Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Na całym świecie żyje blisko ćwierć miliarda dotkniętych kryzysem humanitarnym dzieci w wieku szkolnym, które pilnie potrzebują wsparcia w dostępie do wysokiej jakości edukacji. W ciągu ostatnich trzech lat ich liczba wzrosła o 35 mln

24.01.2025, 09:07aktualizacja: 24.01.2025, 09:10

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PR Newswire/ Education Cannot Wait
PR Newswire/ Education Cannot Wait
W Międzynarodowy Dzień Edukacji fundusz Education Cannot Wait opublikował najnowszy Global Estimates Report, bijąc na alarm w sprawie rosnących potrzeb edukacyjnych i nienadążającym za nimi wsparciem finansowym.

NOWY JORK, 24 stycznia 2025 r. /PRNewswire/ -- Według najnowszego Global Estimates Report opublikowanego dzisiaj przez Education Cannot Wait (ECW) - międzynarodowy fundusz edukacyjny dla państw ONZ doświadczających nagłych i długotrwałych kryzysów - na całym świecie szybko rośnie liczba dotkniętych kryzysem humanitarnym dzieci w wieku szkolnym, które pilnie potrzebują wsparcia w dostępie do wysokiej jakości edukacji. Z raportu wynika, że w ciągu ostatnich trzech lat ich liczba wzrosła o ok. 35 mln, na koniec roku 2024 wynosząc 234 mln.

Narastające konflikty w połączeniu z coraz częstszymi kataklizmami i ekstremalnymi zjawiskami atmosferycznymi stanowią zagrożenie dla teraźniejszości i przyszłości szybko rosnącej liczby dzieci. Jak wskazano w raporcie, wśród najbardziej dotkniętych grup znajdują się dzieci uchodźcze, przesiedlone i niepełnosprawne, a także dziewczęta.

Podkreślono również, że stale rosnące potrzeby nie idą w parze z odpowiednio wyższym finansowaniem - po kilku latach dużego wzrostu środków przeznaczanych na pomoc humanitarną w obszarze edukacji obecnie mamy do czynienia ze stagnacją ich poziomu. W ostatnich latach spadła również łączna kwota Oficjalnej Pomocy Rozwojowej (ang. Official Development Assistance - ODA) przeznaczanej na edukację. Według danych ONZ roczna luka finansowania Celów Zrównoważonego Rozwoju w zakresie edukacji w krajach o niskim i niższym średnim dochodzie wynosi 100 mld USD.

„Dziś, w Międzynarodowy Dzień Edukacji, bijemy na alarm. Na całym świecie mamy blisko ćwierć miliarda dziewcząt i chłopców pozbawionych podstawowego prawa do wysokiej jakości edukacji wskutek różnego rodzaju kryzysów humanitarnych. Pilnie potrzebujemy większych środków z sektora publicznego i prywatnego na finansowanie wysokiej jakości edukacji w bezpiecznych i dających szanse rozwojowe warunkach, na którą zasługują. Uwolnienie ich potencjału rozwojowego, tak by sami mogli dokonywać pozytywnych zmian, to najskuteczniejsza inwestycja, jaką możemy poczynić, chcąc przyspieszyć realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju” - powiedziała dyrektorka wykonawcza Education Cannot Wait Yasmine Sherif.

W raporcie podkreślono, że doświadczenie konfliktu zbrojnego, przesiedlenia, zagrożeń klimatycznych, epidemii czy problemów społeczno-gospodarczych wiąże się z długoterminowymi zagrożeniami dla zdrowia, edukacji i dobrostanu dzieci. Zwrócono również uwagę na stale rosnące nasilenie kryzysów, ich coraz większy zasięg oraz istniejące pomiędzy nimi współzależności. W ciągu ostatnich 5 lat liczba konfliktów na świecie wzrosła dwukrotnie. W 2024 roku konflikty o skrajnym lub znacznym nasileniu, albo takie, które dezorganizują życie społeczne, toczyły się w 50 państwach.

Cichy kryzys na globalną skalę

Według raportu spośród 234 mln dzieci i nastolatków dotkniętych kryzysem humanitarnym 85 mln (37%) w ogóle nie uczęszcza do szkoły, z czego:

- 52% to dziewczęta,

- 17% (15 mln) to osoby uchodźcze lub przesiedlone,

- ponad 20% to osoby niepełnosprawne.

W przypadku niemal połowy z nich za sytuację tą odpowiada pięć wieloletnich konfliktów - w Sudanie, Afganistanie, Etiopii, Demokratycznej Republice Konga oraz Pakistanie.

Pozbawionych edukacji na szczeblu podstawowym jest blisko jedna trzecia dzieci (z czego 52% to dziewczęta). Równie fatalnie przedstawia się sytuacja, jeśli chodzi o dostęp do szkół średnich: edukacji na tym szczeblu pozbawionych jest 36% i 47% uczniów w wieku odpowiednio gimnazjalnym i licealnym.

Spośród dzieci, które uczęszczają do szkoły w warunkach kryzysu humanitarnego, wiele wykazuje deficyty edukacyjne. Zaledwie 17% tych uczniów posiada minimalne kompetencje w zakresie czytania na koniec szkoły podstawowej. Co istotne, w grupie tej przeważają dziewczęta (52%), które osiągają lepsze wyniki również w innych kompetencjach.

Praktycznie połowa wszystkich dotkniętych kryzysem humanitarnym dzieci w wieku szkolnym żyje w Afryce Subsaharyjskiej. Jak wskazano w raporcie, region ten boryka się z najbardziej złożonymi problemami w zagwarantowaniu dzieciom powszechnego dostępu do edukacji.

Autorzy opracowania zwracają również uwagę na zmiany klimatyczne, które zwiększają częstotliwość kataklizmów i ekstremalnych zjawisk atmosferycznych, pozbawiających dostępu do edukacji jeszcze więcej dzieci. W 2024 roku powodzie spowodowały ogromne straty w różnych regionach Sahelu, Afryki Wschodniej oraz Azji Środkowej, natomiast mieszkańcy północnego zachodu i południa Afryki oraz niektórych regionów Ameryki Północnej, Środkowej i Południowej doświadczyli silnych susz. Połączone skutki tych kryzysów pogłębiły brak bezpieczeństwa żywnościowego, przyczyniając się do wewnętrznych przesiedleń rekordowej liczby ludzi.

W odpowiedzi na te złożone problemy ECW i jej partnerzy strategiczni ogłosili potrzebę zgromadzenia dodatkowych 600 mln USD na sfinansowanie celów określonych w czteroletnim planie strategicznym funduszu. Środki pozyskane z sektora publicznego i prywatnego oraz od bogatych darczyńców indywidualnych ECW i jego partnerzy zamierzają przeznaczyć na działania, dzięki którym do 2026 roku dostęp do wysokiej jakości edukacji oraz idącego za nią poczucia bezpieczeństwa, nadziei i szansy rozwoju zyska 20 mln dzieci dotkniętych kryzysem humanitarnym.

Zdjęcie - https://mma.prnewswire.com/media/2602994/ECW_Global_Estimates_Small.jpg 

Logo - https://mma.prnewswire.com/media/1656121/Education_Cannot_Wait_Logo.jpg 

Źródło: Education Cannot Wait

Źródło informacji: PR Newswire

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 24.01.2025, 09:07
Źródło informacji PR Newswire
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ