Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Od jaj klatkowych odwraca się w ostatnich latach coraz więcej sklepów, sieci restauracji i producentów żywności. Według badań Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat z grudnia 2024 roku ponad 80% konsumentów wyraża opinię, że taki chów nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków, a rynek wsłuchuje się w ten głos.
ALDI zakończy proces w terminie
Sieć ALDI zdecydowała o utrzymaniu postanowień deklaracji opublikowanej niemal dekadę temu, w 2016 roku. Wraz z początkiem 2026 roku na półkach sieci dostępne będą już więc tylko jaja z alternatywnych do klatkowego rodzajów chowu: ściółkowe, wolnowybiegowe lub ekologiczne.
Najpóźniej do końca 2025 roku ALDI wycofa jaja klatkowe także ze składów produktów marek własnych, takich jak makarony czy sosy. Już na ten moment większość z nich (w 2023 aż 82%) zawiera jedynie jaja z alternatywnych chowów. Co ważne, marka własna jaj ALDI „Wesoły Kurnik” od momentu jej wprowadzenia w 2021 roku jest oparta w całości o jaja bezklatkowe.
„Odpowiedzialne kształtowanie asortymentu jaj to jeden z elementów naszej międzynarodowej polityki zakupowej dotyczącej dobrostanu zwierząt. Dlatego wycofanie jaj z chowu klatkowego to ważny krok, który pozwala zapewnić naszym klientom produkty najwyższej jakości i świeżości, jednocześnie wspierając bardziej humanitarne praktyki hodowlane” - podkreśla Katarzyna Bawoł, kierownik Działu Jakości i Odpowiedzialności Przedsiębiorstwa w ALDI Polska.
ALDI to jedna z największych sieci handlu detalicznego w Polsce, która obecnie posiada ponad 380 sklepów.
Rynek odwraca się od jaj klatkowych
Deklaracja ALDI w 2016 roku była jedną z pierwszych w Polsce. W wyniku działań wokół wycofywania jaj klatkowych ze sprzedaży, pomiędzy 2014 a 2025 rokiem udział chowu klatkowego spadł w Polsce o ponad 20 punktów procentowych, z 87% do 66%. Proporcje kształtują się jeszcze korzystniej w przypadku jaj pakowanych: według GUS w pierwszym kwartale 2025 roku aż 42% jaj stanowiły jaja z chowów alternatywnych.
„Najnowszy komunikat ALDI to ważna i bardzo dobra wiadomość, nie tylko z perspektywy poprawy dobrostanu kur niosek. To też istotna informacja dla klientów sieci, świadcząca o zaangażowanym podejściu do kwestii warunków chowu zwierząt. Jest to również kolejny dowód na to, że branża detaliczna poważnie traktuje deklaracje w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu” - mówi Paweł Rawicki, prezes Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
W nowym oświadczeniu ALDI zastrzega, że w przypadku skrajnej sytuacji związanej z niedoborem jaj może wyjątkowo zastosować rozwiązanie polegające na tymczasowym wprowadzeniu jaj klatkowych na zasadzie in-out.
„Produkcja jaj z chowu alternatywnego w Polsce stale rośnie, co sprawia, że ta część rynku jest coraz stabilniejsza. Jak dotąd nie miały miejsca żadne sytuacje, które skutkowałyby powrotem sieci handlowych do sprzedaży jaj klatkowych, mimo wyzwań po drodze związanych na przykład z grypą ptaków” - dodaje Rawicki.
Konsumenci na „tak”
7 na 10 konsumentów w Polsce twierdzi, że przy zakupie jaj istotne są dla nich warunki, w jakich żyły kury. Deklarację o rezygnacji z kupowania jaj klatkowych podpisało ponad 123 tys. Polek i Polaków. Można znaleźć ją na stronie ztroskionioski.pl.
Najnowsze oświadczenie ALDI znajduje się na stronie Polityka Dobrostanu: https://tiny.pl/xrwzkxf3
Wypowiedzi w formie audio i zdjęcia: https://tiny.pl/yjs3-r38
KONTAKT:
Magdalena Iwańska-Burda
Biuro Prasowe ALDI Polska
e-mail: biuroprasowe@aldi.pl
tel. +48 881 978 047
e-mail: Julia.Pajak@otwarteklatki.pl
tel. +48 667 134 434
Źródło informacji: Stowarzyszenie Otwarte Klatki
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 30.09.2025, 09:00 |
Źródło informacji | Stowarzyszenie Otwarte Klatki |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Jeżynowy boom w Polsce - rośnie grono fanów tego superowocu
Trzeci, obok borówki i maliny, wielki wygrany ostatnich lat. Badania Kantar Polska pokazują, że jeżynom rocznie przybywa ponad 800 tys. konsumentów. Wzrost jest systematyczny. W sierpniu 2020 r. było ich 5,2 mln, w sierpniu 2025 roku już 9,4 mln.- 29.09.2025, 09:35
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ