Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Roczna produkcja jaj w Polsce to ok. 9,2 miliarda sztuk. Wywóz jaj z Polski jest koniecznością, gdyż produkcja znacznie przewyższa krajowe zapotrzebowanie. Z tego względu Polska jest w trójce największych unijnych eksporterów tego produktu - tłumaczy Gawrońska.
Dyrektor zauważyła, że w Polce jest nadprodukcja jaj, a to oznacza, że ok. jedna trzecia jaj musi zostać z naszego kraju wyeksportowana. To czy ów wywóz będzie dotyczył jaj w skorupkach czy też produktów przetwórstwa jaj, ma już drugorzędne znaczenie – zaznaczyła.
W 2018 roku polscy eksporterzy sprzedali za granicę 199,4 tys. ton jaj konsumpcyjnych, czyli o 23 proc. mniej niż w 2017 roku. Jednak gorszy wynik nie zaskakuje, bowiem 2017 r. był rekordowy w eksporcie ze względu na deficyt jaj w Unii Europejskiej, będący wynikiem tzw. „afery fipronilowej” (tj. używania niedozwolonych produktów dezynfekcyjnych przez hodowców kur nieśnych w krajach Europy Zachodniej), co doprowadziło do konieczności masowego wybijanie stad. Wówczas polscy producenci woleli wysyłać jaja za granicę niż sprzedawać w kraju, co doprowadziło do bardzo wysokich cen na rynku wewnętrznym.
O eksporcie jaj z Polski decyduje popyt w krajach unijnych, bowiem kraje UE są głównymi odbiorcami jaj. Najwięcej sprzedawanych jest do Holandii, Niemiec i Włoch. Udział wysyłek do państw pozaunijnych w całym eksporcie ogółem nie przekracza jednego procenta. (PAP)
autor: Anna Wysoczańska
awy/ je/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 20.04.2019, 14:31 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |