Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Według ekspertów, cały 2018 rok był kryzysowy dla światowego cukrownictwa. Ceny surowca utrzymywały się na niskim poziomie osiągając dno w listopadzie ub.r. W pierwszych miesiącach 2019 r. notowania cukru nieznacznie wzrosły. W lutym br. średnia cena cukru białego wzrosła do 350 dolarów za tonę, a ceny cukru surowego 285 dol./t. - czytamy w co miesięcznym raporcie Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ).
Zaniepokojenie sytuacją wykazała już we wrześniu u.br. m.in. Międzynarodowa Konfederacja Europejskich Plantatorów Buraka (CIBE), wskazując, że ceny cukru na świecie i w Unii osiągnęły najniższe poziomy w historii. Organizacja winiła za to m.in. zniesienie kwotowania cukru w UE, co naraziło europejskie koncerny na konkurowanie z dostawcami taniego cukru trzcinowego.
Obawy CIBE przełożyły się na problemy dla wielu koncernów cukrowniczych w Polsce. Jak podał IERiGŻ, niskie ceny zbytu negatywnie wpłynęły na wyniki finansowe przemysłu cukrowniczego. W okresie trzech kwartałów 2018 r. zysk netto branży wyniósł tylko 130,5 mln zł, wobec 615,8 mln zł w analogicznym okresie 2017 r.
Kłopoty koncernów widać chociażby po ostatniej decyzji koncernu Südzucker, który w połowie lutego poinformował, że firma podjęła decyzję o rozpoczęciu przygotowań do wygaszenia produkcji w cukrowni „Strzyżów”, znajdującym się w województwie lubelskim, po kampanii 2018/19. Producent uzasadnił swoją decyzję "pogarszającymi się warunkami na rynku cukru, będącymi wynikiem zniesienia limitów produkcyjnych przez UE pod koniec września 2017 r".
(PAP)
autor: Anna Wysoczańska
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 19.03.2019, 09:32 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |