Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Marcin Jańczuk z Metrohouse Franchise powiedział PAP, że zauważalny jest wzrost transakcji gotówkowych, obecnie to więcej niż 50 proc. transakcji. Jego zdaniem na rynku jest dużo gotówki, "bo duża część klientów wycofuje pieniądze z banków, z powodów niskiego oprocentowania. Kolejna grupa to ci, którzy zarobili na mieszkanie za granicą. Kupują najczęściej nieduże, 1-2 pokojowe lokale" - dodał Jańczuk.
Kolejnym powodem, że mniej rodzin może finansować mieszkanie kredytem, jest zaostrzanie kryteriów przyznawania kredytów przez banki.
Istotnym czynnikiem wzrostu sprzedaży mieszkań w I kwartale 2017 roku było zakończenie przyjmowania wniosków o dopłaty w ramach programu Mieszkanie dla Młodych. "Ogromne zainteresowanie rządowym wsparciem także przyczyniło się do zmniejszenia liczby nowych mieszkań oferowanych przez deweloperów" - czytamy w raporcie Metrohouse i Expandera.
Z danych zebranych przez RynekPierwotny.pl wynika, że w całym I kw. 2017 r. na wszystkich głównych rynkach mieszkaniowych widoczny był kilkunastoprocentowy spadek liczby dostępnych mieszkań deweloperskich.
"Duże zainteresowanie nowymi lokalami jednak nie przyczyniło się do wzrostu średniej ofertowej ceny, którą kupujący musieli płacić za m kw. mieszkania w sześciu największych miastach Polski. Co więcej, informacje dotyczące rozkładu cen nowych lokali z I kw. tego roku potwierdzają, że na rynku nie doszło do znaczących zmian cenowych" – uważa Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl.
Program "Mieszkanie dla Młodych" wystartował w 2014 r. i zastąpił inny rządowy program - "Rodzina na swoim".(PAP)
mp/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 12.04.2017, 12:11 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |