Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje:
Podczas konferencji prasowej we Wrocławiu ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk ogłosiła projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy i zachęciła do udziału w pilotażu skrócenia czasu pracy. To kompleksowa wizja zmian, które – jak podkreśla sama ministra – mają odpowiadać na realne potrzeby pracowników i pracodawców.
Ministra przypomniała, że równolegle trwa nabór do pilotażu skrócenia czasu pracy – pierwszego takiego projektu w tej części Europy.
– Młodzi ludzie wchodzący na rynek pracy oczekują dziś większej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Chcą pracować, ale nie żyć tylko po to, by pracować – chcą pracować, aby móc żyć pełnią życia – podkreślała ministra Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. – Również starsi pracownicy, którzy chcieliby pozostać aktywni zawodowo przez dłuższy czas, potrzebują nowych rozwiązań organizacyjnych, które zapewnią im więcej przestrzeni na odpoczynek i regenerację. Coraz więcej pracodawców, konkurując o wykwalifikowaną kadrę, decyduje się na wprowadzanie takich warunków pracy, które ułatwiają godzenie życia zawodowego z rodzinnym – dodała.
Nabór do pilotażu Skróconego Czasu Pracy ruszył 14 sierpnia, a wnioski składać można do 15 września.
Kluczową częścią konferencji była prezentacja reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Projekt, będący częścią KPO, zakłada m.in.:
- obowiązkowe przekształcanie nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych w etaty – decyzje inspektorów pracy będą miały charakter administracyjny i wywołają skutki natychmiastowe;
- zdalne kontrole – inspektorzy zyskają możliwość prowadzenia postępowań online, w tym zdalnych przesłuchań i oględzin zakładów pracy;
- dostęp do danych ZUS – PIP będzie mogła sprawdzać wysokość odprowadzanych składek przez zleceniodawców i analizować ryzyka nadużyć;
- wyższe sankcje – maksymalna wysokość grzywien nakładanych przez inspektorów wzrośnie dwukrotnie, do 60 tys. zł;
- wzmocnienie instytucjonalne – zaplanowano zwiększenie budżetu PIP oraz zatrudnienie dodatkowych 360 pracowników do 2027 roku.
Reforma przewiduje także szerszą integrację działań PIP z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Krajową Administracją Skarbową, m.in. poprzez stworzenie wspólnych zespołów analitycznych i elektroniczną wymianę danych.
– Chcemy, aby Państwowa Inspekcja Pracy działała sprawnie, skutecznie i adekwatnie do sytuacji – powiedziała ministra Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. – Kontrole nie powinny być prowadzone przypadkowo, ale tam, gdzie rzeczywiście istnieje podejrzenie naruszenia prawa pracy. Kluczowe jest, aby inspekcja mogła reagować natychmiast, na miejscu, np. poprzez przekształcenie wadliwych umów cywilnoprawnych w umowy o pracę – podkreśliła.
Dobre, precyzyjne i sprawiedliwe prawo pracy jest potrzebne, tak samo jak silne i skuteczne instytucje, które będą stały na jego straży. Pracownicy w Polsce zasługują na to, by ich zdrowie, życie i dobrostan psychiczny były chronione, a ich prawa przestrzegane.
Projekt ustawy o reformie PIP trafił już do wykazu prac legislacyjnych rządu. Wejście w życie nowych regulacji planowane jest od 1 stycznia 2026 r.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ kk/ lm/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 04.09.2025, 14:42 |
Źródło informacji | MRPiPS |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |