Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- UOKiK informuje:
- Prezes UOKiK stwierdził, że spółka Kangen z Opalenicy naruszyła zbiorowe interesy konsumentów.
- Przedsiębiorca sprzedawał urządzenie filtrujące wodę w trakcie pokazów.
- Klientami byli głównie seniorzy.
Urząd wszczął postępowanie przeciwko wspólnikom spółki Kangen w lipcu 2018 roku na skutek zawiadomienia Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tarnowie. Firma zapraszała konsumentów na prezentacje, w trakcie których oferowała urządzenie do filtrowania wody (rewitalizator wody). Przy zakupie, nabywcy otrzymywali do podpisu umowę o świadczenie usług rozbudowy (modernizacji) instalacji wodnej o system filtracji wody. W umowie znajdowały się postanowienia wyłączające prawo do odstąpienia od niej po wykonaniu usługi.
Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość (czyli przez telefon, internet) można odstąpić w terminie 14 dni od jej zawarcia. W myśl tej samej ustawy, nie można odstąpić od umowy o świadczenie usług, jeśli została ona w całości wykonana a konsument zgodził się na to, wiedząc że utraci prawo do odstąpienia. Jednak z przepisów wynika, że gdy przedsiębiorca sprzedaje towar i jednocześnie wykonuje usługę, to stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży rzeczy. Na tej podstawie prezes UOKiK stwierdził, że zgodnie z ustawą konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umów zawieranych z firmą Kangen w terminie 14 dni od zakupu, a przedsiębiorca wprowadzał konsumentów w błąd.
W trakcie postępowania UOKiK ustalił, że wspólnicy zaniechali praktyki od 18 marca 2019, ponieważ zamknęli działalność spółki. Ponadto, spółka stoi na stanowisku, że wszystkie spory z konsumentami zostały zakończone polubownie.
Ustalenia te dały podstawę do złagodzenia kar, suma nałożona na wspólników to ponad 85 tysięcy złotych (85 577 zł). Ponadto muszą oni poinformować konsumentów, z którymi zawarli umowy między 7 kwietnia 2017 a 18 marca 2019 o decyzji UOKiK na piśmie, listem poleconym. Przedsiębiorcy odwołali się od decyzji do sądu.
Więcej informacji o zakupach i umowach zawieranych poza lokalem na stronie: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/. Konsument, który nie może odstąpić od umowy, może zwrócić się o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są pod numerami telefonów 801 440 220, 22 290 89 16 lub mailowo porady@dlakonsumentow.pl oraz w Regionalnych Ośrodkach Konsumenckich: 22 299 60 90 (organizacja dlakonsumenta.pl).
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ sno/ mark/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 21.10.2019, 13:08 |
Źródło informacji | UOKiK |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |