Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Urszula Młodnicka: dobre relacje z rówieśnikami to baza startowa w dorosłość

10.04.2024, 12:11aktualizacja: 10.04.2024, 12:13

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Akademia Bezpiecznego Puchatka
Akademia Bezpiecznego Puchatka
Dobre relacje z rówieśnikami to baza startowa w dorosłość – mówi psycholożka i autorka książek dla dzieci Urszula Młodnicka o więzach społecznych dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Szkolna przestrzeń to miejsce, w którym nawiązywane są pierwsze przyjaźnie. Wspieranie dzieci w budowaniu relacji z rówieśnikami jest kluczowe dla ich rozwoju społecznego, emocjonalnego i psychicznego. Co zrobić, aby zapewnić dzieciom poczucie bezpieczeństwa w tworzeniu relacji? Jak uczniowie w wieku wczesnoszkolnym postrzegają przyjaźń? Te zagadnienia przybliża dla „Akademii Bezpiecznego Puchatka” autorka książek dla dzieci i psycholożka Urszula Młodnicka.

Bezpieczne relacje to bezpieczne dziecko

Dziecięce przyjaźnie to nie tylko chwila wspólnej zabawy w piaskownicy czy przedszkolnej sali. To niezwykła przestrzeń, w której najmłodsi tworzą pierwsze kontakty i uczą się nawigować w nowym dla nich świecie.

„Dzieci w tym wieku są już zdolne do udzielania sobie wsparcia emocjonalnego, pocieszania w trudnych sytuacjach i obdarzania się zaufaniem. Pojawiają się pierwsze sekrety, zwierzenia, ale też zazdrości czy emocjonalne zawody” – tłumaczy psycholożka Urszula Młodnicka.

Aby podopieczni mogli przeżywać wszystkie doświadczenia w dobry dla nich sposób, dorośli muszą zagwarantować im poczucie bezpieczeństwa. Dlatego „Akademia Bezpiecznego Puchatka” przygotowała w ramach programu edukacyjnego lekcję „Bezpieczna relacja z rówieśnikami”. Z opracowanych wspólnie z ekspertami i Komendą Główną Policji materiałów, nauczyciele i rodzice mogą pozyskać informacje, jak zadbać o bezpieczeństwo najmłodszych – w domu, w szkole, na drodze, w internecie oraz w relacji z rówieśnikami.

Czym właściwie jest bezpieczna relacja?

„Przede wszystkim zapewnia ona bezpieczeństwo fizyczne, ale także psychiczne. Opiera się na wzajemnym szacunku, akceptacji i współpracy, a każda strona czuje się w niej dobrze, komfortowo i swobodnie – taka, jaką jest. Może wyrażać siebie i swoje opinie bez obawy, że zostanie oceniona. Jej granice fizyczne i psychiczne nie są przekraczane” – wyjaśnia Urszula Młodnicka.

Ekspertka zaznacza, że dzieci w tym wieku przeważnie wybierają przyjaciół na podstawie wspólnych zainteresowań i podejmowanych aktywności, a ich relacje są często niestabilne i podatne na zmiany. Dzieje się tak, ponieważ poszukują rówieśników, którzy najbardziej odpowiadają ich osobowości, temperamentowi i zainteresowaniom. Rola dorosłego na ścieżce rozwoju dzieci do budowania zdrowych kontaktów jest zasadnicza:

„W czasie, kiedy dziecko mierzy się ze szkolną rzeczywistością, kiedy do głosu dochodzą rówieśnicy, a jego praca jest oceniana, budowanie i umacnianie poczucia własnej wartości ma szczególne znaczenie. Dzięki temu dzieci czują się bardziej pewne swoich działań oraz decyzji, mają większą motywację i są nastawione na rozwój, chętniej podejmują wyzwania, są bardziej odporne psychicznie. Silne poczucie własnej wartości pomaga także w radzeniu sobie z przeciwnościami losu i budowaniu lepszych relacji w dorosłym życiu” – dodaje ekspertka.

Wsparcie dorosłego – jak pomagać w pielęgnowaniu bezpiecznych relacji?

Uważne towarzyszenie dzieciom w tworzeniu więzi społecznych to kluczowy aspekt budowania poczucia bezpieczeństwa u najmłodszych. Przede wszystkim ważna jest relacja rodzic-dziecko, pełna zaufania i szacunku, w której nie będzie ono obawiało się podzielić swoimi doświadczeniami i będzie miało pewność, że zostanie wysłuchane. Kluczowa w tym kontekście staje się otwartość na przeżycia dziecka i akceptacja jego emocji. Mimo iż opisywane przez dziecko sytuacje mogą nam się wydawać błahe, w rzeczywistości są one dla niego w danej chwili najważniejsze na świecie. Jak towarzyszyć siedmiolatkom w tej niezwykłej przygodzie? Psycholożka radzi:

  • Rozmawiaj z dzieckiem o emocjach i pomagaj je nazywać – powiedzenie: „Widzę, że jest Ci przykro”, „Ale się zdenerwowałaś”, „Rozumiem, że tak się czujesz” pozwala uświadomić dziecku, co się z nim dzieje. W rozmowie pomogą pytania: „Jak myślisz, co ta osoba czuje?”, „Jak Ty byś się czuł na jej miejscu?”. Sprzyja to rozwijaniu empatii, rozwiązywaniu konfliktów, a także wspiera budowanie szacunku do innych. Daje również najmłodszym poczucie, że są rozumiani, a ich uczucia są ważne dla rodziców.
  • Uwrażliwiaj dzieci na innych i zachęcaj do pomocy w sytuacji, gdy drugiemu dzieje się krzywda – jeśli jednak dziecko nie czuje się zbyt pewnie, pomóc może nawet opowiedzenie o zdarzeniu zaufanemu dorosłemu. Dobrym pomysłem jest też czytanie książek poruszających tematykę relacji z rówieśnikami – to punkt wyjścia do naturalnej rozmowy, która pomoże dziecku otworzyć się na tematykę relacji i podzielić się własnymi doświadczeniami z rodzicem.
  • Gdy konflikt przeradza się w agresję fizyczną, interweniuj – jeśli sytuacja jest bardzo emocjonalna, uspokój w pierwszej kolejności swoje emocje, aby następnie zapewnić spokój dzieciom.
  • W konflikcie najpierw zajmij się dzieckiem, które jest najbardziej wzburzone emocjonalnie – należy dać możliwość obu stronom podzielenia się własną wersją wydarzeń. Warto wtedy spróbować wejść w rolę bezstronnego obserwatora, który nie ocenia, a skupia się na faktach.

Pamiętajmy, że dobrze jest dać dziecku przestrzeń do samodzielnego nawiązywania relacji z rówieśnikami. Nie ingerujmy zbytnio w jego interakcje społeczne, ale bądźmy zawsze gotowi na wsparcie, gdy tego potrzebuje. Czasem dorośli w dobrej wierze chcą oszczędzić dzieciom konfliktów, lecz spory również pomagają im rozwijać się społecznie i uczyć interakcji z drugim człowiekiem:

„Konflikty między dziećmi są częstym zjawiskiem i mogą pojawić się z różnych powodów, takich jak różnice w opiniach, interpretacji sytuacji czy braku umiejętności komunikacyjnych. Odgrywają one istotną rolę w procesie kształtowania kompetencji społecznych. Dzięki konfliktom dzieci mają szansę na naukę negocjacji, wyrażania swoich poglądów, asertywności oraz dbania o swoje granice” – wyjaśnia Urszula Młodnicka.

„Akademia Bezpiecznego Puchatka” proponuje lekcję „Bezpieczne relacje”

W ramach programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka” został opracowany scenariusz zajęć w całości poświęcony bezpiecznym relacjom społecznym w klasie. Dzięki niemu dzieci dowiadują się, że mimo tego, iż różnią się od siebie, każde z nich jest ważne i zasługuje na szacunek. Dzieci mają także okazję przeanalizować konkretne sytuacje, jak izolacja czy wyśmiewanie, oraz poćwiczyć empatię w praktyce, wypracowując wspólnie sposoby radzenia sobie z nimi.

Podczas pracy ze scenariuszem nauczyciel wypracowuje z uczniami pomysły na to, jak sprawić, aby każdy czuł się bezpiecznie i komfortowo w klasie, w efekcie czego powstaje wspólna praca plastyczna obrazująca ustalone zasady.

„Stworzenie odpowiedniej atmosfery w klasie, w której każdy uczeń będzie się czuł bezpiecznie i komfortowo, jest niezwykle ważne dla rozwoju dzieci. Już od pierwszych dni w szkole można wyrabiać w dzieciach postawę szacunku do innych, do ich odmienności i różnorodności. W ten sposób dowiedzą się, czym jest empatia, czyli umiejętność postawienia się w czyjejś sytuacji. A jest ona kluczem do rozwiązywania konfliktów, i co ważne – można ją ćwiczyć. Cenne jest także budowanie wspólnoty i współodpowiedzialności w klasie. Można to robić poprzez organizowanie projektów, w których realizację zaangażowany jest każdy uczeń. Jednym z pierwszych takich wspólnych projektów może być właśnie stworzenie z uczniami kodeksu zachowań w klasie” – opowiada ekspertka.

Aby dołączyć do XV edycji Akademii i otrzymać komplet darmowych materiałów edukacyjnych opracowanych przez ekspertów i opiniowanych przez Komendę Główną Policji, wystarczy zgłosić szkołę do programu na stronie www.akademiapuchatka.pl.

O programie

„Akademia Bezpiecznego Puchatka” to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do uczniów klas I szkół podstawowych. Obejmuje on tematykę związaną z bezpieczeństwem dzieci w różnych sferach życia. Program organizowany jest przez należącą do Grupy Maspex markę Puchatek we współpracy z Wydziałem Profilaktyki Społecznej Biura Prewencji KGP oraz Biura Ruchu Drogowego KGP. W ciągu 15 edycji programu wzięło w nim udział ponad 3 miliony dzieci.

Źródło informacji: Akademia Bezpiecznego Puchatka

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 10.04.2024, 12:11
Źródło informacji Akademia Bezpiecznego Puchatka
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ