Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Ścieżki rowerowe - ważny element zrównoważonej mobilności (analiza)

18.04.2023, 16:00aktualizacja: 18.04.2023, 16:14

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. KE
Fot. KE
2 mld 327 mln 766 tys. 926 euro - taką dokładnie kwotę unijne instytucje zaaprobowały w latach 2016-2022 na budowę nowych oraz modernizację istniejących ścieżek rowerowych, parkingów dla jednośladów, kładek i tuneli dla pieszych. Beneficjenci rozliczyli do końca minionego roku wydatki na te cele w wysokości ponad 1 mld 507 mln euro.

Z punktu widzenia finansowego to jeden ze skromniejszych elementów polityki spójności, jednak nierozerwalnie wiążący się z inwestycjami w węzły intermodalnego transportu publicznego w miastach i inicjatywami z zakresu ekoturystyki, które czynią obszary wiejskie bardziej atrakcyjne i bezpieczniejsze, często łącząc regiony przygraniczne.

W kończącej się perspektywie finansowej o unijne wparcie w tym zakresie wystąpiło 21 państw UE; najwięcej inwestycji zaplanowała i zrealizowała Polska - to ponad 458 mln euro po stronie planu i 315 mln rozliczonych euro, które trafiły do beneficjentów. W drugiej na tej liście Portugalii zwrócone koszty kwalifikowane inwestycji w ścieżki rowerowe są niemal dwukrotnie niższe (171 mln euro).

Najświeższe dane KE, obejmujące także lata 2021-2022, obrazują, jak w unijnych państwach rosło zainteresowanie wsparciem dla tego typu ekologicznych inwestycji; w 2016 roku zrealizowano je za niespełna 10 mln euro, rok później - za 55 mln euro, by w 2021 roku przekroczyć 1 mld euro i osiągnąć 1,5 mld euro na koniec minionego roku.  

KE publikuje też przykłady najbardziej trafionych inwestycji. Wśród nich jest budowa nowoczesnego węzła komunikacyjnego w Kościerzynie, który zapewni integrację transportu kolejowego, ruchu samochodowego oraz pieszego i rowerowego. Łączna wartość tego projektu wynosi ok. 7,6 mln euro, a wkład unijnego Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniósł blisko 5,5 mln euro.

W Irlandii, na rzece Lee w Cork, dzięki unijnym funduszom powstał most Mary Elmes, łączący nabrzeża St. Patrick's i Merchants, zapewniając pieszym i rowerzystom łatwiejszy dostęp do dzielnicy wiktoriańskiej, dworca kolejowego Kent i jego okolic. Codziennie korzysta z niego około 11 tys. osób, w mieście zmniejszyły się korki zmniejszając korki, poprawiła się jakość powietrza

Inny przykład wskazywany przez KE trasa rowerowa w rejonie Pirenejów Atlantyckich. W ramach projektu Circuldouce utworzono tam trasę rowerową z Bayonne we Francji do Pampeluny w Hiszpanii. W efekcie 70 km dróg publicznych jest obecnie dostępnych wyłącznie dla ruchu niezmotoryzowanego.

Ścieżki rowerowe, parkingi dla jednośladów, chodniki to inwestycje będące częścią unijnego programu rozwoju zrównoważonej mobilności multimodalnej, jako jednego z kluczowych wyzwań stojących przed europejskimi miastami i funkcjonalnymi obszarami miejskimi zarówno w zakresie łagodzenia wpływu transportu na klimat, jak i przyczyniania się do poprawy jakości życia.

Zrównoważona mobilność obejmuje kilka wymiarów. To m.in. energooszczędne, dostępne dla wszystkich i przystępne cenowo systemy transportu publicznego, przyjazne środowisko dla tzw. miękkich środków transportu, łatwy dojazd do wszystkich dzielnic rowerem, czy komunikacją miejską, węzły transportowe zintegrowane z działaniami społecznymi, kulturalnymi i gospodarczymi.

Na te cele w perspektywie finansowej 2014-2020 UE przeznaczyła 17,9 mld euro. Dodatkowe środki, które doszły w dwóch ostatnich latach, zwiększyły tę kwotę do 19,5 mld euro. Beneficjenci rozliczyli do końca ub.r. ponad 12,7 mld euro. I w tym przypadku na czele listy unijnych państw jest Polska - 896 zaplanowanych i zaaprobowanych przez KE inwestycji, o łącznej wartości ponad 5,5 mld euro.

Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 18.04.2023, 16:00
Źródło informacji Serwis Samorządowy PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ