Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Ekspertka Banku Gospodarki Żywnościowej BNP Paribas wskazuje, że w ubiegłym roku średnio ceny skupu kurcząt brojlerów były o około 5 proc. niższe niż rok wcześniej. Ceny zaczęły obniżać się w trzecim kwartale i ta tendencja utrzymała się do końca roku.
Z danych resortu rolnictwa wynika, że średnia cena skupu kurcząt brojlerów w pierwszych trzech tygodniach grudnia 2016 roku wyniosła 3,06 zł/kg, co oznacza, że była o blisko 3 proc. niższa niż w odpowiednim okresie ubiegłego roku.
Według Kowalewskiej, spadek cen kurcząt spowodowany był głównie przez wzrost ich produkcji w Polsce, Unii Europejskiej, a także na świecie. Z danych GUS wynika, że w sierpniu br. w Polsce odnotowano rekordową ilość "wstawień" kurcząt brojlerów - pierwszy raz w historii przekroczyła 100 mln szt., czyli o 16 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Wspierająco na ceny mięsa drobiowego wpływał dalszy szybki wzrost eksportu oraz w drugiej połowie ub.r. duży wzrost cen mięsa wieprzowego. W czwartym kwartale 2016 r. relacja ceny żywca kurcząt brojlerów do cen żywca wieprzowego wyniosła 0,62, wobec 0,82 w odpowiednim okresie poprzedniego roku - zaznacza ekspertka.
W 2016 roku Polska umocniła pozycję największego eksportera mięsa drobiowego w UE. Tylko w pierwszych 10 miesiącach poprzedniego roku z Polski wyeksportowano ponad 803 tys. ton mięsa i podrobów drobiowych, czyli o 17 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Istotnie zwiększyła (o 25 proc.) sprzedaż do Wielkiej Brytanii (76 tys. t), a także do Niemiec (o 15 proc. do 130 tys. t). (PAP)
awy/ je/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 03.01.2017, 15:13 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |