Newsletter

Polityka i społeczeństwo

PK: akt oskarżenia przeciwko Wójtowi Gminy Ostrowice (komunikat)

04.06.2018, 13:38aktualizacja: 04.06.2018, 13:38

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- PK informuje:

W Prokuraturze Okręgowej w Koszalinie zakończono śledztwo i skierowano akt oskarżenia w sprawie przeciwko Wacławowi Kazimierzowi M. - Wójtowi Gminy Ostrowice zawieszonemu w czynnościach od dnia 26 października 2016 roku - oskarżając go o to, że:

I. w okresie od września 2008 roku do 25 października 2016 roku w Ostrowicach, działając wspólnie z Krystyną K. jako Skarbnikiem Gminy Ostrowice, działając w krótkich odstępach czasu i w wykonaniu z góry powziętego zamiaru oraz w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, pełniąc funkcję Wójta Gminy Ostrowice i będąc z tego tytułu zobowiązanym na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz ustaw z dnia 30 czerwca 2005 roku i z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, a nadto na podstawie Statutu Gminy Ostrowice uchwalonego uchwałą Rady Gminy Ostrowice o nr IV/15/2003 z dnia 14 lutego 2003 roku, do dbałości o prawidłowe gospodarowanie środkami budżetowymi i majątkiem Gminy Ostrowice oraz uprawnionym na podstawie ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, a nadto na podstawie Statutu Gminy Ostrowice uchwalonego uchwałą Rady Gminy Ostrowice o nr IV/15/2003 z dnia 14 lutego 2003 roku i przyjętą Zarządzeniem Nr 39/2007 z dnia 31 grudnia 2007 roku oraz Zarządzeniem nr 47/2010 z dnia 27 października 2010 roku polityką rachunkowości w tej jednostce sektora finansów publicznych, do zawierania umów finansowych,

nie dopełniając swych obowiązków i nadużywając swych uprawnień poprzez:

- samodzielne zaciąganie zobowiązań finansowych z przekroczeniem limitów określonych przez uchwały Radę Gminy na sfinansowanie przejściowego oraz planowanego deficytu budżetu Gminy Ostrowice, niezgodnie z art. 91 ust. 1 i art. 170 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku O finansach publicznych oraz art. 60 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym,

- samodzielne, wbrew zakazom określonym w art. 91 ust. 1 i art. 170 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych oraz art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, zaciąganie zobowiązań bez upoważnienia Rady Gminy - zawarcie w dniu 31 grudnia 2015 roku bez bezwzględnie wymaganego w takiej sytuacji upoważnienia Rady Gminy Ostrowice, umowy cywilnoprawnej, na mocy której Gmina Ostrowice zobowiązała się do zapłaty do dnia 1 kwietnia 2016 roku jednorazowo kwoty 25.388.700. zł,

zawieranie w ramach restrukturyzacji zadłużenia Gminy niekorzystnych dla Gminy Ostrowice aneksów do umów już zawartych oraz nowych umów z instytucjami pozabankowymi, w tym łącznie 69 umów pożyczek, 14 umów o restrukturyzację zadłużenia oraz 19 aneksów do tych umów,

a nadto poprzez:

- dokonywanie restrukturyzacji nieistniejących zobowiązań Gminy poprzez zawieranie umów zobowiązujących Gminę do spłaty zadłużeń, które zostały już wcześniej spłacone,

zawarcie w dniu 11 kwietnia 2013 roku za kwotę 3.879.419,44 zł na niekorzystnych dla Gminy Ostrowice warunkach umowy sprzedaży urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych wraz z siecią kanalizacyjną, związanych ze świadczeniem usług dostawy wody i odbioru ścieków dla miejscowości Siecino, Jelenino, Donatowo i Ostrowice, polegających na objęciu w dzierżawę ww. urządzeń z miesięcznym czynszem 57.657,87 złotych oraz zobowiązania Gminy do odkupu wskazanych powyższych urządzeń wodnych za cenę równą ich sprzedaży powiększonej o koszty zawarcia umowy oraz prowizji w wysokości 10% kwoty niespłaconego czynszu tj. kwotę 5.023.402,81 złotych, co skutkowało zaciągnięciem po stronie Gminy Ostrowice kolejnych obowiązków i zobowiązań finansowych w wysokości stanowiących 89,2% ceny sprzedaży tychże urządzeń,

zawarcie w dniu 26 listopada 2013 roku za kwotę 3.097.600,00 zł na niekorzystnych dla Gminy Ostrowice warunkach umowy sprzedaży budowli i urządzeń oczyszczalni ścieków położonych w Ostrowicach na działkach o nr 253/1 oraz 252/2 wraz z siecią kanalizacyjną, związanych ze świadczeniem usług dostawy wody i odbioru ścieków, polegających na objęciu w dzierżawę ww. urządzeń z miesięcznym czynszem 41.275,52 złotych oraz zobowiązaniu Gminy do odkupu wskazanych powyższych urządzeń wodnych za cenę równą ich sprzedaży powiększonej o koszty zawarcia umowy oraz prowizji w wysokości 10 % kwoty niespłaconego czynszu tj. kwotę 3.183.240,78 złotych, co skutkowało zaciągnięciem po stronie Gminy Ostrowice kolejnych obowiązków i zobowiązań finansowych,

zawarcie umowy sprzedaży urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych w dniu 28 czerwca 2013 roku - pomimo zawarcia wcześniejszej umowy sprzedaży urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych z innym podmiotem - dotyczącej finansowania przyszłych wierzytelności Gminy Ostrowice w kwocie 1.000.000,00 złotych z tytułu realizacji zadań Gminy związanych z zaopatrzeniem mieszkańców w wodę oraz odbioru ścieków, na warunkach uniemożliwiających realizację wcześniejszej umowy,

- naruszanie warunków umowy o dofinansowanie zadania „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy Ostrowice w obszarze Drawskiego Parku Krajobrazowego ETAP I" i podejmowanie w trakcie realizacji tej inwestycji działań niezgodnych z warunkami tej umowy, w szczególności poprzez naruszenie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych, o których mowa w art. 184 ust 1 w ustawie o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r., poprzez podejmowanie działań niezgodnych z umową o dofinansowanie oraz niezgodne z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, skutkujących koniecznością zwrotu Zarządowi Województwa Zachodniopomorskiego na mocy decyzji WWRPO/29/W/2013 z dnia 12 sierpnia 2013 roku uzyskanej na tę inwestycję dotacji w kwocie 2.315.500 zł wraz z należnymi odsetkami, tj. łącznie kwoty 3,5 min zł,

- zaniechanie egzekwowania od dłużników Gminy Ostrowice dochodzenia roszczeń wynikających z zobowiązań już wymagalnych, wynikających z należności podatkowych oraz cywilnoprawnych, poprzez niewystawianie oraz nieterminowe wystawianie upomnień dłużnikom, nie podejmowanie działań zmierzających do wyegzekwowania należności na drodze sądowej, a tym samym doprowadzenie do przedawnienia należności gminnych na kwotę 238.000,00 złotych,

- niespłacanie zaciągniętych przez Gminę Ostrowice zobowiązań w wyznaczonych terminach, skutkujące przekształceniem się tych zobowiązań w zobowiązania wymagalne i wzrostem zadłużenia Gminy z tytułu odsetek karnych i kosztów obsługi długu Gminy,

doprowadził do powstania zadłużenia Gminy Ostrowice, skutkującego stałą utratą jej płynności finansowej i utraty realnej możliwości spłaty przez Gminę Ostrowice swoich zobowiązań oraz realizacji zadań własnych Gminy, działając w ten sposób na szkodę interesu publicznego i wyrządzając Gminie Ostrowice szkodę majątkową w wielkich rozmiarach w kwocie co najmniej 38.500.000,00 zł,

- tj. o czyn z art 296 § 1 k.k. w zw. z art.296 § 3 k.k. i art 231 § 1 k.k. w zw. z art231 § 2 lek. w zw. z art 12 k.k. przy zastosowaniu art 11 § 2 k.k.

II. w okresie od września 2008 roku do 25 października 2016 roku w Ostrowicach, działając w krótkich odstępach czasu i w wykonaniu z góry powziętego zamiaru, pełniąc funkcję Wójta Gminy Ostrowice i będąc z tego tytułu zobowiązanym na podstawie ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, art. 4 ust. 1, art. 23 ust. 2 pkt 2, art. 24 ust. 2, art. 24 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości oraz ustaw z dnia 30 czerwca 2005 roku i z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, Statutu Gminy Ostrowice z dnia 14 lutego 2003 roku, przyjętej Zarządzeniem Nr 39/2007 z dnia 31 grudnia 2007 roku oraz Zarządzeniem nr 47/2010 z dnia 27 października 2010 roku polityki rachunkowości oraz na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 roku w sprawie szczegółowych zasad klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, a nadto Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej, do rzetelnego dokumentowania operacji gospodarczych Gminy Ostrowice oraz do rzetelnego prowadzenia ksiąg rachunkowych Gminy, nie dopełniając swych obowiązków w tym zakresie, dopuścił do:

- prowadzenia ksiąg rachunkowych Gminy Ostrowice wbrew przepisom ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości oraz do podawania w tych księgach nierzetelnych danych, poprzez niewykazywanie w sprawozdaniach Rb-Z oraz Rb-NDS za lata 2011- 2015 zadłużenia wynikającego z umów o refinansowanie długu i pożyczek zawartych z instytucjami pozabankowymi, co wprowadzało w błąd odbiorców sprawozdań i zmieniało rzeczywisty obraz gospodarki finansowej Gminy, w celu zaniżenia w sprawozdawczości stanu zobowiązań Gminy z tego tytułu o kwotę łącznie ponad 3.600.000, 00 zł,

- prowadzenia ksiąg rachunkowych, wbrew przepisom ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości, bez zachowania ciągłości zapisów, nie zamykania ksiąg rachunkowych w terminie 15 dni po zatwierdzeniu przez Radę Gminy sprawozdań z wykonania budżetu, zbiorczego prowadzenie ewidencji analitycznej kosztów obsługi umów kredytowych Gminy Ostrowice, uniemożliwiające faktyczne ustalenie tych kosztów i czyniące tę ewidencję i księgi rachunkowe Gminy - wbrew przepisom ustawy o rachunkowości oraz przyjętej przez Gminę Ostrowice polityce rachunkowości - niesprawdzalnymi, czym działał na szkodę interesu publicznego,

- tj. o czyn z art. 77 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości i art. 231 § 1 kk w zw. z art 12 k.k. przy zastosowaniu art.ll § 2 k.k.

W sprawie tej oskarżono także Krystynę K. o to, że:

III. w okresie od września 2008 roku do 25 października 2016 roku w Ostrowicach, działając wspólnie i w porozumieniu z Wacławem M. jako Wójtem Gminy Ostrowice, w krótkich odstępach czasu i w wykonaniu z góry powziętego zamiaru oraz w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, pełniąc funkcję Skarbnika Gminy Ostrowice i będąc z tego tytułu zobowiązaną na podstawie ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku, a następnie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych do zajmowania się sprawami majątkowymi Gminy i dbałości o prawidłowe gospodarowanie środkami budżetowymi Gminy Ostrowice oraz uprawnioną na podstawie ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, a nadto na podstawie Statutu Gminy Ostrowice uchwalonego uchwałą Rady Gminy Ostrowice o nr IV/15/2003 z dnia 14 lutego 2003 roku i przyjętą Zarządzeniem Nr 39/2007 z dnia 31 grudnia 2007 roku oraz Zarządzeniem nr 47/2010 z dnia 27 października 2010 roku polityką rachunkowości w tej jednostce sektora finansów publicznych, do kontrasygnaty umów majątkowych zawieranych przez Wójta Gminy Ostrowice, nie dopełniając swych obowiązków i nadużywając swych uprawnień poprzez:

- kontrasygnatę umów opisanych w pkt I aktu oskarżenia,

- zaniechanie egzekwowania od dłużników Gminy Ostrowice dochodzenia roszczeń wynikających z zobowiązań już wymagalnych, z należności podatkowych oraz cywilnoprawnych, poprzez niewystawianie oraz nieterminowe wystawianie upomnień dłużnikom, niepodejmowanie działań zmierzających do wyegzekwowania należności na drodze sądowej, a tym samym doprowadzenie do przedawnienia należności gminnych na kwotę 238.000,00 złotych,

- niespłacanie zaciągniętych przez Gminę Ostrowice zobowiązań w wyznaczonych terminach, skutkujące przekształceniem się tych zobowiązań w zobowiązania wymagalne i wzrostem zadłużenia Gminy Ostrowice z tytułu odsetek karnych i kosztów obsługi długu Gminy,

doprowadziła do powstania zadłużenia Gminy Ostrowice, skutkującego stałą utratą płynności finansowej Gminy i utratą realnej możliwości spłaty przez Gminę Ostrowice swoich zobowiązań oraz realizacji zadań własnych Gminy, działając w ten sposób na szkodę interesu publicznego i wyrządzając Gminie Ostrowice szkodę majątkową w wielkich rozmiarach w łącznej kwocie co najmniej 38.500.000,00 zł,

- tj. o czyn z art 296 § 1 k.k. w zw. z art.296 § 3 k.k. i art 231 § 1 k.k. w zw. z art.231 § 2 lek. przy zastosowaniu artll § 2 lek. w zw. z art 12 k.k.

. w okresie od września 2008 roku do 25 października 2016 roku w Ostrowicach, działając w krótkich odstępach czasu i w wykonaniu z góry powziętego zamiaru, pełniąc funkcję Skarbnika Gminy Ostrowice, jako główna księgowa tej jednostki samorządu terytorialnego, będąc z tego tytułu zobowiązaną na podstawie ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, art. 4 ust 1, art. 23 ust 2 pkt 2, art. 24 ust. 2, art. 24 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości oraz ustaw z dnia 30 czerwca 2005 roku i z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, Statutu Gminy Ostrowice z dnia 14 lutego 2003 roku, przyjętej Zarządzeniem Nr 39/2007 z dnia 31 grudnia 2007 roku oraz Zarządzeniem nr 47/2010 z dnia 27 października 2010 roku polityki rachunkowości oraz na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 roku w sprawie szczegółowych zasad klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej - do rzetelnego dokumentowania operacji gospodarczych Gminy Ostrowice oraz do rzetelnego prowadzenia ksiąg rachunkowych Gminy, nie dopełniając swych obowiązków w tym zakresie, dopuściła do:

- prowadzenia, wbrew przepisom ustawy o rachunkowości, w sposób nierzetelny ksiąg rachunkowych Gminy Ostrowice oraz do podawania w tych księgach nierzetelnych danych, poprzez niewykazywanie w sprawozdaniach Rb-Z oraz Rb-NDS za lata 2011-2015, w celu zaniżenia w sprawozdawczości stanu zobowiązań Gminy o kwotę łącznie ponad 3.600.000,00 zł, zadłużenia wynikającego z umów

0 refinansowanie długu i pożyczek zawartych z instytucjami pozabankowymi, co wprowadzało w błąd odbiorców sprawozdań

1 zmieniało rzeczywisty obraz sytuacji finansowej Gminy i jej faktycznego zadłużenia,

- nierzetelnego prowadzenia - wbrew przepisom ustawy o rachunkowości oraz przyjętej przez Gminę Ostrowice polityce rachunkowości - ksiąg rachunkowych bez zachowania ciągłości zapisów, nie zamykania ksiąg rachunkowych w terminie 15 dni po zatwierdzeniu przez Radę Gminy sprawozdań z wykonania budżetu, zbiorczego prowadzenia ewidencji analitycznej kosztów obsługi umów kredytowych Gminy Ostrowice, uniemożliwiającego faktyczne ustalenie tych kosztów i czyniącego tę ewidencję i księgi rachunkowe Gminy niesprawdzalnymi, czym działała na szkodę interesu publicznego, tj. o czyn z art. 77 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości i art. 231 § 1 k.k. przy zastosowaniu art. 11 § 2 k.k. w zw. z art 12 k.k.

Akt oskarżenia skierowano 30 maja 2018 r. do Sądu Okręgowego w Koszalinie.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ mgost/ mhr/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 04.06.2018, 13:38
Źródło informacji PK
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ