Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MRiRW: #KupujŚwiadomie na grilla – PRODUKT POLSKI (komunikat)

30.07.2020, 19:06aktualizacja: 30.07.2020, 19:06

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MRiRW informuje:

30 lipca br. w obecności Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jana Krzysztofa Ardanowskiego oraz Zastępcy Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Marcina Wrońskiego przedstawiciele polskich organizacji reprezentujących sektor produkcji mięsai jego przetworów zachęcali konsumentów do świadomego kupowania produktów przeznaczonych na rodzinne grillowanie i wybierania w sklepach polskiego mięsa z certyfikatami jakości lub oznaczeniami żywności uznanymi przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Celem konferencji była promocja polskiego mięsa: wołowego, wieprzowego i drobiu oraz podkreślenie wagi certyfikatów jakości (QAFP, QMP, PQS, rolnictwo ekologiczne, Jakość Tradycja) i rozwiązań w zakresie znakowania żywności (np. produkty bez GMO), tradycyjnych, rodzimych ras zwierząt oraz oznaczenia PRODUKT POLSKI.

Uczestnicy wydarzenia przypomnieli także, że we wrześniu br. wchodzą w życie zasady zawarte w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 22 czerwca 2020 r. dotyczące obowiązku prezentacji wizerunku flagi państwa pochodzenia w przypadku świeżego, schłodzonego i zamrożonego mięsa ze świń, owiec, kóz i drobiu oferowanego w sprzedaży detalicznej w opakowaniach i bez opakowań. Od 30 września br. informacja o kraju/miejscu pochodzenia mięsa, umieszczona na wywieszce towarzyszącej bezpośrednio prezentacji mięsa, będzie musiała być uzupełniona o grafikę przedstawiającą flagę państwa pochodzenia. W przypadku wołowiny kwestia identyfikacji pochodzenia w oznakowaniu została uregulowana w przepisach zharmonizowanych na poziomie Unii Europejskiej.

– Przywracanie tradycji, powrót do korzeni dotyczy także naszego dziedzictwa kulinarnego. Od wieków w Polsce spożywano dania z rusztu. Słowo „grill” weszło jednak już do obiegu na całym świecie. Z rusztu czy grilla – najważniejsze jednak jest to, co jemy. Nasze niemalże już narodowe hobby od wiosny do jesieni to właśnie grillowanie. Mamy ku temu wyśmienite warunki. Rozwój rolniczego handlu detalicznego, sprzedaży bezpośredniej, jak również bogata oferta polskich firm branży mięsnej sprawiają, że różnorodność produktów do grillowania jest ogromna. Nasza wyobraźnia kulinarna, modne łączenie tradycji z nowoczesnością sprzyjają biesiadowaniu, z którego niegdyś słynęliśmy. Grillowanie to wyśmienita okazja do wspólnego z rodziną i gronem przyjaciół odtwarzania tych zwyczajów. Wspólne spożywanie posiłków,a wcześniej ich przygotowywanie, buduje wzajemne relacje. Korzystajmy z bogactwa różnego rodzaju mięs i ich przetworów wytworzonych przez polskich rolników. To doskonałe, wysokiej jakości produkty, a ich oznakowanie krajem pochodzenia ułatwia nam obecnie wybranie tych, które najbardziej lubimy. Tych, które przypominają nam o smakach z dzieciństwa, z naszych rodzinnych domów. Warto to pielęgnować i jednocześnie wspierać rodzimą produkcję – podkreślił minister Jan Krzysztof Ardanowski.

Do tradycji grillowania oraz jakości spożywanych przez Polaków mięs odniósł się także Marcin Wroński, Zastępca Dyrektora Generalnego KOWR.

– Lato to idealny czas do tego, by przenieść posiłki na świeże powietrze i wspólnie z rodziną oraz przyjaciółmi grillować. Polacy chcą odżywiać się zdrowo, Polacy coraz częściej zwracają uwagę na jakość produktów i ich pochodzenie. Dlatego Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom obywateli, promuje m.in. oznaczenie PRODUKT POLSKI. Według dostępnych analiz aż 79 groszy z każdej wydanej złotówki zostaje w Polsce, jeżeli kupimy produkt rodzimej firmy wytworzony w kraju. Dlatego pamiętajmy, aby na grilla kupować polskie, certyfikowane mięso, które jest najwyższej jakości, przy relatywnie niskiej cenie – podkreślił dyrektor.

Obecni na spotkaniu przedstawiciele polskich organizacji branżowych reprezentujących sektor produkcji mięsa i jego przetworów również zachęcali do zwracania uwagi na jakość mięs, które grillujemy.

– Konsumenci poszukują na grilla dobrej wołowiny, produktu o dobrej relacji jakości do cenyi są gotowi zapłacić więcej za produkty wyższej jakości. Rolnicy są zainteresowani, aby dostosowywać swoją produkcję do wyższych wymagań konsumentów. Dzięki polityce prowadzonej przez MRiRW systemy jakości uznane przez Polskę i notyfikowane przez Wspólnotę Europejską zapewniają rolnikom rekompensatę kosztów kontroli i certyfikacji, a zachęta do wejścia w system QMP pochodzi z rynku od podmiotów skupujących, które zechcą dzielić się z rolnikiem wartością dodaną. Nasze systemy dostosowują się do zmieniających się wymagań konsumentów, dążymy do produkcji wołowiny QMP uznanej nie tylko za jakościową, ale także zrównoważoną – powiedział Jerzy Wierzbicki, Prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego, Przewodniczący Rady Sektora Wołowiny.

– Mamy wspaniałe krajowe produkty, z których możemy być dumni, a znak QAFP zamieszczony na opakowaniu to polska gwarancja jakości potwierdzona certyfikatem. Budowanie krajowego systemu jakości to działanie na rzecz konsumentów, ale również ochrona własnego rynku i działających na nim firm. To wyraz nowoczesnego patriotyzmu konsumenckiego – stwierdziła Jolanta Ciechomska, Kierownik ds. Systemu QAFP w Unii Producentówi Pracodawców Przemysłu Mięsnego.

– Systemy jakości żywności odgrywają w Polsce coraz większą rolę. Służą wyróżnianiu produktów posiadających wyjątkowe cechy jakościowe. Dzięki odpowiedniemu oznakowaniu są cennym źródłem informacji dla konsumentów. Umożliwiają jednocześnie osiągnięcie wyższego dochodu ich producentom. Szczególnie dużym zainteresowaniem cieszą się wspólnotowe systemy jakości dedykowane produktom ekologicznym, regionalnym oraz tradycyjnym. Krajowa Rada Drobiarstwa prowadzi obecnie prace nad rejestracją przez Komisję Europejską kolejnego wyjątkowego produktu z Polski, jakim jest młoda polska gęś owsiana. Również system „Jakość Tradycja” z ponad 300 zarejestrowanymi produktami stanowi cenny wkład w rozwój rynku produktów regionalnych i tradycyjnych. Obserwowane trendy rynkowe z całą pewnością będą sprzyjały dalszemu rozwojowi systemów jakości żywności – podkreślił Dariusz Goszczyński, Dyrektor Generalny Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej.

Partnerem konferencji był Instytut Gospodarki Rolnej.

– Wszyscy wiemy, jak ogromny wpływ na rozwój polskiego rolnictwa mają codzienne decyzje zakupowe Polaków. Decydując się na wybór mięsa, warzyw, owoców, jaj, nabiału z Polski, nie tylko wspomagamy polskich rolników, ale także działamy na rzecz rozwoju gospodarki naszego kraju. Dlatego od początku Instytut Gospodarki Rolnej stara się działać bardzo aktywnie na rzecz promocji PRODUKTU POLSKIEGO. Oczywiście wzrost świadomości konsumentów oraz zdobywanie przez polskich producentów rolnych kolejnych światowych rynków stają się dla wielu naszych konkurentów alarmujące i robią oni wszystko, aby osłabić pozycję Polski na rynku, ale my wiemy, że polskie produkty rolno-spożywcze dzięki swojej jakości bronią się same. PRODUKT POLSKI bardzo nam w tym pomaga. Wideokonferencje tematyczne, spoty promocyjne czy dzisiejszy streaming dotyczący tego, jak świadomie dokonywać wyboru mięsa na grilla, są w naszej opinii ważnym elementem budowania świadomości społecznej – powiedział Szczepan Wójcik, Prezes Instytutu Gospodarki Rolnej.

Jak szacują eksperci Inquiry rocznie Polacy przeznaczają na zakupy grillowe aż 15 mld zł . Grill to nie tylko pomysł na obiad lub kolację. Polacy uważają, że to idealna okazja do spotkania się z przyjaciółmi czy rodziną i spędzenia wolnego czasu na łonie natury.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ mst/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 30.07.2020, 19:06
Źródło informacji MRiRW
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ