statusie HEAD. Drugim zaleceniem realizowanym w ramach bieżącej działalności szkoleniowej poprawiono jakość szkoleń meteorologów w lotnictwie Sił Zbrojnych.
W wyniku prac zespołu opracowano nowe procedury postępowania, jak też regulaminy i instrukcje lotów. W nowo powstałych dokumentach odniesiono się nie tylko do zaleceń tzw. komisji Millera, ale także wyników prac Najwyższej Izby Kontroli. Opracowane w wojsku rozwiązania, dokumenty i konkretne procedury, przed ich wdrożeniem, zostały poddane wnikliwej analizie i ocenie przez zespół cywilnych ekspertów spoza MON. Dopiero po uzyskaniu ich akceptacji zostały wprowadzone do użycia.
Równolegle z formalnym opracowaniem i wdrożeniem nowych rozwiązań funkcjonować rozpoczął zmieniony system kontroli praktycznego stosowania wprowadzonych przepisów. Jego zadaniem było z jednej strony dopilnowanie, by wszystkie zalecenia zostały wdrożone, a z drugiej sprawdzanie poprawności ich stosowania. Zadanie to wykonuje Departament Kontroli MON oraz Inspektorat MON ds. Bezpieczeństwa Lotów. By kontrole były skuteczniejsze i bardziej obiektywne zmieniono strukturę wewnętrzną obu tych komórek organizacyjnych. Dzięki temu nie jest już możliwe, by Inspektorat sam kontrolował i oceniał własną działalność.
Rezultatem prac było też wprowadzenie w wojsku systemu zapewnienia jakości, dokładnie takiego samego jak ten, który obowiązuje w lotnictwie cywilnym. Oznacza on, że maszyna, która miała jakąkolwiek usterkę musi być wycofana z planowanych lotów, dopóki nie zostanie ona usunięta. Sprzęt jest albo w pełni sprawny, albo nie może wykonać lotu. Podobną procedurę stosuje się w przypadku personelu – do wykonywania lotów dopuszcza się tylko te osoby, które spełniają wszystkie określone przepisami wymagania.
Realizacja zaleceń zawartych w raporcie zakończyła się w Siłach Zbrojnych z początkiem 2014 r. Na początku lutego Pełnomocnik przedstawił ministrowi obrony narodowej sprawozdanie z realizacji wdrażania wniosków wynikających z raportu końcowego Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ mkz/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 29.07.2015, 17:24 |
Źródło informacji | MON |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |