Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- PK informuje:
Rada Powiatu Nakielskiego uchwałą z 26 października 2016 roku określiła wysokość opłat za usunięcie pojazdu, opłat za parkowanie pojazdu na parkingu strzeżonym oraz kosztów powstałych w związku z wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu. W załączniku do tego aktu prawa miejscowego przewidziano stawki opłat opiewające m.in. na kwoty:
- za usunięcie roweru lub motoroweru –110 złotych,
- za usunięcie motocykla - 218 złotych,
- za usunięcie pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony - 476 złotych.
W tabeli określono także stawki kwotowe opłat za dobowe przechowywanie pojazdów. Opiewały one odpowiednio na kwotę od 19 złotych - w przypadku roweru, do kwoty 51 złotych - w przypadku pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
Co prokurator podniósł w skardze
Prokurator Rejonowy w Nakle nad Notecią zaskarżył uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy. Prokurator wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały. Zarzucił rażące naruszenie przepisów prawa, tj. art. 12 pkt 7 i art. 40 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz art. 130a ust. 6 ustawy prawo o ruchu drogowym.
Zdaniem prokuratora doszło bowiem do przekroczenia przez Radę Powiatu upoważnienia ustawowego do wydania uchwały, poprzez ustalenie wysokości opłat za usunięcie pojazdu w opisany sposób oraz na nieprawidłowym określeniu granic swobody regulacyjnej, w ramach której nastąpiło uchwalenie opłat.
W uzasadnieniu skargi prokurator wskazał m.in., że stawki opłat z tytułu usunięcia pojazdu z drogi oraz przechowywania go na parkingu strzeżonym zostały wyznaczone na poziomie maksymalnych stawek określonych w obwieszczeniu Ministra Finansów z 28 lipca 2016 roku mimo, że w rzeczywistości koszty te są znacznie niższe.
Sąd stwierdził nieważność uchwały
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z 23 stycznia 2018 roku (sygn. akt II SA/Bd 791/17) uwzględnił argumenty prokuratora. WSA stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały.
Sąd podzielił pogląd skarżącego prokuratora, że uchwała w przedmiocie ustalenia opłat za usuniecie pojazdu i jego przechowywanie będzie zgodna z prawem wtedy, gdy jej treść będzie zdeterminowana wyłącznie koniecznością sprawnej realizacji tych zadań i rzeczywistymi kosztami usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu, a nie innymi okolicznościami, jak np. zapewnienie wpływów do budżetu powiatu.
Skuteczne zaskarżenie uchwały jest kolejnym przejawem aktywności prokuratury w tzw. sferze „pozakarnej”.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ tnt/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 30.03.2018, 10:57 |
Źródło informacji | PK |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |