Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Rzecznik MŚP: apel o korzystną dla polskich producentów praktykę ws. etykietowania urządzeń AGD (komunikat)

30.10.2020, 16:06aktualizacja: 30.10.2020, 16:08

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Rzecznik MŚP informuje:

Po wniosku Rzecznika MŚP, Minister Klimatu zaapelował do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o korzystną dla producentów sprzętu AGD w Polsce praktykę w zakresie kontroli nowych przepisów unijnych dotyczących etykietowania i ekoprojektowania urządzeń – zgodnie z zasadami proporcjonalności oraz w sposób umożliwiający wprowadzenie produktów wyprodukowanych na starych zasadach na rynek.

Zgodnie z nowymi regulacjami prawnymi UE (m.in. rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 lipca 2017 r. nr 2017/1369 ustanawiającym ramy etykietowania energetycznego i uchylającym dyrektywę 2010/30/UE oraz rozporządzeniami wykonawczymi uzupełniającymi dyrektywę 2009/125/WE w sprawie wymogów ekoprojektu dla produktów związanych z energią) producenci zostali zobowiązani do wycofania z rynku dużego sprzętu AGD posiadającego wyłącznie dotychczasową etykietę energetyczną (lub przebadać go powtórnie zgodnie z nowymi wymogami) – w terminie do końca października 2020 r.

Do Biura Rzecznika MŚP zgłosiła się organizacja zrzeszająca producentów i importerów sprzętu AGD w Polsce, która zwróciła uwagę na nierealność sprostania ww. wymogom w aktualnej sytuacji epidemicznej, wnosząc o przesunięcie terminów wejścia w życie nowych regulacji.

Pismami z dnia 27 maja 2020 r. oraz 10 września 2020 r. Rzecznik MŚP wystąpił do Ministra Klimatu z prośbą o podjęcie działań niezbędnych do zabezpieczenia praw przedsiębiorców, w szczególności poprzez wystosowanie postulatu do Komisji Europejskiej o przesunięcie terminów wejścia w życie nowych obowiązków w tym zakresie.

W odpowiedzi na powyższy apel, pismem z dnia 6 października 2020 r. Minister Klimatu poinformował, że Komisji Europejskiej w nocie z dnia 29 maja 2020 r. (dotyczącej nadzoru rynku w zakresie stosowania wymogów etykietowania energetycznego dla wyświetlaczy elektronicznych, pralek i pralko-suszarek, urządzeń chłodniczych przeznaczonych dla gospodarstw domowych, zmywarek do naczyń oraz wymogów dotyczących ekoprojektu w kontekście obowiązków informacyjnych w odniesieniu do zasilaczy zewnętrznych) zajęła stanowisko, iż „nie jest uprawniona (ani też żadne państwo członkowskie) do uchylenia wiążących terminów ani innych obowiązków określonych w przepisach Unii, chyba że terminy lub obowiązki zostałyby zmienione w drodze odpowiednich procedur”.

Tym niemniej, mając na uwadze aktualną potrzebę odpowiedniego(pro-przedsiębiorczego) podejścia organów nadzoru rynku w zakresie kontroli spełniania nowych wymogów etykietowania energetycznego i ekoprojektu, pismem z dnia 17 czerwca 2020 r. Minister Klimatu wystąpił do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z apelem o stosowanie w ramach nadzoru nad rynkiem AGD w Polsce wytycznych Komisji Europejskiej wynikających z ww. noty z dnia 29 maja 2020 r., podkreślających wagę i znaczenie zasady proporcjonalności w kontekście aktualnej nieprzewidzianej sytuacji epidemicznej – tak, aby producenci nadal mogli wprowadzać swoje produkty na rynek, w szczególności zapasy z magazynów. Komisja Europejska wskazała w niej również na możliwości i warunki do odstąpienia od egzekwowania nowych obowiązków w zakresie przeskalowania etykiet i ekoprojektu.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ mmi/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 30.10.2020, 16:06
Źródło informacji Rzecznik MŚP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ