Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Prorektor AWF: jak najwięcej odpowiedzialności za powszechny sport powinno trafiać do samorządów

30.09.2024, 09:31aktualizacja: 30.09.2024, 09:41

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Business&Sport Group Sp. z o.o. (1)
Business&Sport Group Sp. z o.o. (1)
Według ekspertów II edycji Europejskiego Forum Regionalnego Sportu (EFRS) warto zmniejszyć centralizację w rozdzielaniu funduszy na lokalny sport. „Samorząd musi odgrywać główną rolę w finasowaniu sportu, lokalni działacze znają potrzeby, wiedzą, gdzie w lokalnych klubach potrzeba pieniędzy” - mówiła prof. Jolanta Żyśko, prorektor ds. rozwoju AWF w Warszawie podczas dyskusji panelowej.

II edycja Europejskiego Forum Regionalnego Sportu zgromadziła przedstawicieli klubów sportowych, biznesu oraz samorządów z całego kraju, tworząc platformę do wymiany doświadczeń i dyskusji na temat wyzwań oraz możliwości rozwoju sportu w mniejszych miastach, miejscowościach i wsiach.

Jedna z dyskusji dotyczyła odpowiedzialności Ministerstwa Sportu i Turystyki (MSiT) za rozwój sportu na poziomie lokalnym. Ministerstwo odgrywa kluczową rolę w tworzeniu strategii rozwoju sportu w Polsce, w tym wspieraniu lokalnych klubów poprzez finansowanie, szkolenia i promocję. To od Ministerstwa zależy, czy regionalne inicjatywy sportowe będą miały odpowiednie zasoby i narzędzia do rozwoju. Dorota Ognicha, dyrektor Departamentu Sportu dla Wszystkich w Ministerstwie Sportu i Turystyki wyjaśniła, że jej rolą jest zwiększanie aktywności fizycznej społeczeństwa, a tym samym dążenie do tego, żeby Polacy byli zdrowsi.

„W moim departamencie powstają nowe programy kierowane do konkretnych grup m.in. uczniów klas I-III. Rozpoczęło się też tworzenie strategii rozwoju działań sportowych na poziomie kraju” - informowała Dorota Ognicha.

Jak podkreślali uczestnicy dyskusji, lokalne kluby są podstawą sportu amatorskiego i młodzieżowego, budując fundamenty przyszłych sukcesów sportowych na poziomie krajowym i międzynarodowym. W ich opinii współpraca z Ministerstwem Sportu jest kluczowa, aby te kluby mogły skutecznie działać i przyczyniać się do rozwoju sportu w regionach.

„Oczekiwania wobec Ministerstwa to większe zaangażowanie w szkolenie dzieci, rozkochanie ich w sporcie na najwcześniejszym etapie. Najważniejsze jest wsparcie na etapie szkoleniowym. Najlepszych trenerów potrzebujemy na najwcześniejszym etapie szkolenia młodzieży, to nie mogą być ludzie z doskoku, a to wymaga pieniędzy” - zauważył Artur Stanowski, prezes Orlen Wisła Płock (piłka ręczna).

Jak zwracano uwagę, brak stabilnego finansowania jest jednym z głównych wyzwań, z jakimi borykają się lokalne kluby sportowe.

Janusz Szydłowski, prezes agencji Actisport/Move marketing sportowy, zwrócił uwagę, że w sporcie powszechnym dominują działania akcyjne np. dzień pływania, dzień biegania. Za takimi inicjatywami nie idzie systematyczność. A to oznacza, że mogą powstawać „dziury” w budżetach klubów sportowych.

„Państwo i samorząd nie mogą być jedynym podmiotem finansującym sport w Polsce, należy dopuścić strefę prywatną” - apelował Janusz Szydłowski.

Prof. Jolanta Żyśko, prorektor ds. rozwoju AWF w Warszawie, postulowała, żeby jak najwięcej odpowiedzialności za powszechny sport trafiało jak najniżej - z poziomu centralnego do lokalnych samorządów.

„Samorząd musi odgrywać główną rolę w finasowaniu sportu, lokalni działacze znają potrzeby, wiedzą, gdzie w lokalnych klubach potrzeba pieniędzy” - mówiła prof. Jolanta Żyśko.

W opinii uczestników debaty inwestycje w infrastrukturę sportową - taką jak boiska, hale sportowe i stadiony - są kluczowe dla rozwoju sportu w regionach. Ministerstwo Sportu, we współpracy z samorządami i klubami, powinno stawiać na modernizację i budowę obiektów sportowych, które spełnią potrzeby lokalnych społeczności.

„Nowo wybudowana hala zmieniła życie Legionowa, grają tu zespoły siatkarzy, piłkarzy ręcznych, koszykarzy. Hala żyje. Mamy poczucie odpowiedzialności społecznej i misję angażowanie młodych w sport” - wskazywał Bogdan Kiełbasiński, prezydent Legionowa. „Staramy się by nasze obiekty sportowe, np. szkolne, były dostępne powszechnie, także w wakacje” - dodał.

Ministerstwo Sportu i Turystyki, wspierając lokalne kluby, odgrywa ważną rolę w promowaniu aktywności fizycznej i sportu masowego. Współpraca z lokalnymi klubami może pomóc w zwiększeniu liczby uczestników sportu na poziomie amatorskim i rekreacyjnym, co ma wpływ na zdrowie społeczeństwa. Efektywny rozwój sportu na poziomie lokalnym wymaga współpracy między Ministerstwem Sportu, lokalnymi władzami i klubami sportowymi.

„Samorządy muszą być kołem zamachowym rozwoju lokalnego sportu, ale nie mogą być jedynym sponsorem. Mamy wiele obszarów działania - np. infrastruktura, a na nią nie może zabraknąć funduszy, często kosztem dofinansowania aktywności fizycznej” - zauważył Marcin Fabisiak, członek zarządu powiatu w Legionowie.

Łukasz Wodarski, radny Miasta Ruda Śląska wymienił cztery filary sponsorowania sportu na poziomie regionalnym.

„Składki, dotacje samorządowe, programy ministerialne i sponsorzy” - wyliczył radny.

Według ekspertów zajmujących się sportem powszechnym najważniejsza jest systemowa organizacja i powszechny udział. To dwa filary późniejszego sukcesu w sporcie na najwyższym poziomie.

„Według Eurobarometru aktywność sportowa młodych Polaków spadła o 9 proc. W pozostałych krajach UE wzrosła. Jesteśmy na dnie. Musimy uruchomić świadomość i zmienić polski sport. Inaczej obecna zapaść za kilka lat odbije się na zdrowiu społeczeństwa” - oceniła prof. Jolanta Żyśko.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 30.09.2024, 09:31
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ