Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MS: „Diagnoza stanu sądownictwa powszechnego w Polsce wraz z propozycją działań naprawczych” - seminarium eksperckie w Ministerstwie Sprawiedliwości (komunikat)

15.09.2025, 13:07aktualizacja: 15.09.2025, 13:09

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Sprawiedliwości informuje:

Minister Waldemar Żurek otworzył seminarium eksperckie poświęcone kluczowym kierunkom reform w wymiarze sprawiedliwości. Wydarzenie (11 września) zgromadziło przedstawicieli środowiska sędziowskiego, administracji sądowej i ekspertów, których wspólnym celem było omówienie diagnozy stanu sądownictwa powszechnego oraz zaprezentowanie działań systemowych na rzecz poprawy jego efektywności, cyfryzacji oraz wzmocnienia kapitału ludzkiego.

– Cieszę się, że kolejny raz możemy rozmawiać o koniecznych reformach wymiaru sprawiedliwości. O tym jak stworzyć sąd przyjazny obywatelowi, a zarazem sąd sprawny i wydajny, który pozwoli na szybkie rozstrzyganie spraw – powiedział minister.

„Sprawny Sąd”: organizacja, zarządzanie, narzędzia

Na początku seminarium zaprezentowane zostały wnioski z przeprowadzonej diagnozy stanu sądownictwa. Zebrani goście rozmawiali o założeniach programu „Sprawny Sąd”, który stanowi odpowiedź na zidentyfikowane problemy strukturalne i zarządcze takie jak: nierównomierne obciążenie pracą, fluktuacja kadr, ilość i rodzaj spraw rozpatrywanych przez sądy czy nadmierna centralizacja.

– Od dawna jestem zwolennikiem tego, by nie każdą sprawę kierować do sądu. Widziałem na własne oczy, jak różnie są obciążone poszczególne wydziały – nawet w ramach jednej jednostki. To nie jest sprawiedliwe ani dla sędziów, ani dla obywateli. Musimy szukać rozwiązań, które wprowadzą więcej równowagi i efektywności.

– Chciałbym się wsłuchać w państwa głosy, bo bez Was żadne zmiany nie będą możliwe – podkreślił minister Żurek. Chciałbym zwrócić uwagę na wszystkie inicjatywy oddolne jak w sądach w Krakowie, Katowicach i Rzeszowie, które pracują nad dobrymi praktykami, mogącymi usprawnić pracę sądu – dodał.

Programy cyfrowej transformacji wymiaru sprawiedliwości

Cyfryzacja sądownictwa była jednym z kluczowych tematów poruszonych podczas spotkania, w szczególności w kontekście realizowanych projektów „Cyfrowy Sąd” oraz „Cyfrowe Rejestry”. Eksperci przedstawili aktualny stan zaawansowania prac, omawiając jednocześnie wyzwania technologiczne i organizacyjne, które towarzyszą wdrażaniu nowych rozwiązań.

– Rewolucja cyfrowa to dopiero początek – zaznaczył minister Waldemar Żurek – stanowi ona fundament dla długofalowych działań wpisujących się w szeroko zakrojoną reformę wymiaru sprawiedliwości – powiedział minister sprawiedliwości.

Ministerstwo po raz kolejny zaprezentowało podjęte działania wspierające cyfryzację, koncentrując się zarówno na usprawnieniu pracy sądów, jak i na odpowiedzi na potrzeby interesariuszy. Przedstawiono zadania już zrealizowane oraz harmonogram kolejnych etapów wdrażania nowoczesnych narzędzi technologicznych.

– Cyfryzacja nie jest celem samym w sobie – podkreślił Grzegorz Polak, Dyrektor Departamentu Informatyzacji Rejestrów Sądowych – lecz środkiem do budowy bardziej dostępnego, sprawnego i transparentnego wymiaru sprawiedliwości.

Program Sprawny Sąd - Kapitał Ludzki

Ostatnia część wydarzenia koncentrowała się na zagadnieniach związanych z sposobami stabilizacji zatrudnienia i kompetencjami w wymiarze sprawiedliwości.

Wymiar sprawiedliwości podejmuje działania na rzecz stabilizacji kadrowej i rozwoju kompetencji wszystkich grup zawodowych sądownictwa. Podczas spotkania omówiono założenia programu onboardingowego, na tym etapie dla asystentów sędziów, a także szkolenia wspomagające umiejętności cyfrowe oraz programy szkoleń zarządczych dla prezesów sądów.

Sądy rozwijają standardy ochrony danych osobowych poprzez działania Zespołu ds. Ochrony Danych Osobowych, powołanego przy Ministerstwie Sprawiedliwości. Zespół ten opracowuje wytyczne, rekomendacje i dobre praktyki dotyczące przetwarzania danych, a w jego skład wchodzą inspektorzy ochrony danych z różnych sądów oraz przedstawiciele ministerstwa, co sprzyja szerokiej współpracy i standaryzacji procedur w sądownictwie.

Seminarium stanowiło ważny krok w kierunku usprawnienia funkcjonowania sądów, zwiększenia ich przejrzystości i dostępności oraz wdrażania nowoczesnych narzędzi zarządzania i cyfryzacji. Wypracowane wnioski będą podstawą do dalszych działań legislacyjnych i organizacyjnych.

Wśród panelistów znaleźli się: Dyrektor Departamentu Analiz i Strategii Katarzyna Jakimowicz, Zastępczyni Dyrektora Departamentu Analiz i Strategii Natalia Bender, Dyrektor Departamentu Kadr i Organizacji Sądów Powszechnych i Wojskowych Marta Kożuchowska-Warywoda, Dyrektor Departamentu Nadzoru Administracyjnego Dominik Czeszkiewicz, Zastępca Dyrektora Departamentu Nadzoru Administracyjnego Grzegorz Wątroba, Prezes Sądu Okręgowego w Opolu Sędzia Anna Korwin Piotrowska, Dyrektor Departamentu Informatyzacji i Rejestrów Sądowych Grzegorz Polak, Zastępca Dyrektora Departamentu Informatyzacji i Rejestrów Sądowych Adam Perz, Prezes Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu Sędzia Jacek Gołaczyński, Dyrektor Sądu Apelacyjnego w Łodzi Adam Uznański, naczelnik w Departamencie Kadr i Organizacji Sądów Powszechnych i Wojskowych Michał Bloch oraz Prezes Sądu Okręgowego w Łodzi Sędzia Marta Witoszyńska.

Dokument „Diagnoza stanu sądownictwa powszechnego w Polsce” powstał jako realizacja jednej z głównych rekomendacji Najwyższej Izby Kontroli. Prace zostały zapoczątkowane w grudniu 2024 r., a ostateczna wersja dokumentu zawiera 57 zagadnień związanych z funkcjonowaniem wymiaru sprawiedliwości. Opracowanie stanowi nie tylko bazę wiedzy na temat aktualnej kondycji sądownictwa powszechnego w Polsce i punkt wyjścia dla dalszych prac niezbędnych dla zwiększenia efektywności pracy sądów, ale również przedstawia działania już podjęte, a także działania planowane.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ kk/ lm/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 15.09.2025, 13:07
Źródło informacji MS
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ