Newsletter

Ponad jedna trzecia jaj z Polski trafia na eksport

20.04.2019, 14:31aktualizacja: 20.04.2019, 14:31

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Polska jest siódmym - co do wielkości - producentem jaj w Unii Europejskiej. Jest też znaczącym ich eksporterem, za granicę trafia 35 proc. produkowanych w kraju jaj - poinformowała dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz Katarzyna Gawrońska

Roczna produkcja jaj w Polsce to ok. 9,2 miliarda sztuk. Wywóz jaj z Polski jest koniecznością, gdyż produkcja znacznie przewyższa krajowe zapotrzebowanie. Z tego względu Polska jest w trójce największych unijnych eksporterów tego produktu - tłumaczy Gawrońska.

Dyrektor zauważyła, że w Polce jest nadprodukcja jaj, a to oznacza, że ok. jedna trzecia jaj musi zostać z naszego kraju wyeksportowana. To czy ów wywóz będzie dotyczył jaj w skorupkach czy też produktów przetwórstwa jaj, ma już drugorzędne znaczenie – zaznaczyła.

W 2018 roku polscy eksporterzy sprzedali za granicę 199,4 tys. ton jaj konsumpcyjnych, czyli o 23 proc. mniej niż w 2017 roku. Jednak gorszy wynik nie zaskakuje, bowiem 2017 r. był rekordowy w eksporcie ze względu na deficyt jaj w Unii Europejskiej, będący wynikiem tzw. „afery fipronilowej” (tj. używania niedozwolonych produktów dezynfekcyjnych przez hodowców kur nieśnych w krajach Europy Zachodniej), co doprowadziło do konieczności masowego wybijanie stad. Wówczas polscy producenci woleli wysyłać jaja za granicę niż sprzedawać w kraju, co doprowadziło do bardzo wysokich cen na rynku wewnętrznym.

O eksporcie jaj z Polski decyduje popyt w krajach unijnych, bowiem kraje UE są głównymi odbiorcami jaj. Najwięcej sprzedawanych jest do Holandii, Niemiec i Włoch. Udział wysyłek do państw pozaunijnych w całym eksporcie ogółem nie przekracza jednego procenta. (PAP)

autor: Anna Wysoczańska

awy/ je/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 20.04.2019, 14:31
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ