Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Zachodniopomorskie: środki unijne dofinansują nowy tor podejściowy w porcie w Świnoujściu

25.07.2023, 12:02aktualizacja: 25.07.2023, 16:32

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Podpisanie pre-umowy dot. rozbudowy podejścia do portu w Świnoujściu; Fot.: MFiPR
Podpisanie pre-umowy dot. rozbudowy podejścia do portu w Świnoujściu; Fot.: MFiPR
W porcie w Świnoujściu powstanie nowy tor podejściowy – we wtorek została podpisana pre-umowa pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a Urzędem Morskim w Szczecinie, który będzie odpowiadał za realizację tego zadania.

Inwestycja „Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu” będzie polegała na utworzeniu na istniejącym akwenie żeglugowym ok. 70 kilometrowego toru wodnego o głębokości 17 i szerokości 500 m. Całkowita wartość tej inwestycji to 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł będzie pochodziło ze środków unijnych.

„Obecnie funkcjonujący tor podejściowy do portu w Świnoujściu jest głęboki na 14,5 m, a jego część przebiega poza polskimi obszarami morskimi. Podpisana dziś pre-umowa umożliwi budowę nowego toru podejściowego, głębokiego na 17 m, a więc umożliwiającego przyjmowanie największych kontenerowców, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma pełnić funkcję hubu, będącego w stanie obsługiwać te jednostki” - powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Trasa nowego toru wodnego ma przebiegać tak, aby ominąć niemieckie wody terytorialne, co ma pozwolić na niezależne i bezkonfliktowe wykonanie prac przy budowie drogi wodnej, wykonanie niezbędnego oznaczenia nawigacyjnego oraz późniejsze utrzymanie podejścia do portu. Obecnie jedynym torem podejściowym do Świnoujścia jest trasa północna, która przebiega w bliskim sąsiedztwie granicy wód terytorialnych i wyłącznej strefy ekonomicznej RFN.

„Budowa silnej i suwerennej Polski wymaga wizji, determinacji i konsekwencji w działaniu. Nasz rząd przez ostatnie lata wzmacniał bezpieczeństwo Polski i rozwijał ją w sposób zrównoważony. Będziemy to robić także w przyszłości z wykorzystaniem środków budżetowych oraz polskiej części funduszy unijnych. Nasze plany wybiegają daleko w przyszłość. Pracujemy na rzecz obecnych i przyszłych pokoleń” – powiedział Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej.

Program „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029”

Program wieloletni „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029” został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów w maju br. Jego realizacja ma zapewnić odpowiednią infrastrukturę dostępową dla głębokowodnych terminali w porcie w Świnoujściu.

Program składa się z trzech powiązanych ze sobą zadań inwestycyjnych: przeprowadzenia prac dla umożliwienia transportu wodnego do portu zewnętrznego w Świnoujściu wraz z budową nowego falochronu oraz zakupem pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych do Świnoujścia i toru Świnoujście–Szczecin.

Całkowita wartość tego programu wynosi 10,26 mld zł, z czego z budżetu państwa będzie pochodziło 7,46 mld zł.

Jego realizacja ma pozwolić na bezpieczny transport wodny do portu zewnętrznego w Świnoujściu dla zwiększonej liczby statków o większych parametrach. Poza tym dzięki szerszy i głębszy tor wodny ma poprawić bezpieczeństwo nawigacji statków morskich oraz zwiększyć przepustowość infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu.
Program FEnIKS – największy krajowy program rozwojowy w UE

Budowa nowego toru podejściowego w porcie w Świnoujściu będzie sfinansowana w części ze środków unijnych – z programu Fundusze Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS).

FEnIKS to największy pod względem  alokacji oraz liczby priorytetów rozwojowych program krajowy w całej Unii Europejskiej. Łączna kwota przeznaczona na inwestycje i przedsięwzięcia wyniesie blisko 29,3 mld euro (115 mld zł).

Jednym z głównych celów tego programu jest poprawa warunków rozwoju kraju poprzez budowę infrastruktury zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju, m.in. dokończenie podstawowej sieci drogowej, łączącej główne ośrodki gospodarcze kraju, a także rozwój alternatywnych wobec dróg gałęzi transportu (linie kolejowe, porty morskie, drogi wodne śródlądowe oraz przewozy intermodalne).

Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 25.07.2023, 12:02
Źródło informacji Serwis Samorządowy PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ