Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MSZ: konsultacje z zakresu dyplomacji publicznej i kulturalnej (komunikat)

13.06.2018, 16:29aktualizacja: 13.06.2018, 16:29

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MSZ informuje:

– Jednym z najważniejszych zadań wynikających ze Strategii Polskiej Polityki Zagranicznej na lata 2017–2021 jest sformułowanie programu promocji Polski na arenie międzynarodowej uwzględniającego pozytywny potencjał wizerunkowy naszego kraju – powiedział wiceminister Andrzej Papierz w Gdyni, otwierając tegoroczne spotkanie konsultacyjne z zakresu dyplomacji publicznej i kulturalnej.

Podczas swojego wystąpienia wiceminister Papierz podkreślił, że celem nadrzędnym dyplomacji publicznej i kulturalnej jest uzyskanie wśród partnerów za granicą zrozumienia i poparcia dla polskiej racji stanu. Jednocześnie zauważył, że wyzwaniem, przed którym stoi obecnie polska dyplomacja, jest przełożenie najważniejszych treści dotyczących naszej historii, dziedzictwa kulturowego i religijnego jako czynnika tożsamości narodowej na język współczesnego odbiorcy, zrozumiały w różnych kręgach cywilizacyjnych i kulturowych. W tym procesie istotne znaczenie ma też zrozumienie i szacunek dla innych kultur i tradycji. – Taka dyplomacja, skierowana do zagranicznego odbiorcy - instytucji, organizacji i społeczeństw, stanowi warunek sine qua non dla tradycyjnej dyplomacji – dodał.

Wiceszef MSZ wyraził także nadzieję, iż poprzez swoją aktywność - prowadzoną profesjonalnie, z pokorą i gotowością do dialogu - polskie placówki dyplomatyczne będą współkształtowały pozytywny wizerunek Polski za granicą oraz jej obecność i zaangażowanie w rozmaitych strukturach międzynarodowych. – Projekty i kampanie realizowane przez polskie placówki wspólnie z partnerami w kraju i za granicą przyczynią się do budowania silnej pozycji Polski oraz postrzegania nas jako profesjonalnych partnerów – zauważył wiceminister. W tym kontekście wskazał również na konieczność bliskiej współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutem Adama Mickiewicza

Zaproszony do udziału w konsultacjach sekretarz stanu w MKiDN Jarosław Sellin podkreślił, że Polska w ramach dyplomacji publicznej i kulturalnej nie ma lepszego produktu eksportowego niż polska kultura. – Skuteczna polityka historyczna musi być oparta o trwałe instytucje w Polsce, m.in. Muzeum im. Rodziny Ulmów w Markowej, ostatnio powołane nowe Muzeum Getta Warszawskiego, czy też Muzeum Historii Polski – zauważył wiceminister. Obecny podczas wydarzenia prezydent Miasta Gdyni Wojciech Szczurek stwierdził z kolei, że miasta odgrywają coraz większą rolę w promocji Polski i kształtowaniu pozytywnego wizerunku państwa na świecie. – Miasta budują swój wizerunek poprzez kulturę, co powoduje, że stają się elementem dynamicznego rozwoju kraju – dodał.

W spotkaniu w Gdyni udział biorą dyrektorzy? Instytutów Polskich i przedstawiciele Ambasad oraz Konsulatów Generalnych RP. Do udziału w konsultacjach zaproszeni zostali m.in. przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Adama Mickiewicza, Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, Polskiego Radia dla Zagranicy, TVP oraz innych instytucji ważnych w działaniach dla dyplomacji publicznej i kulturalnej. Celem konsultacji jest omówienie planów działań w ramach promocji Polski poza granicami kraju i realizacji priorytetów Ministerstwa Spraw Zagranicznych w zakresie dyplomacji publicznej i kulturalnej na 2019 rok.

W programie spotkania zaplanowano m.in. spotkania w formule warsztatowej z udziałem ekspertów w dziedzinie dyplomacji publicznej i kulturalnej, nowych mediów, promocji języka polskiego oraz turystyki, a także specjalistów zajmujących się tematyką dialogu polsko-żydowskiego. Przewidziano również spotkania i rozmowy w Europejskim Centrum Solidarności, Muzeum Emigracji oraz Muzeum II Wojny Światowej.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ zjt/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 13.06.2018, 16:29
Źródło informacji MSZ
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ