Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W ubiegłym roku Węglokoks wyeksportował 1,3 mln ton węgla, 1,6 mln ton sprzedał w kraju, a 1 mln ton zaimportował oraz sprzedał w ramach tradingu - łącznie obrót węglem wyniósł ok. 3,9 mln ton. W tym roku - według szacunków spółki - może to być nieco mniej, choć nadal w granicach 3,5-4 mln ton.
"Widzimy delikatne wzrosty jeśli chodzi o eksport, ale myślę, że będą to wzrosty rzędu 100-200 tys. ton, stąd na koniec roku wykonanie w eksporcie planujemy w granicach 1,2 mln ton, sprzedaż krajową na poziomie ok. 1,4 mln ton, a także do 1 mln ton importu" - powiedział w poniedziałek PAP prezes Węglokoksu Tomasz Heryszek.
Ocenił, że w tym roku polski rynek jest przesycony węglem z importu - w ub. roku łączny import tego surowca do Polski wyniósł 19,7 mln ton.
"Huśtawka i pewna histeria importowa, wygenerowana w zeszłym roku i rok wcześniej spowodowała, że rynek jest przesycony węglem z importu. Dzisiaj Polska jest w pewnym sensie zasypana węglem importowanym, który bardzo często był kupowany spekulacyjnie. To powoduje, że istnieje nadpodaż węgla importowanego. Dlatego w tej chwili nie ma takich potrzeb, abyśmy importowali większe wolumeny niż te, które mamy zakontraktowane" - wyjaśnił prezes.
Weglokoks tworzy grupę kapitałową, skupiającą spółki z branży górniczej, hutniczej, energetycznej i logistycznej. Firma jest m.in. największym akcjonariuszem Polskiej Grupy Górniczej - największego krajowego producenta węgla kamiennego. W ub. roku przychody grupy sięgnęły 2,6 mld zł, a wskaźnik EBITDA osiągnął wartość 101 mln zł.(PAP)
autor: Marek Błoński
mab/pad/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 19.08.2019, 18:03 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |